کیک مرغ و ترخون/ غذای مناسب روزهای برفی مثل همین روزا!!!!



من این دستور رو از روی یه وبلاگ آشپزی فرانسوی ترجمه کردم که نمی دونم کجا بود و دیگه هم تو اینترنت پیداش نکردم… و خیلی شبها خوابشو می دیدم و خیلی دوست داشتم درستش کنم تا اینکه بالاخره یه روز که وقت و حوصله رو با هم داشتم برای شام پختمش و بعد هم مشتری شدم. البته اون خانم فرانسوی تو وبلاگش نوشته بود که این غذا از اختراعاتش بوده و بعد خانوادگی مشتری شده بودن. حالا خواستم این وسط بگم که خلاقیت اون خانم یه طرف خلاقیت منم یه طرف بیا و پیدا کن پرتقال فروش را که از قدیم گفتن آشپز که دو تا شد آش یا شور می شه یا بازم شور می شه…. راه نداره آقا ما آشپزامون که دو تا می شه آشمون فقط شور می شه.
این کیک به عنوان یه وعده ی غذایی محسوب می شه و ربطی به اون کیک های شیرین که ما بهش عادت داریم نداره. عرض کنم خدمتتون که بنده در طول تحقیقاتی که در وبلاگ های رنگ و وارنگ آشپزی خارج ایرانی داشتم متوجه شدم که کیک های اینطوری که توشون از گوشت یا مرغ یا سبزیجات استفاده می شه کیک هایی هستند که به عنوان غذا یا همراه غذا صرف می شن و هیچ کدوم شیرین نیستند. ما که امتحان کردیم و پایه ی غذاهای اجنبی شدیم حالا شما هم امتحان کنید و ببینید که شادی خانوم داره حرف راست می زنه. والله به خدا!
آخرین مطلب این که عزیزان مادر این کیک رو هم می شه سرد و هم گرم همراه سس سفید یا قرمز یا هر رنگی که دوست دارین صرف کرد ولی من گرمشو ترجیح می دم و دوست دارم سسش هم رنگ مایونز باشه.
مواد لازم
تخم مرغ سه عدد
آرد 5/1 پیمانه
مایه خمیر یک قاشق مرباخوری
روغن آفتابگدان نیم پیمانه کمی کمتر/ من روغن سویا ریختم و هنوزم زنده ام!
شیر 4/3 پیمانه
پنیر گریور رنده شده یک پیمانه/ من پنیر پروسس تو خونه داشتم و همونو ریختم. یادآوری کنم که بازم هنوز زنده ام!!
سینه مرغ خورد شده 2 پیمانه
ترخون 2 قاشق غذاخوری
موسیر 1 عدد/ من به جای موسیر تازه سه چهار پر موسیر خشک رو خیس کردم و نرم که شد خورد کردم. برای باز سوم می گویم هنوز زنده ام!!!
نمک و فلفل
فر رو روی 180 درجه روشن کنید. موسیر رو خورد کنید و با یک قاشق روغن توی ماهیتابه حدود 4 و 5 دقیقه سرخ کنید. مرغ خورد شده رو اضافه کنید و تفت بدین تا حدی که برشته بشه. نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید. ترخون رو اضافه کنید و چند دور بچرخونید و زیر گاز رو خاموش کنید.
تو یه کاسه آرد و تخم مرغ و مایه خمیر رو مخلوط کنید. روغن و شیر ولرم رو کم کم اضافه کرده و مخلوط کنید.  پنیر رنده شده رو اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. مخلوط مرغ و ترخون رو اضافه کرده و به آرامی با هم مخلوط کنید.
قالب رو چرب کرده و روی شعله ی گاز بذارید تا داغ بشه. تهش کمی آرد بپاشید و مایه ی کیک رو توش بریزید. تو فر بذارید 45 دقیقه بمونه. با نوک چنگال چک کنید اگه هنوز خام بود بذارید یک ربع دیگه بمونه.
برای خوشرنگ شدن روی کیک بذارید چند دقیقه زیر شعله ی گریل بمونه. برای در آوردن کیک از قالب چند دقیقه تو آب سرد بذاریدش و بعد با کمک چاقور لبه های کیک رو از قالب جدا کرده و درش بیارید. اگه زیر کیک چسبیده بود که احتمالش کمه، با کمک چنگالی که زیرش می ندازید درش بیارید. با سس دلخواه و کمی چاشنی ترش یا ماست محشر می شه!
راستی سالگرد ازدواجمونم هیشکی درست حدس نزده. ولی یکی نزدیک یه روز قبلشو حدس زده. حالا تو پست بعدی می گم کی هست. می خواستم به هر کی درست حدس زد یه غذای مورد علاقه اش رو هدیه بدم البته دستورشو نه خودشو!!!!!
دستپخت: آشپز مدرن
عکس: همسر آشپز مدرن

 

این نوشته در کیک های شور ارسال شده و با , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

44 پاسخ برای کیک مرغ و ترخون/ غذای مناسب روزهای برفی مثل همین روزا!!!!

  1. غزال :گفت

    بابا کولاک کردی که مادام…منم همش توی این وبها میگردم و کیک و شیرینی درمیارم…میگم اولا که جوآی انیورسق…دوزیمما, روزش هم دیز نف دی هست…!!! درست گفتم..؟! حالا میشه یه دستور به من کادو بدی..!؟ من دستور نون رولت خامه ای های ایرانو میخوام…یالله…یالله…نون رولت میخوام ییالله…1!! تو رو خدا این دستور رو واسم پیدا کن…

  2. سلام ممنونم سر میزنی خانمی چشم شعر هم تو وبم میزام من نوشته های زیادی دارم ولی بعد از خرابی کامپیوترم کمی برای آپ کردن کم حوصله شدم و تنها پای نت به وب دوستان سر میزنم البته اگر کسی رو از قلم نندازم
    راستی من از شیرینی پزی خوشم میاد ولی تا حالا این جور غذاها رو درست نکردم که حتماَ امتحان میکنم براتون آرزوی موفقیت دارم

  3. نوشین :گفت

    سلام عروس خانوم. خیلی دیر کردی/ عروسی خوب قر دادی؟ من اسمش که میاد قرم میگیره. ای خدا بچه اخر بودن اینش بده دیگه … منظورت چی بود از نبودن کامنت؟ برایه اونیکی؟ راستی نگفتی زیست شناسی میخونی؟

  4. پردیس :گفت

    سلام
    خیلی از وبلاگت خوشم اومد
    چوت غذا هات خیلی وقت گیر نیست و به مواد عجیب و غریب هم احتیاج نداره!! ایشالا مشتری میشیم!

  5. Tantan :گفت

    Salam azizam, dastet dard nakone:-)
    Man migam ke salgarde arOosit rOoze Valentine e na?

  6. این عجب چیزیه … من الان در نهایت سیری گشنه شدم …

    شادی خانم .. میشه من چند تا سوال بکنم ؟؟

    پنیر پروسس چیه ؟؟؟ تکه های مرغ چه اندازه باشه ؟؟ ریز ریز ؟؟ اگر مرغ را اول بپزیم چی ؟؟ خوب میشه به نظرت ؟؟

    حتما حتما درست میکنم و دعات می کنم .. منتظر جواب بمانم ؟؟؟؟

  7. خانم گل :گفت

    سلام جانم خوبی ؟ نگفتی چندتا تخم مرغ می خواد می خوام برم درستش کنم

  8. نیکا :گفت

    سلام شادی جون
    عروسی خواهرت مبارک دیروز هر چی خواستم واسه پست قبلیت کامنت بذارم نشد.فکر کنم سالگردتون 21 باشه.
    ااااااا پس پیش تو هم لو رفتم که کیم؟؟؟

  9. Mehrvash :گفت

    salam, bazam kheili dastetun dard nakone! man ke tu hads zadan khenge khengam , faghat besyar mobarak bashad o meymoon…. moraghebe khodetoon bashid va ta ba’ad bye!

  10. سلام
    مرسی از غذایی که معرفی کردی. منم فرانسه خوندم. و مرتب میام اینجا سر میزنم. عاشق آشپزیم .
    http://www.tasteofhome.com/ این سایت هم خیلی خوب است. خیلی خیلی. فقط لود شدنش یکم طول میکشه. حتما ببین.

  11. غزل :گفت

    سلام شادی جان. عروسی خوش گذشت؟

    سالگرد ازدواجتون مبارک عزیزم

  12. وای ممنون دلم خواست … دستت درد نکنه شادی جون

  13. به پروانه خانم هیچستان: پنیر پروس همون پنیر پیتزای کاله است که روش نوشته پروسس و همه جا می فروشن. مرغ رو به قطعات مکعبی در حد و اندازه ی کمی بزرگتر از فتدق خورد کن. نه…. مرغ رو نپز با همون سخ کردن ژخته هم می شه چون کوچیک کوچیکه!
    به خانم گل: ای عزیز دلم این کیک تخم مرغی نیست. کلا بدون تخم مرغه…. چه بهتر مجبور نیتی تخم مرغ دونه ای 100 تومن بخری و بریزی این تو!!!!

  14. سلام شادی جون
    خوبی؟
    به به خسته نباشی خانمی

    چیییییییییییییییییی شده این کیک

    ترو خدا هروقت غذاهای خوشمزه درست کردی یه لقمه هم به جای من بخور

  15. مینا :گفت

    سلام گلي خودت گفتي تخم مرغ وارد رو با هم بزنيد حالا مي گي تخم مرغ نمي خواد
    در ضمن سالگرد ازدواجت مبارك

  16. مهتاب :گفت

    شادی خانوم که میشه راست میگه
    بذار ببینم چطوریه فردا درست کنم ممنون دوست جون با این غذا های خوشمزه که بهمون یاد میدی

  17. نازنین :گفت

    سلام شادی جون مرسی بخاطر وبلاگت این کیک مرغ که تو وبلاگ گذاشتی به نظر خیلی خوشمزه میاد عکسش که خیلی باحاله فقط یه سوال داشتم در قسمت مواد مورد نیاز واسه همین کیک مرغ نوشتی آرد 5/1 یعنی یک و نیم پیمانه؟

  18. سلام خانومی عروسی خوش گذشت؟ دستور کیک مرغ و ترخونت رو خوندم.جالب بود به امتحانش می ارزه اما درست کردن می مونه واسه روزی که منم مثل شما هم وقت داشته باشم هم حوصله.آخه این روزای برفی و توی خونه موندن حسابی آدمو کسل می کنه

  19. الینا :گفت

    سلام عزیزم
    من که فکر نمیکنم درست حدس زده باشم کی سالگرد عروسیتونه ولی خوب میدونم کی تولدته این به اون در ولی من برنده هم نشم باید غدای مورد علاقه منو دستورشو بدیجرزن شدم نهخوب که هستی ببینم نصف شبا خونه میرسی و به سرعت اپ میکنی و دوباره در میری پیش مامان و خانواده که از چیزی جا نمونیای بلا امیدوارم تا باشه از این اتفاقا باشه هر جا که هستس بهت خوش بگذره میبوسمتاین گلها فعلا هدیه شما تا بعد که همدیگرو ببینیم

  20. خیاط :گفت

    این غذا خیلی هوسناکه!یعنی دلم خواست!زنده ای هنوز؟بپزم؟

  21. به مینا: ای وای راست گفتی ها. انقدر من هول بودم برم خونه مامانم که یادم رفت تخم مرغ هم داره آخه حدود دو هفته پیش پختمش و کل ماجرا رو فراموش کرده بودم. تعداد تخم مرغ سه تاست. تو مواد لازم هم نوشتم. مرسی که یادآوری کردی
    به نازنین: آره همون یک و نیم پیمانه است. اینم تو مواد لازم درست کردم. بازم از گیجی بود. ممنون

  22. فکر کنم عروسى خیلی خوش گذشته که هی مجبور شدی اصلاحیه بدی

  23. صندوقچه :گفت

    سلام به نظرم خیلی جالب اومد حتما درست می کنم.

  24. سلام شادنهههههههههههه
    به به دو کلمه هم از خواهر عروس
    ای ول خاله ! برم ببینم میشه درستش کنم ! بلکه ما هم مشتری شدیم خدا رو چه دیدی ! البت الان که نه ! حالا وقتی منم وقت و حوصله و اعصاب و اینا رو با هم داشتم میپزونمش !
    خوبی خاله ؟ عروسی خوش گذشت ؟ به سلامتی انشالله …
    مرسی بابت محبت همیشگت به مطبخ خاله خانم …
    فعلا …

  25. یادم رفت سالگرد عروسیتم بگم که کیه ! من خودم از بس باهوشم کشف کردم !
    یه نفر تو کامنت های پست قبلیت به یه روز قبلش اشاره کرده بود !
    حالا من میگم درستش چه روزیه
    دقیقا یه روز بعد از اون روزی که اون یه نفر اشاره کرده بود
    حالا یالله جایزمو بده بینم
    اووووووووممم بذا فکر کنم غذا چی دوست دارم آهان من خورش بامیه دوس دارم یالله برام درست کن زودددددد باشششششش
    از شوخی گذشته سالگرد عروسیتون پس و پیش مبارک
    فعلا …

  26. ندا :گفت

    به به شادي جون … عروسي خوش گذشت؟؟ انشالله هميشه به شادي…
    از اين سرما و بي گازي نجات پيدا كنم حتما اين كيك رو درست ميكنم به نظر عالي مياد

  27. afshin,germani :گفت

    محمودخان فرمودن مصدق کار مهمی نکرده و ملی شدن صنعت نفت مهم نبوده انرژی هسته ای مهمه؟!!!!!

  28. هدیه :گفت

    دلم برت خیلی تنگیده بود
    عروسی خوش گذشت
    تنقدر این غذات هوس انگیز بود که رفتم سری چند تا سیب زمینی سرخ کردم یک کم گرسنگیم فروکش کنه
    ولی تو همین هفته می سازمش

  29. هدیه :گفت

    می گما
    نگی سیب زمینی چیش به این غذا؟؟؟ بالاخره آدم رو که سیرمی نماید!!!

  30. Tannaz :گفت

    Salam Shadi jOon, chera jawab e man o nadadi pas? 14 Feb. ya 25 Bahman e salgarde arOosit? yani hamOon rOoze Valentine?

  31. فاطمه :گفت

    سلام ممنون از غذاهای خوشمزه تون من فکر کردم یک پنجم پیمانه است اگه یک ویک دوم بنویسید بهتر نیست؟

  32. رنگارنگ :گفت

    سلام صبح به خير، شادي جان، مي‌تونم يه خواهشي ازتون بكنم، ببخشيد آيا شما اطلاع داريد كه براي يك ليوان شير چه مقدار پودر ژلاتين كافيه، تا حالت ژله‌اي به شير بده، در ضمن آيا بايد شير را جوشاند و بعد ژلاتين آب شده را داخلش ريخت يا نه؟

  33. سارا :گفت

    سلام شادی جونم
    اول که عروسی مبارک و ایشالا خوشبخت شوند در ثانی سالگردتوت هر وقت که باشه مبارک باشه و امیدوارم همیشه شاد باشید
    دوست دارم این غذاتون رو هم درست کنم

  34. سلام شادی جان.
    چه غذای باحالیه.
    انگار هم کیک میخوری هم ناهار.
    سالگرد ازدواجتونم مبارک. البته نمیدونم گذشته یا هنوز مونده.
    خوش باشین

  35. مونی :گفت

    مرسی شادی جونم !راستی از عروسی برامون ننوشتی ها

  36. لاله :گفت

    ممنون از توجهت شادی جونم ! تو این روزای برفی مراقب خودت باش

  37. رها :گفت

    بابا تو دیگه کی هستی؟عجب غذای محشری هم از نظر طعم هم سرو شکل.من معمولا غذایی که دستورش رو میدی درست میکنم بعد نظر میدم پس نظرام کاملا حقیقی هستند.ممنون….

  38. مینا :گفت

    میشه خواهش کنم بگید مایه خمیر چه جوری درست میشه؟

  39. سلام خانومی میشه در مورد خمیر و اون پنیرا توضیح بدی ؟ از کجا میخری ؟

  40. محمد :گفت

    وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای پس من چی

  41. نسیم :گفت

    سلام خانومی . راستش من 2 ، 3 هفته هست که وبلاگتو دیدم . خیلی خوشم اومد . خیلی . واقعا این پشتکارت جای تحسین داره . من نمی دونم سالگرد ازدواجت کیه ! ولی از صمیم قلب واسه شما و همسرت
    آرزوی خوشبختی می کنم . از صمیم قلب

  42. مریم :گفت

    سلام شادی جان وبلاگتون خیلی خوب و خوشمزه هستش
    من این کیک مرغ و ترخون را درست کردم و خیلی هم خوشمزه شد فقط یه سوال اینکه ایا باید پف کنه یا نه ؟ از من پف نکرد و همون مقدار موادم بود.
    بازم ممنون
    موفق باشی

  43. خانم گل :گفت

    سلام شادی خانم بالاخره درستش کردم از تهران برام مهمون اومد به همراه چند نفر دیگه از ولایت خودمون روهم حدود 24 23 نفری شدن این کیک رو به عنوان پیش غذا خوردن چون خورش غذام قیمه با مرغ بود گوشت قرمز چرخ شده رو با پیاز تفت دادم در ضمن تخم مرغ هارو با پودر موسیر درجه یک خوب زدم پف کرد بعد آرد و شیر رو اضافه کردم بعد هم پنیر کمی از موادو تو قالب ریختم و اونوقت با مواد گوشتی مخلوط کردم که گوشتها ته نشین نشه خلاصه خیلی خوششون اومد هر چند به هر کس یک تکه نصیبشون شد ولی تجربه خوبی بود تر خونش تازه بود که خیلی خوب بود گفتن دستورشو از کجا اوردی گفتم زنده باد دهکده جهانی حالا اگه خواستم عکسی از کیک گوشتم بزارم البته لینک شمارو هم میزارم اجازه هست قصد دزدی ندارم هر چندموقع سرو کردن چنان هیجان انگیز شده بود که یادم رفت عکس بگیرم راستی یه چیزه دیگه دوباره امروز درست کردم ولی این دفعه توی قالب گرد ولی تو همون قالبی که شما درست کردین خیلی بهتر درمیاد موفق باشی واقعا که لذت بردم مهمونا هم حسابی لذت بردن البته یک کیک دوطبقه به همراه چند نوع ژله و یک خورا سبزیجات هم بود جای شما خالی البته نا گفته نمونه دروغ چرا اومدم پلو با قیمه رو دادم بیرون آمادش کردن چون دستام کمی درد می کنه گفتم به کارام برسم

  44. خانم گل :گفت

    یادم رفت بگم که به جای مایه خمیر از پف کننده استفاده کردم

پاسخی بگذارید

