تارت شکلات و پرتقال


این تارت یکی از سورپریزهای عاشقانه ی من برای همسری بود که با یه سورپریز از طرف اون مصادف شد. یعنی از در که اومد تو دیدم یه شاخه رز برام خریده. خوب خداییش ذوق زده شدم دیگه! بعدم برای پیوند دو سورپریز همه عکس های سورپریزها رو با هم انداختم. بد هم از آب در نیومد.
برای خمیر تارت
آرد یک لیوان و نیم
کره ۱۰۰ گرم
تخم مرغ یک عدد
شکر نصف لیوان
نوک قاشق نمک
پودر کاکائو یک ق. غذاخوری
برای رویه تارت
شکلات سیاه ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
کره آب کرده ۵۰ گرم
پودر شکر یک لیوان و نیم
پرتقال ریز یک عدد و یه نصفه/ اگه پرتقال درشت بود یک عدد
۳ ق.سوپخوری خامه
یک ق.چایخوری آرد
برای خمیر تارت:
آرد و نمک و کره و پودر کاکائو رو که به قطعه های کوچیک کوچیک برش دادین. با نوک انگشت ها ماساژ بدین تا جذب هم شده و شبیه ماسه بشه. تو دستگاه غذاساز خیلی زود به نتیجه می رسین!
تو ظرف دیگه ای شکر و تخم مرغ رو بزنید تا زمانی که سفید بشه.
دو مخلوط رو با هم قاطی کنید و خوب هم بزنید تا چسبنده بشه و خمیر به دست اومده رو به شکل توپ گلوله کنید و بذارید تو نایلون تو جای گرم نیم ساعت بمونه. خمیر نباید به دست بچسبه اگه خیلی چسبنده بود کمی آرد اضافه کنید.
در زمانی که خمیر رو استراحت می دین شکلات رو خورد کرده و با کمی شیر یا خامه یا کره به طریق بن ماری آب کنیدتا حسابی نرم و روون بشه. بعد از آب شدن شکلات شعله رو خاموش کنید اما بذارید ظرف شکلات تو آب بمونه تا سرد نشه. طریق بن ماری رو اون پایین توضیح دادم چه جوریه!
برای رویه تارت:
پوست پرتقال رو رنده کنید و  آبش رو بگیرید.
تخم مرغ ها و پودر شکر رو تو ظرف دیگه ای بزنید تا سفید بشه. آرد و کره آب شده و خامه و آب و پوست پرتقال رو اضافه کنید و خوب هم بزنید.
ترکیب خمیر و رویه:
خمیر تارت رو کف ظرف تارت پهن کنید. دقت کنید نازکی خمیر در همه جا یکسان باشه.
مایه تارت رو بریزید توش.
با شکلات روی اون طرح هایی رسم کنید.
نکته۱: شکلات چون سنگین تر از مایه است می ره زیر و خیلی روی مایه نمی مونه. یادتون بمونه که همش نزنید و سعی کنید در همه جای رویه بریزیدش.
۴۵ دقیقه روی پنجره ی وسط فری که با حرارت ۱۸۰ درجه گرمش کردید بذارید تا با همین درجه حرارت بپزه. نیم ساعت که گذشت سر بزنید و توی مایه چنگالی فرو کنید اگه چیزی نچسبید بهش خوب پخته دیگه. درش بیارید وگرنه اون ۱۵ دقیقه بعدی رو هم بذارید تا ۴۵ دقیقه تموم شه.
بعد از در آوردن از فر بذارید خنک شه. بذاریدش یخچال و سرد سرو کنید.
روش بن ماری: یه قابلمه رو آب بریزید و بذارید رو گاز تا بجوشه. ظرفی رو که توش می خواین شکلات آب کنید می ذارید توی این آب جوشان تا شکلات آب شه. یادتون باشه که سطح آب پایین تر از ظرف کوچکتر باشه که اب توش نریزیه.
نکته۲: به جای پرتقال می تونید از لیمو استفاده کنید که تارت لیمو و شکلات حاصل می شه. ولی خود من شخصا طعمش رو دوست ندارم چون به نظرم ترشی اش زیاده.
نکته۳: اگرم طعم ترشی توی شیرینی دوست ندارین مقدار پرتقال رو نصف کنید.
نکته ۴: اینم یه عکس ویژه با فوکوس روی گل هدیه ی آقامون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دستپخت و عکس: شادانه
این نوشته در تارت های شیرین ارسال شده و با , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

29 پاسخ برای تارت شکلات و پرتقال

  1. الینا :گفت

    سلام شادی جونم
    چه تارت زیبائی درست کردی و با مهارت باید بهت احسنت گفت همه کارهارو خودت میکنی و عکس میگیری و در سایت میذاری آفرین عزیزم
    موفق باشی

  2. واییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاخره یه چیز شکلاتی درست کردی! الآن رسما دارم میمیرم.اما چیکار کنم که تو رژیمم؟!
    عب نداره تصمیم دارم بدنمو غافلگیر کنم ییهو

    دستت درد نکنه

  3. راستی خوب نیس که صحنه رو ناقص نمایش میدیاااااا پس بوساش کو؟

  4. کیانا :گفت

    اوووووووووووووووووووم
    به نظر خیلی خوشمزه می یاد. مخصوصا که همراه باشه با سورپریز عاشقانه…
    چه شود…
    نوش جان…

  5. تارت خوشمزه یه طرف…من کشته اون لیوان جیگولیتم…

  6. چه تارت خوشگل و عاشقونه ای … به به .. حظ کردم .. مرد رومانتیک این روزها نایابه .. شادی خانم … قدرش را بدون حسابی …

    آقای همسر اشپز خانم … از نوشته بالا سو برداشت نشه .. زن تارت پز رومانتیک هم نایابه … قدرش را بدونید حسابی ..

    همیشه عشقولانه …..

  7. نوشین :گفت

    این ماله ولنتاین بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ترکه یه مگس رو میگیره دستش یه بالش رو میکنه بهش میگه بپر. مگسه سکندری میره. اونیکی بالش رو میکنه میگه بپر… نمیتونه بپره. میگه نتیجه میگیریم گوش مگس در بال مگس است موارد استفاده: وقتی مسایل بیربطن!!! و نتیجه بیربط گرفته میشه!
    این گله ماله منه؟

  8. نفس خود آدم بد خاصیت است که همه را

    کج میبینی.

    حقیقت زندگی تکبر نیست. حقیقت زندگی مقام

    نیست.

    آدم از گمان بد خود خیال مکند همه مردم بد

    هستند .

    همه ی مردم حسود هستند . آدم حسود

    میخواهد فقط خودش حسود باشد . آدم بخیل

    میخواهد فقط خودش بخیل باشد. ولی آدم

    بخشنده دوست دارد همه ی مردم مثل او

    بخشنده باشند. آدم با وفا دوست دارد همه ی

    مردم مثل او با وفا باشند.

  9. سارا :گفت

    سلام دستت درد نکنه عالیه
    راستی رزت خیلی قشنگه مبارکت باشه عزیزم

  10. زهرا :گفت

    وای وای شادی جون من تارتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت میخواممممممممممممممممممممم
    با کامنت واسم بفرست بیادددددددددددددددددددددددددددددد

  11. مونی :گفت

    شادی جون همش فکر می کنم درست کردن تارت سخته اما حتما امتحان می کنم

  12. باربي :گفت

    وااااي
    سه روزه فقط خرما دارم ميخورم
    با اين عكسهاي تحريك كننده كلي دل ضعفه گرفتم !

    با اجازه لينكتون كردم

  13. طناز :گفت

    سلام
    خوب به نظر که خیلی خوشمزه میاد. باید حتما امتحانش کنم.
    پست قبلی هم فکر کنم منظورتون ورمیشل بود؟ نه؟

  14. ساره :گفت

    چقدر رمانتیییییییییییییییییییییک به خصوص اون گل رز قشنگ کنارش لذتش رو مضاعف می کنه… همیشه خوش و خرم باشین دوست جان.

  15. رها :گفت

    واااااااااااااای عجب سوپرایزی….پیشنهاد خوبیه.
    راستی اگه دیر اومدم منو ببخش وبلاگت باز نمی شد.

  16. هدیه :گفت

    عجب پست عشقولانه ای بود.
    کره به این اندازه نداشتم والا تا حالا درستش کرده بودم
    شکلات تلخ با پرتقال محشره. همچنین شکلات تلخ با پوست پرتقال.
    ولی فکر کنم برم کره بگیرم و بسازمش
    دلم برای این عکسهای خوشگل وبلاگت تنگ شده بود. سرم یه مدتی شلوغ بود. ببخشید کم پیدا شده بودم.
    ولییییییییی برگشتم
    راستی نکنه فهمیدی ما فامیل در اومدیم تحویل نگیری هاااااااااا.
    ایلیا منتظره خاله شادی یه ها

  17. میناز :گفت

    به به عجب تارت خوشگلي دستت درد نکنه !
    راستي اسم ماکاروني هاي پست قبليت فيدلي اند عزيزم

  18. میناز :گفت

    به به عجب تارتي دستت درد نکنه راستي اسم ماکاروني هاي پست قبلي
    فيدلي اند . .
    ميگم وقتي دو تا دستت مشغول کارند چه جوري عکس ميگيري ؟

  19. مادونفر :گفت

    انگار اینجا سورپریز بازیه…ببین من شماره شوشو رو میدم بده به شوشوت که بهش زنگ بزنه و یه کم از این سورپریز بازی ها بهش یاد بده…!!

  20. راست می گی اسمش فیدلی بود. قربون دستت که یادم انداختی!

    معلومه چه جوری عکس می گیرم. دستامو می شورم و خشک می کنم. دوربین رو می ذارم رو سه پایه و زمانش رو می ذارم رو 30 ثانیه…. بعدم می پرم سر تارت و حالا درست نکن کی درست بکن. وقتی دوربین بوق بوقش به اوج رسید که یعنی دارم عکستو می ندازم آماده باش!!!! اونوقت با لبخندی بر لب می گم هولووووووو! بعدم دوربین خودش عکسو تحویل میده.
    یاد گرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. شمسی :گفت

    شادی جون من متوجه نشدم کی پرتقال را به تارت اضافه میکنید. چون تو دستور گفته بودی پوست پرتقال میریزی. خودش را هم اضافه میکنی؟
    من از وبلاگت خیلی خوشم میاد

  22. صدف :گفت

    سلام عزیزم
    من شکمو نیستم ولی نمی فهمم چرا این غذاها دهانم رو آب میندازه
    گل باشی عمرت مثل گل نباشه

  23. نوشتم: آب و پوست پرتقال رو اضافه کنید و خوب هم بزنید. قسمت برای رویه تارت رو بخون!

  24. به به. معلومه هنرمندی. هم غذاهات و دسرات اینو میگن و هم هنر عکاسیت.
    خیلی وقت بود نشده بود سر بزنم بهت. برم ببینم ازین غذا راحتا چی جدید نوشتی درست کنم. چون می دونی که من تنبلم! و البته شکمو…

  25. مریم :گفت

    سلام.
    به به خیلی خوشمزه به نظر میاد.
    ببخشید چند تا سوال داشتم:
    1. پوست پرتقال رو با رنده ی ریز باید رنده کنیم یا درشت؟
    2. آیا پوست پرتقال مایه ی رویه ی تارت رو تلخ نمی کنه؟
    3. پوست پرتقال باید تازه باشه دیگه؟ نباید خشک شده باشه که؟
    من به همین قسمت نظرها سر میزنم تا اگه میشه لطف کنید و جوابم رو بدین.
    واقعا مرسی

  26. delaram :گفت

    چرا من نمی تونم عکسها رو ببینم؟

  27. shahnaz :گفت

    merci azizam . tart ba pai fargh mikoneh … pai roosh ba khamir poshideh mishe vali tart na va ya rooye tart o ba navar haye khamiri miposhonan …. shadi jan man dastoore tarte shoma ro didam va doorost kardam … khili khobe ….. ….

    • شادی :گفت

      سلام شهناز جون. من این تفاوت ها که شما می گید رو نمی دونستم. توی یکی دو تا کتاب آشپزی خونده بودم که پای کلمه ی انگلیسی و تارت کلمه ی فرانسوی برای این مدل دسر یا غذاست که توی قالب تارت یا پای آماده می شه و خمیر داره. تو سایت های آشپزی فرانسوی که من می گردم همه ی غذا یا دسرهای خمیری چه روکش یا نوار داشته باشه چه نداشته باشه رو تارت می گند. به هر حال ممنون از توضیحات خوبت گلم.
      و خوشحالم که خوشت اومده. :)))))))
      اتفاقاً دستور تارت هام ترجمه از فرانسه است و به نظر من هم خمیرشون خیلی خوبه.
      موفق باشی

پاسخی بگذارید

