سوپ بلغور گندم


توی ماهی که گذشت من یه سرماخوردگی شدید داشتم که تو همون دوره این سوپ من در آوردی رو برای خودم درست کردم و چون خیلی خوب از اب در اومد فکر کردم نوشتن دستورش تو این وبلاگ بی فایده نباشه به ویژه که این دستور برای مرضا(جمع مریض ها) و کودکان و خردسالان و بی دندانان و بی حوصلگان و سوپ هوس کردگان و آشپزان و سرماخوردگان و ورزشکاران و کارمندان و معلمان و اقشار متنوع اجتماع و هر جمعیت دیگه ای که فکرشو کنید مناسب به نظر می رسه و دیگه چی بگم که آی خوشمزه است…. آی خوشمزه است.
نکته ای رو هم عرض کنم خدمتتون که این سوپ خیلی مقوی یه و برای اونایی که همیشه غذای مقوی از وبلاگهای آشپزی می خوان فکر می کنم خیلی به درد بخور باشه.
مواد لازم
بلغور گندم یک پیمانه
گوشت گوسفند خورد شده ۲۰۰ گرم
شیر یک لیوان سر خالی
آب گوشت یک لیوان
پیاز کوچک یک عدد
نمک و فلفل و دارچین
کره تقریبا نصف قاشق مرباخوری یعنی خیلی کم (استفاده از کره دلبخواهی یه اگه دوست دارین چربی رو کلا از غذاتون حذف کنید خوب کره رو حذف کنید…. این که کاری نداره!)
پیاز رو پوست کنده و چارقاچ کنید. گندم و گوشت رو با یک لیوان آب  و یک لیوان آب گوشت و پیاز چارقاچ بار بذارید. بذارید بجوشه و بعد شعله رو کم کنید تا دو ساعت بپزه. در طول پخت اگه آبش کم شد خیلی کم آب داغ اضافه کنید. بعد از دو ساعت نمک و فلفل غذا رو بریزید و بذارید نیم ساعت دیگه بجوشه تا حسابی لعابدار و غلیظ بشه. یادتون باشه سوپ رو هر از گاهی هم بزنید که ته نگیره.
شیر رو اضافه کنید و هم بزنید و بذارید نیم ساعت دیگه بپزه.  غذا رو هم بزنید تا سر نره. یه تیکه کوچولو کره بندازید توش تا آب شه. بعد با گوشت کوب بکوبیدش تا گندم و گوشت و پیاز له شده و توی هم بره. می تونید سوپ رو تو مخلوط کن بریزید ولی من زیاد این کارو دوست ندارم چون سوپ خیلی صاف می شه و حالت دونه دارش رو از دست میده. دیگه میل خودتونه! اگه سوپ رقیق دوست دارین همون موقع غذا رو تو ظرف مورد نظرتون بکشید و اگر سوپ غلیظ دوست دارین بذارین کمی با در باز بمونه تا غلیظ تر بشه.
تموم شد. ما امتحان کردیم و خوب بود. شما هم امتحان کنید حتما می گید خوبه!!!! می بینید چه اعتماد به نفسی دارم ماشالله؟ بزنم به تخته چشم نخورم!
راستی وقتی سوپ رو کشیدین می تونید کمی روش دارچین بدید تا یاد حلیم بندازدتون. اینم وجه تشابه سوپ ما و حلیم!
دستپخت و عکس: آشپز مدرن
این نوشته در آش و سوپ, غذاهای متفاوت ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

25 پاسخ برای سوپ بلغور گندم

  1. دستت درست دل مامانم شاد میشه راستی من مامانم داره میره کربلا تا چند روز دیگه…چنتا غذا یاد بده که من از پس درست کردنش بر بیام

  2. کدبانو :گفت

    برای این حال بد من خیلی به درد خورد

  3. الینا :گفت

    سلام شادر جونم
    من جات خالی ناهار همین دستور قبلی که گفته بودین درست کردم خیلی خوشمزه و آسون بود اصلا چنین غذائی کاملا از ذهنم خیلی وقت بود پر کشیده بود و طرز تهیه آن رو هم فراموش کرده بودم یک ناهار طلبت که مهمونت کنم منو روز تعطیلی نجات دادی یک غذای فوری و خوشمزه مرسی . این آش هم برای روزهای سرد زمستون جون میده ولی در ساعت وسط هفته نمیشه بمونه تعطیلات حتما درستش میکنم و برات تعریف میکنم که چی شد.
    شبت به خیر منم باید برم بخوابم فردا روز اول هفته هست میبوسمت

  4. آرمیتا :گفت

    ننه قربون قدت تو چقذه خلاق و باسلیقه ای تو آشپزی. دست راستت رو سر من خواهر.

    خواهر میرم عرق خور میشم ببینم درست میشه یانه

  5. سارا :گفت

    سلام
    بابا این شاهکارات ما رو کشتههههههه
    دستت درد نکنه

  6. مامانم همیشه درستش میکنه اولش هم یه هویج توش رنده میکنه فکر کنم به خاطر خوش رنگ شدنش البته اون سس سفید درست میکنه توش میزیره . به هر حال ممنون.

  7. وای که چقدر این غذا خوشمزه است .
    توی شهر ما به این غذا می گن آش کاچی . البته با کشک و سیر یا شیره انگور می خورند .
    بهتربن غذا برای روزهای سرد .
    واقعاً دستت درد نکنه . نمی دونم چطوری تشکر کنم .
    خوش به حال همسر گرامی با این کدبانو .

  8. رها(ستایش) :گفت

    کارد بخوره تو ان شکمت رها که هر چی می بینی هوس می کنی

  9. مامان :گفت

    می گم جدای از غذاها که خیلی عالی و خوشمزه هستن عکسا هم عالین و ادم رو به هوس خوردن سوپ خوشمزه ت می ندازن دستت درد نکنه عکاس- اشپز مدرن

  10. نوشین :گفت

    یه بفرما نزن ها … واسه همین میگی مریض بودم که کسی توقع نداشته باشه. من که دستت رو خوندم. ای این عکسش چشمک میزنه به من. چه بویی/ چه حانومی؟ سلقه نیست که بابا سلیجه است

  11. غزل :گفت

    سلام
    دوست عزیز در وبلاگ آشپزی با سه پست جدید آپ هستم و منتظر حضور سبزتون.
    از حضور همیشگیتون ممنونم

  12. غزل :گفت

    شادی جون تو فوق العاده ای دستت درد نکنه. می گم مشکل ترین کار تو دنیا واسه من اینه که «چی درست کنم؟» اشکمو در میاره اگه به من بگن اینو درست کن. اوکی من با کمال میل میرم تو آشپزخونه ولی همینجوری برام مصیبت بزرگیه!

    می خوام بگم وبلاگت جدا» به من کمک می کنه یعنی با یه تغییرات کوچولو ایده های خوبی به ذهنم می رسه. مثل اون کوفته که پریشب درست کردم. جدا» خسته نباشی. امیدوارم هیچ وقت مریضی سراغت نیاد

  13. ستاره :گفت

    سلام شادی جان
    وبلاگتون عالیه. حرف نداره
    من با اجازه شما رو لینک کردم. خوشحال میشم اگه شما هم افتخار بدین
    موفق باشید

  14. نیلسا :گفت

    ای والله عزیزم تو ترشی نخوری یه چیزی می شی هان

  15. نوشین :گفت

    نوشه جون .یکی از خواننده های اون پست گفت که تویه مغازه هایه مواده شیرینی پزی هست.

  16. سلام به به چه وبلاگ خوشمزه ای .مرسی که به وبلاگم سر زدین.با اجازه لینک شما رو تو وبلاگم گذاشتموخوشحال می شم که تبادل لینک کنیم

  17. آنن :گفت

    سلام بر آشپز مدرن خودم شادی خانوم گل گلاب.
    باز هم غذاهای خوشمزه. دستت درد نکنه. شادی جونم اگه ممکنه دستور یه چند تا فست فود (به معنی غذایی که فقط زود درست بشه و چیزای عجیب و غریبم نخواد برای درست کردنش) هر وقت که وقت کردی بنویس. خدا عوضت بده.

  18. به به. چه خوب.
    دستت درد نکنه

  19. نیلسا :گفت

    سلام شادی جون
    من دیشب کوفته برنج ودرست کردم ولی همش وارفت
    ولی مزه اش عالی بود
    به خدا همونای که گفته بودی مو به مو انجام دادم

  20. نیلسا :گفت

    ببخشیئ منظور از کوفته برنج کوفته زرشک بود

  21. نیلسا :گفت

    ببخشید

  22. مهدی :گفت

    وبلاگ شما عالیه.
    لطفا مرا هم لینک کنید

  23. محمود :گفت

    باسلام اگر مایل باشید تبادل لینگ میکنیماطلاع دهید

پاسخی بگذارید

