سبزی پلو و رشته پلو: پلوهای شب عید، آرزوهای من و و هدیه ی خواهر شوهر گلم آمنه ی عزیزم!!!!


والله سبزی پلو با ماهی شب عید رو که نی نی تو قنداق هم می دونه از مرسومات ما ایرانی هاست. اما رشته پلو رو شاید ندونه که من محض اطلاع همون نی نی نوشتم. رشته پلو یکی از غذاهای ایرانی مرسوم تو شب عید بوده که کدبانو خانم های قدیمی رشته های اونو با مرارت و سختی در منزل تهیه می کردن ولی در حال حاضر رشته پلویی تو بازار موجوده و کدبانوهای اکنون لزومی نداره مرارتی بکشن. عرض کنم که می گفتن با خوردن رشته پلو در شب عید رشته ی کار در سال نو دست آدم می آد. اگه اینجور باشه که خود من داوطلبم هر شب رشته پلو بخورم تا رشته ی کار تو روز آینده دستم بیاد!!!!!!!!!
امیدوارم همه تون سال خوبی داشته باشین. راستش من زیاد اهل وبلاگ نویسی نبودم و چندین بار وبلاگ درست کرده بودم و بسته بودم. ایندفعه با وبلاگی که ربطی به رشته ام و علاقمندی های دیگه ام نداشت شروع کردم، منظورم آشپزی یه که جاش در قلبم محفوظه. نتیجه عالی بود. حالا اینجا می تونم بدون دغدغه های عجیب و غریب از خودم و زندگیم و کاری که دوست دارم یعنی همون آشپزی که جاش در قلبم محفوظه بنویسم! علاوه بر این دوستای زیادی پیدا کردم. دنیای غریب یه این اینترنت. آدم به آدما از طریق یه صفحه ی مجازی وابسته می شه و وقتی به قلبت رجوع می کنی می بینی که واقعیت داره و به آدما وابسته شدی! براتون آرزوهای خوب دارم.
آرزو می کنم هر کسی تا حالا عاشق نشده حتما تو این سال جدید عاشق بشه آخه زندگی بدون این که حداقل یک بار عاشق بشین راست راستی معنایی نداره!
آرزو می کنم زندانی ها آزاد باشن چون هیچ چیز نمی تونه بهای آزادی رو بپردازه.
آرزو می کنم بدنی سلامت داشته باشین که سلامتی با زندگی که از در و دیوارش پول بریزه هم قابل تعویض نیست.
آرزوی ایرانی شاد و بعد جهانی شاد رو دارم.
آرزو دارم آدما تو سال جدید بتونن همدیگه رو بهتر و بیشتر درک کنند، بتونن همدیگه رو دوست داشته باشن، بتونن کنار هم با آرامش زندگی کنند.
آرزو دارم فقر در کنار خوشبختی ناپدید بشه.
آرزو دارم مردم جامعه ی من درک و فهمشون از زندگی رو تغییر بدن و بعضی چیزها متحول بشه.
آرزو دارم همه ی شما آرامش داشته باشین. بتونین به داشته های خودتون ایمان بیارین. بتونین خودتون رو دوست داشته باشین. بتونین با خودتون و دیگری کنار بیایین. برای خودمم آرزو می کنم که بتونم اینطور باشم چون می دونم خیلی سخته، خیلی سخت.
آرزو دارم بدی نباشه.
فکر می کنم این جوابا به درد بازی آرزوهای محال که میتی جونم دعوتم کرده بود،  هم می خوره ولی قضیه اینه که من نمی خوام باور کنم این آرزوهای به این سادگی محال هستند! اگه شما فکر می کنید این آرزوها محالند اینو یه جور جواب به اون بازی تلقی کنید.
در ضمن عکسای این پست آرشیوی هستند و زیاد خوب نشدن ولی به هر حال برای خالی نبودن عریضه بدک هم نیست!
سبزی پلو
مواد لازم
سبزی خورد کرده ( تره، جعفری، گشنیز، شوید) یا سبزی کوکوی خورد شده ی آماده یک لیوان
برنج ۳ پیمانه
روغن
نمک
آبکش کردن/ روش اول: آب فراوون توی قابلمه بذارید با نمک و کمی روغن بجوشه. برنج رو توش بریزید و ۳-۲ دقیقه قبل آبکش کردن سبزی رو بریزید و هم بزنید. برنج رو آبکش کنید و دم کنید.
دم کردن برنج آبکش: توی قابلمه روغن بریزیدو داغ کنید. می تونید از نون یا برگ کاهو یا سیب زمینی ورقه به عنوان ته دیگ استفاده کرده و زیر ظرف بچینید. برنج آبکش شده رو توی قابلمه بریزید و کمی آب و روغن دور برنج و روش بدید. بهتره برنج رو مثل گنبد جمع کنید وسط قابلمه تا برنج ها به دیواره قابلمه نچسبه و نسوزه. با دسته ی کفگیر چند تا سوراخ عمیق توی برنج ایجاد کنید تا بخار راحت بالا بیاد. دم کن بذارید. بعد از ۱۰ دقیقه شعله رو کم کنید. ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بعد سر بزنید و دست مرطوبتون رو رو دیواره خارجی قابلمه بکشید. اگه جیلیز ویلیز کرد دم بالا داده. برنج رو بچشید و اگه زنده (کمی سفت بود) یه کمی آب رو با روغن بیشتر مخلوط کرده و به اطراف و روش بدین. آب باید کمتر باشه تا برنج خمیر نشه. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد برنج دم کشیده و آماده است. اگه برنج زودتر از موعدی که می خواین دم کشید. زیرش کفگیرک بذارید و کمش کنید. اگرم خیلی دیر دم افتاد به خاطر اینه که درش چفت و بست نبوده یا مدام درش رو برداشتید یا شعله ی زیرش زیادی کم یا زیاد بوده.
آبکش کردن/ روش دوم: برنج رو سفید ساده آبکش کنید و وقتی به قابلمه برمی گردونید یک لایه برنج و یک لایه سبزی بریزید تا لایه آخر که با برنج می پوشونید. بقیه ی موارد مربوط به دم کشیدن همونجوری یه که در روش اول نوشتم.
دمی یا کته: برنج رو با آب کافی که در زیر توضیح دادم همراه نمک و روغن روی شعله ملایم بذارید. آبش که کشیده شد سبزی رو اضافه کرده و هم بزنید. دم کن بذارید و شعله رو خیلی کم کنید. بیست دقیقه دیگه آماده است.
کته کردن برنج: هر چند پیمانه برنج دارید با یک پیمانه بیشتر آب می ذارید روی شعله ی ملایم برای مثال برای سه پیمانه برنج چهار پیمانه آب می ریزید.  به محض تموم شدن آب برنج دم کن گذاشته و شعله رو خیلی کم می کنید. اگه کمی دیر بجنبید و آب برنج خیلی کشیده شه برنجتون سفت از آب در می آد و باید از همون ترفند آب و روغن استفاده کنید.
رشته پلو
مواد لازم
برنج ۳ پیمانه
رشته پلویی خورد شده ۱ لیوان
نمک روغن
آبکش کردن: مثل روش اول سبزی پلوست فقط رشته رو ۵ دقیقه قبل آبکش کردن اضافه می کنیم تا کمی نرم بشه.
دمی یا کته: برنج رو با آب کافی که اون بالا توضیح دادم با نمک و روغن روی شعله ملایم بذارید. چند دقیقه قبل از این که آبش کاملا کشیده شه رشته رو اضافه کنید تا باهاش بجوشه و نرم شه. آبش که کشیده شد دم کن بذارید و شعله رو خیلی کم کنید. و با خودتون تکرار کنید: من می دونم که با خوردن این رشته پلو سر رشته ی کار دستم می آد!!!!!
نکته۱: مواردی رو که در مورد کته کردن برنج همین بالا تو بخش سبزی پلو نوشتم بخونید.
نکته۲: همراه رشته پلو خرما سرخ شده یا ماهیچه پخته شده یا کشمش پلویی سرخ شده و گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز داغ فراوون سرو می شه.
پیشنهاد خیلی جدی: حالا که قراره رشته پلو سر رشته ی کار رو دست ما بده بد نیست به جای سبزی پلو با ماهی امسال رشته پلو با ماهی امتحان کنیم. من که پایه ام!
دستپخت: آشپز مدرن
عکس سبزی پلو: همسر آشپز مدرن
عکس رشته پلو: خود آشپز مدرن
هدیه هدیه هدیه….. هدیه ی آمنه جونم:
من سه تا خواهر شوهر و یه مادر شوهر دارم که یکی از یکی گل تر و عزیزترن برام. خواهر شوهر بزرگ من (آمنه)لیسانسه نقاشی یه و من هم نقاشی هاش و هم خودش رو خیلی دوست دارم. روابط بین من و اونا خیلی خیلی دوستانه و خواهرانه است و اصلا از این ماجراهای خاله زنکی بین مون خبری نیست. آمنه هر وقت می آد خونه ما یه جوری به ما لطف می کنه. چند روز پیش هم مامان و آمنه و خواهر شوهر کوچیکترم معصومه یه سری اومدن خونه ما و یه گلدون از این گلای بهاره آوردن که متاسفانه من بس که سرگرم کار شدم کمی دیر از گلا عکس گرفتم و یه کم پژمرده شدن ولی بازم قشنگن. این گلها رو به عنوان نویدبخش آمدن بهار عکسش رو اینجا می ذارم. یکی از نقاشی های خوشگل آمنه رو هم که دوست دارم می ذارم اینجا. البته من بابت دزدی های بسیار مرسوم! در اینترنت این نقاشی رو کیفیتش رو تا حدودی پایین آوردم و روش هم اسم نقاش رو زدم اما بازم معلومه که قشنگه. حالا اگه عکسای آشپزی ما رو بدزدن خیالی نیست اما گه اثر هنری خواهر شوهر منو بدزدن خودم قمه کشون می رم سراغشون. اینم گفتم قابل توجه دزدان محترم!
عکس: شادی خانوم
این نوشته در پلو و چلو ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

22 پاسخ برای سبزی پلو و رشته پلو: پلوهای شب عید، آرزوهای من و و هدیه ی خواهر شوهر گلم آمنه ی عزیزم!!!!

  1. زهرا :گفت

    سلام شادی جون مرسی تو این مدت خیلی خیلی زحمت کشیدی بابت این همه دستور آشپزی و شیرینی پزی ماها هم گاهی اذیتت میکردیم اما به لطف خودت ببخش و امیدوارم سال خوب و خوشی رو در کنار همسر عزیزت و خانواده محترم شروع کنی

  2. گلپر :گفت

    شادی جون ممنون . غذاهای خوشمزه با عکسهای خوشگل . سال خوبی داشته باشی عزیزم .

  3. ستاره شب :گفت

    سلام شادی جون
    فقط اومد سال نو را پیشاپیش تبریک بگم
    آرزوی سالی پربرکت همراه سلامتی و سعادت برای شما

  4. راما :گفت

    سلام خسته نباشید. من همیشه از وبلاگ خیلی خوبتون استفاده میکنم و لذت می برم خیلی پر باره.ممنون سال نو هم تبریک میگم سال خوب و سرشار از شادی داشته باشید

  5. راما :گفت

    راستی یادم رفت بگم ما رشته پلو رو با مرغ سرو می کنیم. مرغی که اول کمی سرخ می کنیم و بعد با اب کمی و روغن و زعفران می پذیم

  6. ندا :گفت

    عیدت مبارک شادی جونم

  7. نوشین :گفت

    عزیزم عیدت مبارک.. چه حرفای قشنگی ؟چقدر بدلم نشست. من یه امین بزرگ از ته دل به همه ارزوهات میگم. وامیدوارم بهار و سال جدید ارمغان خوبی از هرانچه ارزو داری برات به همراه داشته باشه. میبوسمت. شاد باشی.

  8. دوست عزیز

    سال نو مبارک.سلامت و موفق باشی

    سال خوبی را برای تو و همسر همیشه همراهت آرزومندیم

  9. عسل :گفت

    مرسی برای غذاهای خوشمزه و وبلاگ خوبت. من امسال کلی چیز ازت یاد گرفتم. امیدوارم سال خوبی داشته باشی. و سال جدید با غذاهای هیجان انگیز بیای و آپ کنی.

  10. لیلا :گفت

    باز كن پنجره ها را كه نسيم

    روز ميلاد اقاقي ها را

    جشن ميگيرد

    و بهار روي هر شاخه

    كنار هر برگ

    شمع روشن كرده است

    فرا رسيدن عيد نوروز را تبريك عرض كرده و سالي سرشار از سلامتي، سعادت، سرور و سربلندي براي شما و خانواده گرام آرزومندم.

  11. ساره :گفت

    شادی عزیز، خوشحالم که امسال با تو و وبلاگت آشنا شدم… روحیه و عشقت به آشپزی رو واقعا دوست دارم… حقیقتا دنیای مجازی آدم رو عجیب وابسته ی آدماش می کنه! زندگی عجیبیه…… امیدوارم سال خیلی خوبی رو کنار همسر عزیزت شروع کنی…

  12. پیشا پیش عیدت مبارک یه سال پر از عشق و مهربونی برات ارزو میکنم

  13. هفت سین آریایی:
    سايه حق، سلام عشق، سعادت روح، سلامت تن، سرمستي بهار، سکوت دعا، سرور جاودانه.

    ***************

    سال و مال و فال و حال و اصل و نسل و بخت و تخت
    بادت اندر شهرياري برقرار و بر دوام.
    سال خرم، فال نيكو، مال وافر، حال خوش،
    اصل ثابت، نسل باقي، تخت عالي، بخت رام.

    ******** سال نو مبارك ********

  14. همیشه ناهار روز اول عیدمون رشته پلو بود و شام شبشم سبزی پلو با ماهی. خدابیامرز مادرم میگفت قدیمیا می گفتن رشته پلو باعث برکت تو زندگی میشه.

  15. نوروز مبارک.

    امیدوارم سالی خوب سرشار از سلامتی و شادی و موفقیت و برکت روزافزون رو در پیش رو داشته باشی.

    ممنونم عزیزم که تو بازی شرکت کردی. نوشته ات عالی بود.

  16. May :گفت

    عید شما خیلی خیلی مبارک باشه . امیدوارم که به تمام آرزوهای کوچیک و بزرگ و محال و غیر محال برسی.

  17. سال نو مبارک … مرسی از همه زحمات .. سال خیلی خوبی داشته باشید

  18. پرنیان :گفت

    اینجا چه بامزه ست ! آشپزها هی به هم تبریک عید میگن !!…… آقا من فقط بلدم نیمرو بپزم ، میشه منم تبریک عید بگم ؟ میشهههههه؟ لطفا ؟؟؟

  19. فریبا :گفت

    سلام گل خانوم
    نمی دونم از کجا اومدم اینجا
    ولی اینو می دونم هر چی از دل باشه به دل می شینه تو معرکه ای
    در ضمن سال نو مبارک ایشا… خوش گذشته باشه بهت
    جای ما هم سبز

  20. فریبا :گفت

    یادم رفت بگم از نظرت در مورد عشق خوشم اومد
    از معدود ادمای خوش بین هستی
    با این حال من عاشق شوهرم هستم واز نزدیک اونو تجربه کردم
    هر چی شیرینی بپزی به شیرینی عشق نمی شه باور کن
    دوست دارم و موفق باشی

پاسخی بگذارید

