فوکاچیا


این نون یه جورایی هم نونه هم غذا! منم اطلاعات زیادی درباره اش ندارم و هر چی می نویسم و می گم طبق چیزی یه که تو وبلاگ فرانسوی بود که دستور رو ازش کپی کردم. امیدوارم بعداً چیزای بیشتری درباره ی این نون بفهمم. اما فعلاً اینو داشته باشید تا بعدا!
فوکاچیا یه جور نون ایتالیایی خیلی خوشمزه هست که انواع مختلفی داره و می تونه یک وعده ی غذایی کامل و سالم باشه. می تونید کنار این نون که مثل پیتزا مایه دار و سنگینه کمی پاستا همراه سس بذارید ولی به نظر من این نون انقدر خوشمزه هست که نیازی به همراه نداره و می شه به تنهایی به عنوان یک غذای کامل خوردش.
برای کسانی که  ذائقه ی ایتالیایی دارن و غذاهایی مثل پاستا و پیتزا رو می پسندند غذای بسیار خوشمزه ای هست و….  بابا درست کنید پشیمون که نمی شید هیچ  کلی هم برای اجداد از دست رفته ی ما دعا می کنید!!!!
مواد لازم برای خمیر
یک ونیم پیمانه آرد گندم
۱ ق.چ نمک
۱ ق.چ شکر
۱ ق.چ مخمر نان (مایه خمیرخشک یا همون خمیر مایه) /مخمر نان رو می تونید از نونوایی تهیه کنید/
۱/۴ فنجان آب نیم گرم + ۱ ق.سوپخوری شکر
۱۰ عدد زیتون بدون هسته ی خورد شده
۲ حبه سیر رنده شده
یک و نیم ق.سوپخوری روغن زیتون
مواد لازم برای روی خمیر:
کمی روغن زیتون
کمی نعنا خشک و آویشن خشک
کمی کنجد
یک مشت گردو خورد شده
یک عدد گوجه ورقه شده
چند برگ ریحان تازه
دو ورق پنیر ورقه ای که به صورت نوارهای باریک بریده شده
مخمر نان رو توی مخلوط آب نیم گرم و شکر حل کنید.بذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بمونه. بعد این مدت اگر به هم بزنیدش باید کف کنه که این یعنی آماده است.آرد و نمک و شکر و با هم مخلوط کنید.سیر و زیتون و روغن زیتون رو اضافه کنید. محلول مخمر نان رو اضافه کنید و خوب هم بزنید. خمیر باید کمی نرم و چسبناک باشه ولی نه در حد آزاردهنده ای که از دست جدا نشه. اگر خمیر سفت بود خیلی خیلی کم آب اضافه کنید. / آب رو قطره قطره اضافه کنید و با خمیر مخلوط کنید تا حالت مورد نظر به وجود بیاد. روی خمیر رو با مشمع بپوشونید و بذارید ۱ ساعت بمونه.
فر رو روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و بذارید گرم شه.خمیر روکمی مشت و مالش بدین و بذارین نیم ساعت دیگه بمونه. روی میز کمی آرد بپاشید و خمیر رو با وردنه و با کمک کمی آرد روی میز پهن کنید.
خمیر رو به روی سینی فر که آرد پاشیده اید منتقل کنید. روی خمیر رو کمی روغن زیتون بپاشید و با کمک انگشتتون به همه جای خمیر بمالید. گوجه و گردو رو روی خمیر بچینید. ریحان رو هم بچینید. گیاهان خشک رو بپاشید. کمی روی گوجه ها روغن زیتون بمالید. ورقه های پنیر رو بذارید و کنجد بپاشید.
سینی رو توی فر بذارید و ۲۵ تا ۳۰ دقیقه ی دیگه یعنی زمانی که لبه های پنیر اندکی طلایی شد فر رو خاموش کنید و گریل رو روشن کنید. به اندازه ای که رنگ روی نون عوض بشه و کمی طلایی بشه بذارید بمون.
بعد با کمک یک کفگیر از کف سینی فر جدا کنید و به نظر من به تنهایی میل کنید.
اگرم تنهایی راضی تون نمی کرد. با کمی سیب زمینی سرخ شده یا گوشت چرخ کرده ی سرخ شده با پیاز و همراه رب (تقریبا مایه ی ماکارونی ایرانی) و یا به سنت ایتالیایی همراه پاستا میل کنید. البته نظر من رو می خواید بازم می گم خودش انقدر خوشمزه هست که لازم نیست چیزی همراهش خورده بشه.
نکته: یادتون باشه روی این نون رو خیلی شلوغ نکنید. هر چی باشه نونه … پیتزا که نیست!!! اجازه بدید نون نون بمونه و پیتزا پیتزا!
نکته۲:من این دستور رو از رو یه وبلاگ فرانسوی برداشتم که  آدرسش رو (طبق معمول) گم کردم متاسفانه!
دستپخت: آشپز مدرن.
عکس: همسر آشپز مدرن.
این نوشته در خمیر و نان, غذاهای متفاوت ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

25 پاسخ برای فوکاچیا

  1. sepideh :گفت

    ممنون من كه عاشق اين قبيل غذاهام مثلا ۳-۴ روزه كمتر ميخورم اما امشب به بهانه اينكه مهمون داشتيم كلي ماكاروني خوردم به خصوص كه با سس تند بود

  2. صبا :گفت

    سلام عزیزم ببخشید دیر اومدم این یکی عالی بود مدل ها هم به روی چشم

  3. بانوی خوب :گفت

    سلام به آشپز مدرن و کدبانوی هنرمند و باسلیقه
    عجب وبلاگ باحالی دارین
    ایده عکس در حین آشپزی فوق العاده بود

    به دلیل کمبود وقت و سر شلوغی بیش از اندازه تو محل کارم تا حالا وقت نکرده بودم به اینجا سری بزنم ولی از خوندن تک تک پست هاتون لذن بردم

    امیدوارم همیشه کنار همدیگه خوش و خرم و عشقولی باشین
    🙂

  4. دیوا :گفت

    این نون شیرین نیست؟
    میخوام طعمشو بدونم آخه من از شیرینی خوشم نمیاد

  5. رها(ستایش) :گفت

    ای خدا من گشنمهههههههههههههههههه

    اخه اشپز جونم نمیگی با زبون روزه پس می افتیم ما

  6. خوش به حالت که میتونی همه اینا رو درست کنی

  7. مونی :گفت

    از صبح وبت جلوم بازه . باور می کنی هی به این نونه نگاه می کنم و آب دهنمو قورت می دم . راستی سلام .گشنمه سلاممو خوردم ! می خوام بنویسم طرز تهیه اشو برای علی جونم درست کنم . اون از غذاهای جدید خوشش می آید

  8. حدیث :گفت

    آشپز جون اگه ممکنه طرز تهیه زولبیا و بامیه رو هم بنویس

  9. نیلسا :گفت

    سلام
    دستت درد نکنه خانمی
    میشه زولبیا و بامیه اموزش بدی؟
    بای

  10. هدیه :گفت

    سلام
    به به. این یکی رو رفتم که بسازم. همه چیزش رو داشتم به غیر از پنیر که زنگ زدم سوپر به همراه پوشک ایلیا خان برام بیاره.
    تازه من هر روز به وبلاگت سر می زنم تا خدای نکرده این غذاهای خوشگل و خوشمزه رو از دست ندم.

  11. الینا :گفت

    سلام شادی جونم
    کی نوشتی و من خبردار نشدم چقدر خوشمزه به نظر میاد باید دست به کار بشم چه دوست خوبی که به یاد تولد دوستان مجازی هم میافته راستی برات ایمیل فرستادم خانوم غذاهای ایتالیائی هم در ایران درست میکنن خیلی جالبه البته امروزه اینترنت همه آدمها رو به هم نزدیکتر کرده در ضمن من در سوئد زندگی میکنم. همش 4 ساعت با هواپیما راهه ولی فکر میکنم خیلی دورم چون آنقدر خرج سفر زیاد میشه که مسافرت فقط سالی یکبار بیشتر نمیشه. بعدها بیشتر با هم صحبت میکنیم این نون رو حتما درست میکنم واقعا آشپزی خانوم.
    میبوسمت از راه دور

  12. نازنین :گفت

    عزیزم یه دنیا ممنون از تولدی که تو خونه وبلاگیت برام گرفتی…پذیراییت هم عالی بود حرف نداشت…

  13. سمانه :گفت

    ببخش عزیز به خدا خیلی گرفتارم. و گر نه مگه می شه یادم بره؟؟!!!

  14. حدیث :گفت

    سلام ببخشیدا این پوره سیب زمینی و سویا رو میشه بدون نخود فرنگی هم درست کرد یا به جاش از چیز دیگه ای استفاده کرد ؟ ممنون عزیزم

  15. هدیه :گفت

    سلام. من درستش کردم و با غذایی که برای افطار درست کرده بودم (نون چرب که مال شوشتره) گذاشتم سر میز. ولی یه ذره اسمش سخته چون وقتی شوهرگرامی پرسید این چیه مجبور شدم بیام از روی وبلاگت اسمش رو بخونم و بگم تازه ازش عکس هم گرفتممی خواستم ببینم مال منم به خوشگلی مال تو میشه یا نه. حیف که به وبلاگم ربط نداره والا عکسش رو می ذاشتم !!! حالا تو هم یه بار نون چرب رو امتحان کن. تو کتاب مستطاب دستورش هست.

  16. اگه فلفل دلمه ای دوست داری فلفل دلمه ای ریز رو سرخ کن و بعد سویا و ادامه ماجرا…. اما اگه دوست نداری همونجوری هم می شه!

  17. کدبانو :گفت

    سلام به آشپز مدرن عزیزم

    چه غذاهایی وااااااااای

    همه رو باید بنویسم و امتحان کنم .

    با تبادل لینک نه ، مشکلی ندارم ، خیلی ها لینکم کردن و لی من هنوز

    راستش همین جا باید یه خبری بهت بدم یعنی به عبارتی اولین نفر !!!

    وبلاگ کدبانو داره به سایت تبدیل می شه .

    به عبارتی جهانی می شویم .

    فعلا هم درگیر گرفتن دامین و هاست و طراحی هستم !

    با سایت شدن از خجالت همه تون در میام

    فکر کنم وبلاگ تو با این اسم و این همه غذاهای خوشمزه بره اون اول اول

    مواظب خودت و همسر گلت باش

  18. مهرناز :گفت

    سلام عزیزم عالی بود ولی عجیبه اینجا یه رستوران ایتالیایی داریم که پاستاهاش بااون چیزی که ایرانه کاملا فرق داره.شل وول وبایه سس عجیب

  19. کاوه :گفت

    سلام

    ممنونم که تولدمو تبریک گفتین

    من وبلاگ آموزنده کم دیدم. امیدوارم در نوشتن و در زندگی همیشه موفق و کامیاب

    باشید

  20. سحر :گفت

    دستت درد نکنه خیلی غذاهات باحال بود گلم مرسی

  21. سلام
    دوباره مزاحم شدم
    ادم یه جای خوب که پیدا میکنه هی میاد و میره دیگه
    میشه این کیک ها رو با ماکروفرم بگید؟؟؟
    رو چه درجه ای چجوری؟؟؟

  22. مریم :گفت

    سلام ممنون از این نون خوشمزه ای که گذاشتید .
    میشه دستور نون معمولی هم بزارید اخه میدونید من مالزی هستم و اینجا مشکل نون داریم چند باری درست کردم روی گاز ولی خیلی خوب نشده .
    مرسی عزیزم
    موفق باشید

  23. گلابتون :گفت

    ننه شادی برای این نون میشه زیتون سییاه ریخت ؟!!!چرا نشه ننه جان. فکر کنم خوب چیزی هم از آب در آد مادر!

پاسخی بگذارید

