مرغ زعفرانی


این مرغ خوشمزه به عنوان یه غذای بدون برنج یه انتخاب عالیه. امتحان کنید. پشیمون نمی شید.
مواد لازم
سینه ی مرغ یک عدد
گوجه فرنگی یک عدد
سیب زمینی دو عدد
پیاز یک عدد
نمک و فلفل و زردچوبه  و زعفران
روغن و کره
مرغ رو با یک پیمانه آب و نمک و فلفل و پیاز چارقاچ بذارید روی حرارت کم نیم ساعتی بپزه تا حدی که آبش نصف شه. زعفران رو تو کمی آب داغ حل کنید و کنار بذارید. کره رو تو تابه داغ کنید و مرغ پخته رو که چند تکه کردین از دو طرف تو روغن تفت بدین ولی زیاده روی نکنید. می دونید چرا؟ می دونید دیگه! چون خشک می شه. زعفران رو روی مرغ بدین و در تابه رو بذارید تا دو سه دقیقه رو حرارت کم بمونه. بعد دوباره مرغ رو پشت و رو کنید اما نه به قصد سرخ کردن بلکه برای اینکه دو طرفش به زعفرون آغشته شه و زعفرون هم جذبش بشه. مرغ رو توی ظرف سرو غذا بچینید. گوجه رو حلقه حلقه  کنید و تو کمی روغن با زردچوبه و نمک و فلفل سرخ کنید. در فاصله ی پختن مرغ سیب زمینی های خلال شده رو سرخ کنید.
مواد لازم برای سس روی غذا
آرد یک قاشق غذاخوری
آب مرغ باقی مانده (نیم پیمانه)
کره یک قاشق مرباخوری
کره رو توی تابه آب کرده و آرد رو کمی توش تفت بدین. آب مرغ رو کم کم اضافه کرده و هم بزنید. اگر مواد گلوله گلوله شدند با پشت قاشق باز کنید. مدام هم بزنید و کمی که غلیظ شد روی مرغ که تو ظرف چیدید بریزید.
گوجه ی سرخ شده و سیب زمینی و کلم بنفش طعم دار رو اطرافش بریزید.
نکته: کلم بنفشی که توی عکس می بینید کلم ترش و طعم داری یه که کنار مرغ و ماهی ریخته یا توی سالاد استفاده می کنن. من همیشه مقداری درست می کنم و تو یخچال می ذارم. تو پست بعد طرز تهیه اش رو می نویسم.
دستپخت: آشپز مدرن
عکس: همسر اشپز مدرن
این نوشته در غذاهای مرغی, غذاهای اختراعی من ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

37 پاسخ برای مرغ زعفرانی

  1. سلام به شما دوست خوبم
    خوشحال میشم که منت نهاده و با قدوم مبارک و سبزتون روشنائی بخش کلبه محقر و تاریکم باشید
    موفق باشید

  2. وای خیلی وسوسه انگیز بید ممنون.

  3. سلام خاله جان دستت درد نکنه !
    میگم بزنم به سرو خوب فرز شدی خاله ! جل الخالق چه چیزا که رو میز آشپزخونه این خارزاده من ظاهر نمیشه راستی خاله اقا گردک درست کردم ! این مخ ناچیز رو به کار گرفتم که چه کنم زیادی هم شیرین نشه به نتایج قابل توجیهی رسیدم خاله ! و آن اینست که به جای خاک قندی کردن آقایان گردی نه ببخشید آقا گردک ها منظورم بود یه سس باحال درست کردم جات خالی نباشه خواهر ! عسل و دارچین و کلی از این چیز میزا رو با هم قاطی نمودم ! بعد ریختم روی اقایون گردی نه همون آقا گردک ها ! قابل تحمل شد خاله ! یعنی زیاد هم شیرین نشد یه امتحانی بنما ! شاید مقبول افتد خاله جان !
    مرسی خاله از لطفت …
    مواظب خودت باش هوا خیلی قاطی کرده خاله
    فعلا …

  4. باز هم سلام با اجازتون از مطلب وبلاگ شما استفاده کردم.

    واگر اجازه دهید بخش آشپزی وبلاگ را که به تازگی افتاح کردم با نام وبلاگ شما قرار دهم.
    با تشکر

  5. سلام شادی جونم
    خوفی؟
    من عاشق مرغ زعفرون زده ام
    زنده باد زعفروننننننن

    وایییییییییییییییی دلم آب افتاد

  6. الینا :گفت

    سلام شادی مهربون
    چطور مطوری دوست جونم. چه غذای خوشمزه ای درست کردی برای من همیشه مرغ اولین و تنبلانه ترین انتخابه و همیشه مرغ داریم و هر نوع دستور غذائی با مرغ با کنال نیل پذیرفته میشود. منتظر کلم ترشت هستم که چون اعاشق ای عوع مخلفات کنار غذا هستم. اگه ممکنه بیشتر از این نوع کارها یاد بده که در کنار غذا بتونیم استفاده کنیم و مدت نگهداریش طولانی هم باشه. راستی تبریک میگم ببین چه غذاهای جالبی در سایتت داری که آقای تغذیه و سلامت از سایت شما استفاده میکنه موفق باشی

  7. مادر سپید :گفت

    خیلی باحال بود .
    من که فقط یه روش برای مرغ پختن داشتم . بشوتمش تو قابلمه با اب !!
    مدتیه سر ذوق اومدم مدتیه که نه از وقتی با شما اشنا شدم و هی ایده از خودم در وکنم و به روشهای مختلف من در آوردی سعی میکنم قابل خوردن بطبخونم .
    من یه مرض خاصی دارم شما بهش چی میگین ؟ غذایی که خودم درست کنم رو میل ندارم بخورم ! هر چی هم خوش اب رو رنگ باشه . البته محض نمردن میخورم اما نه با میل . شنیدم بعضی از اشپزها این جورین راسته ؟ البته من جرات نمیکنم پا تو کفش اشپزها کنم ها !!

  8. May :گفت

    این غذای شما بسیار خوش آب و رنگ است . پیغوم شما رو گرفتیم و خواندیم و بسیار خوشحال شدیم که شما همیشه به یاد ما هستید . من هم برات پیغوم گذاشتم . خوش باشی سر آشپز جان .

  9. غزال :گفت

    وای الان که همینجوری گشنم هست…تو هم که این مرغ معجون رو گذاشتی…الان میتونم غذا و آشپر رو با هم بخورم… اینو حتما درست میکنم…

  10. سحر :گفت

    سلام باز كه گل كاشتي دختر جون مثل هميشه عالي راستي چرا اينجا واسم پيام نذاشتي كه از اين غذاهاي مجلسي يادمون ميدي يا نه من همينارو دوست دارم اما بعضي جاها ميريم نمي دوني چه غذاهاي سختي درست مي كنن كه هر كسي بلد نيست مي خوام از اونا ياد بگيرم با دسر و چند تا پيش غذا لطفا» تقاضاي من را بپذيريد سر آشپز جاننننننننن

  11. گلپر :گفت

    خیلی حوشمزه به نظر میاد . یک غذای ایرانی .

  12. سارا :گفت

    سلام عزیزم خوبی
    واقعا»»»»»»»»»»»»»»»»» دستت درد نکنه

  13. مونی :گفت

    بازم مثه همیشه : مرسییییییییییی

  14. لاله :گفت

    سلام خانوم طلا! مثل همیشه عالی و پر انرژی موفق باشید گلم / راستش شادی جون یه کم سرم شلوغه و این بارونی بود هوا یه کم هم کسل ناکم کرده !

  15. سفرنامه مجارستان :گفت

    وای که دلم آب افتاد ………………………

  16. سحر جان برات یه میل زدم و به تفضیل جواب دادم

  17. hasti :گفت

    خیلی جالبه.اگه میشه غذاهای مقوی . اسون که واسه رشد خوبه بگین.موفق باشید

  18. hasti :گفت

    خیلی جالبه.اگه میشه غذاهای مقوی اسون که واسه رشد خوبه بگین.موفق باشید

  19. hasti :گفت

    چرا 2 بار اومد؟؟؟در هر صورت اقا گردک خیلی خوشمزه هست.

  20. نیلسا :گفت

    سلام شادی جون
    بازم دستت درد نکنه.
    فقط یه سوال این غذا رو نمی شه با برنج سرو کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. ساره :گفت

    سلام! با اجازه من شکمو لینک شما رو تو وبلاگم گذاشتم. باشه؟

  22. سلام خاله جان خوبی گل خانم ؟
    چه باحال ! حواسم به این یکی نبود !
    منم این سری چند تا چاشنی گفتم که از قضای روزگار کلم قرمز هم توش هست ایییی وووووووووو کاملا تصادفی بود ها !!
    خاله جان در مورد سس اون آقایون محترم !
    ببین یه کمی عسل رو با به مقدار دارچین و هل و زنجبیل قاطی کردم !
    بعد یه ذره کوچولو هم به روش بن ماری حرارت دادم تا یه ریزه شل شه خاله !
    تو دستور هم از هیچ نوع شیرین کننده ای استفاده نکردم !
    بعد که اون آقایون محترم آماده شدند این سس رو ریختم روشون .
    یک باحال شد خاله !
    یه بار امتحان کن ! واسه من و تو که چیزای شیرین دوست نداریم خیلی راه داره
    بازم ممنونم از لطفت عزیزمممممممم

  23. مینا :گفت

    عالي بود . گرچه من انقدر الان حالم گرفته است كه خدا مي دونه . مي دوني چرا چون اول اينكه فصل كاريمه . ويك رژيم حسابي با دستور الهام جون گرفتم وتا حالا 7 كيلو كم كردم ولي امروز برادر شوهرم ايميل داده كه با خانمش وبچه اش دارن ساعت 9.40 دقيقه روز 24 اذر ميان ايران ( از دانمارك ) اول اينكه 3 تايي روي هم 600 كيلويي هستن – با كمي اغراق – دوم اينكه خانمش عاشق اشپزي هست وغذاهاش حرف نداره هي مي خواد بپزه ومن بدبخت بخورم خيك بشم وهمه سختي اين دوماه رژيم به باد بره ثانيا بايد كاراداره را تحت الشعاع اونها قرار بدم . حالابگو چطور مي تونم به فكر مرغ زعفراني باشم گلم؟

    كمك ……………………………………………..كمك

  24. ماندا :گفت

    ممنون از حضورتون …
    از زعفرون و غذاهای زعفرونی همیشه لذت می برم .
    خسته نباشید .

  25. رها(ستایش) :گفت

    شام امشبم رو یافتم

    ممنون

  26. مرغ خیلی خیلی برای آشپزی راه دسته، مخصوصاً این زعفرونیش، وووااای من خیلی دوست دارم… مرسی عزیزم من این سس رو انشاءالله درست می کنم. حتماً عالی می شه….
    راستی این آقا گردک مال جای خاصیه؟؟ چه اسم بامزه ای داره، نباید خیلی سخت باشه…

    راستی این مینا خانم جان اصلا ناراحت نباش عزیزم، رژیم و کار همیشه هستند، اما جاری و غذای خوشمزه و خوشگذرونی، نه کمتر پیش می یاد، پس من جای شما باشم – که فصل کاری منم هست – مرخصی می گیرم، می رم حسابی با مهمونهام خوش می گذرونم، حسابی هم عکس می گیرم، بعد هم یه دوره می گذارم و لاغر می کنم، به همین سادگی

  27. سلام شادی جون.
    بابا عجب غذای خوش رنگ و آبی. خیلی باحاله.
    تو پست قبلیتم نیمرویی که درست کردی حرف نداره. فکر نمیکردم عکس نیمرو هم بتونه آدمو گرسنه کنه
    مرسی

  28. آخ که ننه درد و بلات بخوره تو سر دشمنات که تو انقده هنرمندی.

    خوبی ؟ خوشی؟

    یه بوس بده حالا که اینطوره

  29. به نیلسا: آره عزیزم چرا که نشه….ما خودمون زیاد اهل برنج نیستیم و غرذای نونی می خوریم ولی واسه هیچی هیچ اجباری نیست هر جور دوست داری همون درسته.
    به هستی: خوب همه ی غذاها مقوی هستند. هر کدوم یه چیزی دارن ه از بقیه متمایزشون می کنه ولی به روی چشم بهش فکر می کنم
    مامان سپید: آره منم یه مدت اینجوری بودم ولی حالا خودم همه چیزو با اشتها می خورم. فکر کنم یه مدت دیگه رفع بشه….حالا صبر کن ببین چی می شه….سعی کن بوی غذا زیاد بهت نخوره. برای من که مفید بود
    به مینا: مینا جون به نظرم به توصیه مامان گلشید عمل کن. یه چیزایی تو زندگی تکرار نمی شن…. پس همون یه دفه رو بچسب تا تموم نشده
    مامان گلشید: والله نمی دونم مال جای خاصی یه یا نه. تو نظرات پست خودش نوشتم که خواهرم ما کوچیک بودیم درست می کرد و همیشه اسمش همین بود
    به سحر: گفتم که برات میل زدم خانومی فقط اینو اینجا نوشتم تا اگه پیغام بالایی رو ندیدی اینو ببینی
    به آزاده: قربونت برم عزیزم… نیمرو اتفاقا از غذاهای مورد علاقه ی منه که همیشه بهش بی مهری شده
    از بقیه دوستام خیلی ممنون. اگه سوالی بود بگین همینجا جواب بدم. همه تونو دوست دارم

  30. اوا خاله جان یادم رفت واسه سسه ازت تشکر کنم. یه دنیا ممنون. می امتحانم

  31. hasti :گفت

    که چاق هم نکنه.مرسی شادی جان

  32. واقعاً منکه جا موندم .
    دستت درد نکنه . من خیلی خوشحالم دوستان خوبی مثل شما پیدا کردم .

  33. سحر :گفت

    شادي جان مرسي ديدم و جواب هم دادم

  34. به به دفعه پیش که غذای تخم مرغی بود و ایندفعه مامانش خانوم مرغه رو هاپولی میکنیم…عزیزم تو بالاخره از ما یه کدبانوی کامل میسازی…

  35. نوشین :گفت

    وای چه خوشمزه … من پلو باهاش میخوام.

  36. سارا :گفت

    سلام
    می دونم سرت شلوغه ولی 2 تا سوال دارم
    1.در مورد ته چین توی پلوپز چقدر زمان پخت بدم؟
    2.برای این غذای نیمرو با ماست می تونم از ماست معمولی به جای کیسه ای استفاده کنم و چقدر؟
    این سوال ها رو توی ژست قبلیت هم گذاشته بودم

  37. قالب وبلاگمو عوض کردم میایی نظرتو بگی؟

پاسخی بگذارید

