دستپخت ساده ی بابام وقتی که من کوچولو بودم!!!!


بابای من چند تا غذا رو خیلی خوب بلده بپزه.
اون موقع ها بابام یه کارگر ساده بود و وقتی شیفت صبح بود بعدازظهرها زودتر می اومد خونه و ما می تونستیم در تمام طول هفته بیشتر از همیشه ببینیمش. بودن بابا تو خونه برای من مثل یه معجزه بود. می دویدم جلوی در و فورا می گفتم سلام… خسته نباشید! یادمه چطور ذوق زده می شدیم. چطور با خواهر کوچیکترم مسابقه می ذاشتیم که کی زودتر می رسه دم در خونه و می پره تو بغل بابایی. یه مسابقه و یه رقابت دائم برای به دست آوردن اون لحظه ی شیرین. لحظه ای که تمام روز تو گلومون گیر می کرد و با اومدن بابا از گلومون می پرید بیرون: سلام خسته نباشید!
این یکی از اون غذاهایی یه که بابام تو شبایی که زودتر از معمول می اومد خونه برامون می پخت. اون وقتا این غذا یکی از مورد علاقه ترین غذاهایی بود که تو خونه ی ما خورده می شد به خصوص که بابایی من با اون دستای خسته از کار توش ادویه می ریخت و مدام سر سفره می گفت الان انگشتاتونم می خورین! و من همیشه فکر می کردم یه بار حتما انگشتامو می خورم.
حالا اما…. مدتها بود که فراموش کرده بودم همچین غذایی تو کودکی من و تو روزهای انتظارهای طولانی و سلام و خسته نباشید ها! وجود داشته. امروز که نمی دونستم باید چی بپزم به طرزی ناگهانی در الهامی آسمانی این نکته بر من مکشوف شد که امروز روز غذای ساده ی بابایی است. از بابایی ام که این دستور غذا رو تا ابد تو ذهن من کاشت ممنونم. همین جا اعلام می کنم که من اسم این غذا رو نمی دونم و شاید خانواده های دیگه همه همین غذا رو به اسم خاصی بشناسن! نمی دونم. خوشمزه است و اگه بپزید مطمئن باشید که انگشتاتونو می خورین!!!
مواد لازم
سیب زمینی / به اندازه ی تعداد خودتون
پیاز برای هر دو نفر یک عدد
زردچوبه/ نمک/ پودر کاری
روغن فراوان و یک قاشق کره
سیب زمینی رو آب پز کنید تا حدی که کاملا نرم بشه و به راحتی له بشه. پیاز رو خورد کنید. تو ماهیتابه جاداری روغن رو داغ کنید و کره رو توش آب کنید. پیاز رو توش سرخ کنید. زردچوبه فراوان ( در حد یک قاشق مرباخوری برای دو نفر) و پودر کاری اضافه کنید تا عطرش در بیاد. سیب زمینی ها رو پوست کنده و توی ماهیتابه بریزید و از روی آتش بردارید و با گوشت کوب له کنید. روی آتش برگردونید و چند بار توی ماهیتابه بچرخونید تا رنگ زردچوبه و روغن رو خوب جذب کنه و پیاز هم باهاش قاطی شه. نمک بپاشید و هم بزنید و تو ظرف بکشید. می تونید پشتش رو صاف کنید  و هر طرحی دوست دارین بهش بدین.
دستپخت و عکس: آشپز مدرن
این نوشته در غذاهای گیاهی ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

47 پاسخ برای دستپخت ساده ی بابام وقتی که من کوچولو بودم!!!!

  1. الینا :گفت

    سلام عزیزم
    این غذا رو مادر بزرگ من درست می کرد وای که چقدر خوشمزه است ولی اینقدر قشنگ و خوشمزه نوشتی که آدم خوشمزگی غذا صد چندان میشه واقعا که زیبا مینویسی حتما اینجا برای بچه ها درست میکنم. دست پدرتون درد نکنه که غذای به این خوشمزگی درست میکردند.

  2. سلاممممممممممممم
    خوبی؟
    آشپزی مدرن ای ولممنون که بهم سرزدی
    منم خوشحال شدم
    سعی میکنم از دستوراتت استفاده کنم
    قربونت

  3. هگمتان :گفت

    مرسی
    منم این غذا رو درست می کنم . واقعاَ خوش مزه است.منم مثل شما اسمش رو نم یدونم . اگر یه خورده زعفران هم بریزی خوش مزه تر میشه .
    اگر دوست داشتید می تونیم به هم لینک بدیم . البته من شما رو لینک کرده ام .

  4. نیکا :گفت

    واااااای منم دوستش دارم مخصوصا اگه با یه ترشی تند و تیز بخوری.دست گلت درد نکنه

  5. رنگارنگ :گفت

    سلام. صبح بخير. چند تاسوال؟ اول اينكه گفتيد آشپزي رو دوست دارين اما فقط وقتي كه حوصلش رو داشته باشيد. سوالم اينه كه اگه حوصلشو نداشته باشين چيكار مي‌كنيد. سوال دوم اينكه وقتي آدم اين همه غذاهاي خوشمزه و بعضاً چرب درست مي‌كنه با مشكل چاقي چطور كنار بياد؟

  6. مریم :گفت

    سلام بله واقعا غذای خوشمزه ایه ولی حتما باید چند بار پخته باشی چون همه کسی نمیتونه خوب بپزه.به خاطر غذاهای خوشمزتون ممنون

  7. سارا :گفت

    سلام بازم ممنون
    منم این غذا رو توی بچگی هام زیاد می خوردم ولی نمی دونم چرا به قول شما یادم رفته بود
    یاد کودکی و اون روزها به خیر
    وقتی که با سبزی خوردن می خوردیم چقدر لذیذ می شد

  8. اخ گفتی که منم هلاک این غذای خوشمزه ام

    راستی مامان بعضی وقتها یه کمی گوجه فرنگی ریز ریز میکرد تو همون روغن داغ تفتش میداد و بقیه اش مثل ما شما بود

    انم بد نمیشد

    اما خیلی وقته من از این غذا نخوردم یه روز برای خودم درست کنم حالشو ببرم

    مرسی که خاطرات خوب گذشته رو با غذاهای خوب به یاد ادم میندازی

  9. .·´¯`·«(SoReNa)»·´¯`·. :گفت

    بابای منم اون زمونا این غذا رو خیلی خوب درست میکرد. همین پوره سیب زمینیه خودمون دیگه
    اما الان دیگه هیچی درس نیمکنه

  10. MissMehri :گفت

    ماهم از این غذاها درست میکنیم !
    گرسنم شد 😦

  11. ناتالی :گفت

    گمانم پوره سیب زمینی باشه که البته با کمی نعناع خشک هم میشه سرو کرد

  12. صحرا :گفت

    منم این غذا رو فوق العاده دوست دارم و حتی گاهی برای تمدد اعصاب درستش می کنم. چون سیب زمینی برای آرامش و اعصاب مفیده. ما به این غذا می گیم حلوا سیب زمینی. اتفاقا بابای منم جزو معدود غذاهایی است که درستش می کنه.

  13. سارا :گفت

    سلام. اسم این غذا (دو پیازه آلو) است.البته به زبان شیرازیها.

  14. مینا :گفت

    بيشتر از اينكه از دتور غذا استفاده كنم از قلم زيباي شما لذت بردم
    عالي بود

    راستي …………………..كودكي غم بود

    اما

    كم بود !

    ميشه من را هم لينك كنيد .

    حس خوبيه كه ادم دوروبرش شلوغ باشه

  15. Tantan :گفت

    Bah bah. salam ashpaz e modern e aziz
    Dastet dard nakone babate ghazahaye khoshmazeyi ke yad midi…
    Man ta hala in ghaza ro nakhordam!!!! kheili dOos daram doros konam wali 1 waght ke shoharam nabashe chon Oon aslan ghazahaye bi gOosht o ghaza hesab nemikone
    Khosh bashi….. Montazere Post haye jadid azat hastam 🙂

  16. sepideh :گفت

    سلام عزيزم اين غذا يه غذاي اصيل شيرازيه اسمش هم هست دوپيازه الو ,چون در زبان شيرازي به سيب زميني ميگن الو البته مادربزرگا ,الان كمتر اين كلمات به كار ميره اما اين غذا يا بهتره بگيم پيش غذا .) به همين نام معروفه

  17. مامان :گفت

    سلام آشپز مدرن
    ما به این غذا می گیم دوپیازه خیلی خوشمزه ست البته اگه تند باشه چقدر خاطره برام زنده شد با این پستت

  18. مونی :گفت

    من این غذا رو خونه یکی از دوستام خوردم . ظاهرا اصل این غذات شیرازیه و اونجا بهش می گن دو پیاز و آلو ! خیلی خوشمزه اس

  19. آره خیلی خوشمزه است!

    من که هر بار به اینجا سر میزنم دلم از گشنگی مالش میره

    دست گلت درد نکنه

  20. خیاط :گفت

    منم!یه کم سبزی معطرخشک هم توش می ریزم ولی خیلی چربه!

  21. نانی :گفت

    سلام
    به نظر آسون میاد

  22. مریم :گفت

    سلام

    تبریک میگم به شما و سایت خوبتون ،
    من تازه با سایت شما آشنا شدم و هر بار ، غذاهای آموزشی شما را هم درست می کنم غذاهاتون خیلی متنوع و ساده است خیلی هم ممنون .

  23. مامان من هم گهگاهی درست میکرد اون موقع که من کوچیک بودم بهش میگفتیم دوپیازه سیب زمینی گمونم ولی حق باشماست دست پخت بابا ها یه چیز دیگه است بابای من هم دستپخت خوبی داره خصوصا ته دیگ غذاهاش با حالیکه همیشه کلی پیاز میریخت توش که من دوست نداشتم ولی خیلی خوشمزه میشدن … انشالله که سایه همه بزرگترها بالا سرمون باشه که وجودشون نعمتی است …..
    من به روزم خانمی ….

  24. نوشین :گفت

    سلام سایت جالبیه..عکسای خوب….دستپخت عالی….اومدم بگم که این غذا اسمش دوپیازست که دیدم خیلیااشاره کردن و اما مامان من بهش نعنا داغ هم میریزه توش…راستش من بچه که بودم دوس نداشتم ولی شاید ذایقه عوض شده باشه

  25. فندق :گفت

    سلام
    چطوری؟ خوبی؟ خدا رو شکر
    منم خوبم.دستت درد نکنه
    مامانم این غذا رو درست میکنه فقط فرقش اینه که توش تخم مرغ هم اضافه میکنه
    راستی یه چیزی این عکسهایی که میذاری خیلی اشتها آوره
    من هر وقت اینجا سر میزنم حسابی گشنم میشه
    یه وقت فکر نکنی من شکمو هستما

  26. فندق :گفت

    ببخشید من یه درخواست داشتم میخواستم بگم اگه ممکنه طرز تهیه چند نوع کیک و تهیه خامه واسه تزیین آموزش بدی
    ممنون میشم
    باییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

  27. رنگارنگ :گفت

    من نمي‌دونم چرا وبلاگ من از اينجا باز نمي‌شه. ولي به خدا وبلاگ درست كردم، آدرسشو تايپ كنيد حتماً باز مي‌كنه.

  28. ساناز :گفت

    salam
    motmaenam ke ba in ghaza adam angoshtasho mikhore hamoon tor ke man ba omlethaye babam (makhsoosan vaghti nesfe shab dorost mikardo maro az khab bidar mikard angoshtamo no mikhordim) man az babam khaili dooram yadesh oftadam delam barash va oon dastpokhte khoshmazash ke hamishe khodesh azesh tarif mikard tang shode.
    hamishe movafagh bashi

  29. میکرا :گفت

    سلام خانومی

    من تا حالا این غذا رو نه خوردم و نه دیدم. مرسی از اینکه گذاشتی. واسه تنبل خانومایی مثل من پرفکته.
    یه بار درست میکنم ببینم چجوری از آب درمیاد.

    راستی من هر روز آپ میکنم. فرصت کردی بهم سر بزن.

    شب و روزت بخیر

  30. غزال :گفت

    آشبز مدرن جون…دستت درد نکنه…میگم اسم این غذا هست دو بیازه آلو (آلو در لهجه بوشهری میشه سیب زمینی) و اصلش هم اینه که باید توش فلفل قرمز فراوان هم بریزی که تند بشه…یه چیزی مثل سمبوسه….
    میگم ماشاالله بدر جان خوب آشبزی بلد بوده ها..!!

  31. حدیث :گفت

    سلام من عاشق این غذام مخصوصا با دوغ که باشه دیگه خودکشی میکنم در ضمن ما به این غذا میگیم سیب و روغن دستت درد نکنه
    فعلا بای

  32. ندا :گفت

    اسم این غذا همون طور که بقیه اشاره کردند دوپیازه است ولی مامانم همیشه بهش می گفت سیب زمینی کوبیده ….من هنوزم درستش میکنم خیلی لذیذه

  33. ندا :گفت

    من این غذا را زیاد درست کردم. اما به جای کاری توی آن شوید خشک می ریزم. خیلی خوش مزه است. الان به جای نمک توش یک عدد عصاره مرغ اضافه می کنم.

  34. مریم :گفت

    سلام عزیزم
    ممنون از غذاهای خوبی که گذاشتی این غذای ساده و خوشمزه ای من همچنان درستش میکنم و توش نعناع هم میریزم.

  35. گ :گفت

    اسم این غذا دو پیازه است و خیلی هم لذیذه…

  36. مریم :گفت

    تو ولایت ما بهش می گن سیب زمینی سرخ شده! البته بعد از تفت دادن پیاز بهش نعناع خرد شده خشک هم اضافه می کنند و بعد سیب زمینی له شده را اضافه می کنند. واقعا» خوشمزه است.
    در ضمن این غذا را می توان با کشک کلا جوش هم خورد. که آنهم خوشمزه است

  37. لاله :گفت

    سلام. خسته نباشبد. خیلی خیلی وبلاگتون قشنگه. ما به این غذا می گیم سیب زمینی حلوا. با گوجه فرنگی و خیار خیلی خوش مزه می شه.
    موفق باشید.

  38. سحر :گفت

    سلام
    وبلاگ خیلی خوبی دارین.خسته نباشید.
    اسم این غذل دو پیازه هست.به نظر منم خیلی لذیذ و خوشمزست.
    موفق باشید.

  39. ميترا :گفت

    واي نگو كه خيلي خوشمزه است. منم از بچگي از اينا ميخوردم ما كه بهش ميگيم سيب زميني حلوا. هوووووووووووومممممممممممممم!

  40. candle :گفت

    سلام شادي جون.اين غذا شيرازيه.ما شيرازيها بهش ميگيم دو پيازه الو .توي ادويه اش بايد شنبليله خشك هم باشه.

  41. ارسلان :گفت

    دو پبازه ی آلو صحیح است! کندل راست می گه! شنبلیله خیلی باحال ترش می کنه…
    راستی شیرازیا به سیب زمینی می گن آلو!
    شیرازین دیگه… یه ساعت نباید بگن سیب زمینی!

  42. نادیا :گفت

    سلام دوست عزیزم

    من تازه به وبلاگت سر زدم و تازه پیدات کردم اما خیلی خوشحالم اول که اینفوت رو خوندم یا همون در باره من رو خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم چون من هم احساس مشابه شما دارم در مورد اینکه خوشحالم زنم و متاسفم از اینکه این لحظه های خوش زنانگی رو با این احساس های لطیف رو مردان تجربه نمی کنند آشپزی یکی اش است و یکی دیگه اش که زیباتر است به نظر بارداری است.

    فکر نمی کردم کسی هم احساس خودم پیدا کنم چون همه نمی دونم جو گیر میشن و فکر می کنند که باید مساوی مردان باشندو اینکه آشپزی کنند یا مادری رو یک جور تبعیض می دانند و فکر می کنند خوش به حال مردان که این وظایف رو ندارند.

    خوب برای همین شما رو البته با اجازه شما دوست عزیزم خطاب کردم. در ضمن احساس زیبا شما در مورد پدر گرامیتون رو نیز خوندم اولا قلم خیلی زیبا و لطیف و زنانه ای دارید و دوما من هم احساس مشابه با شما در مورد پدرم دارم و خاطرات مشابه شما. من پدرم را در اثر تصادف ازدست دادم اما هنوز که هنوزه دوستش دارم و همیشه با خاطراتش زنده ام.

    در ضمن این دستور اصلش مربوط به شیراز است و به نام دوپیازه آلو گفته میشه در دستور اصلی در آخر یک قاشق هم رب بهش اضافه میشه و خیلی هم خوشمزه است.

  43. بیتا :گفت

    سلام ممنون از این همه مطالب جالب
    من کرمانی هستم ما به این غذا میگیم پخت پیاز البته مامان من بهش رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنه که خیلی خوشمزه میشه مخصوصا با ترشی یا دوغ

  44. مژی :گفت

    سلام عزیزم
    واقعا غذاهای خوشگل و اشتهاآوری برامون میذاری امیدوارم تو و خونواده ی خوبت در کمال آرامش کنار هم بمونین و غذاهای خوشمزه بپزید و نوش جان کنید

  45. شیدا :گفت

    این غذا رو عموی من اسمش و گذاشته چکشی منم خیلی دوست دارم خیلی خوشمزه و راحته ……..ممنون از وبلاگ خوبت من تازه این سایت و پیدا کردم و خیلی ازش استفاده کردم دستور این غذا رو که خوندم منم یاد پدرم افتادم اونم یه دسر یا غذا بلد بود که من خیلی دوست داشتم و گاهی برامون درست میکرد با رشته فرنگی بود وای دهنم آب افتاد ……..به هر حال ممنون

  46. فرناز :گفت

    سلام عزیزم. اسم این غذا دوپیازست. البته منم این طوری شنیدم.

پاسخی بگذارید

