مربای توت فرنگی


مواد لازم
توت فرنگی کلاهک گرفته  ۱ کیلو
شکر ۱ کیلو
آبلیمو یک ق. غ
برای تهیه ی مربا همیشه از میوه های سالم و بدون لک استفاده کنید. در مورد توت فرنگی هم توت فرنگی های سفت نتیجه ی بهتری می دن.
کلاهک توت فرنگی ها رو جدا کنید و یک ساعت توی آب سرد بخیسونید تا اگه گل داره ته نشین شه. بعد تمیز بشورید و بذارید آبش بره. بریزیدش توی قابلمه از جنس روی یا مس (نتیجه توی تفلون به خوبی این جنسا نمی شه). شکر رو بپاشد روش و بذارید تو یخچال یک شب بمونه. خودش تا فردا آب می اندازه.
فرداش بذاریدش روی شعله ی تند و وقتی جوش اومد زیرش رو کم کنید و کفش رو بگیرید و بذارید ۲۰ دقیقه ریز جوش بزنه. آبلیمو رو اضافه کنید و چند جوش که زد خاموشش کنید.
نشانه ی قوام اومدن مربا اینه که اگه شربتش رو توی یه قاشق بریزید و بذارید سرد بشه وقتی قاشق رو کج کنید راحت بیرون نمی ریزه و کشدار می شه. اگه قوام نیومده بود که بعیده!!!! بذارید چند جوش دیگه هم بزنه.
مربا رو داغ بریزید توی شیشه ی خشک و تمیز و درش رو محکم ببندیدو شیشه رو وارونه بذارید. اینجوری در شیشه هم آب بندی می شه.
والسلام ….نامه شد تمام!
پزنده و عکاس: آشپز مدرن
این نوشته در مارمالاد و مربا ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

16 پاسخ برای مربای توت فرنگی

  1. دل نوشته من .. فائزه :گفت

    مرسی شادی جون خیلی خوب بود ولی من هیچ وقت مربا درست نکردم همیشه مامانم درست میکنه و یه شیشه هم به من میده
    راستی چیکار باید کرد تا توت فرنگی کپک نزنهمنظورت مربای توت فرنگی یه که کپک نزنه؟ خودش که کپک نمی زنه! به هر حال منظور از کپک همون شکرک زدنه. توی جواب الینا همین پایین نوشتم. بخونش.

  2. دل نوشته من .. فائزه :گفت

    اااااااااااااااااا من اول شده بیدم خبر نداشتم

  3. علیرضا :گفت

    نمیدونم عشق زیاد به اشپزی ربط داره یا نه ولی اینا میدونم برای انجام هرکاری جدای یادگیری باید به اون کار عشق داشت وبلاگ بسیار خوب و با موضوعات متنوعی دارید و من واقعا از وبلاگ شما لذت بردم ارزوی سلامتی وشادکامی برای شما

  4. mahshid :گفت

    salam , bebakhshid shayad in soal male kheili pish basheh , ama too dastoore noonetoon mikhastam bedoonam , in adad ha ke gozashtid masalan yek o nim peymaneh ardeh ya yek panjome peymaneh vaseh ab va rooghan ham hamintor 😉 mercشادی:
    عزیزم آب 4/1 فنجان یا همون پیمانه + 1 قاشق سوپخوری شکر و روغن زیتون یک و نیم قاشق سوپخوری منظورم هست.
    در ضمن میزان آرد اون دستور شاید خیلی دقیق نباشه. همونطور که تو دستور هست آرد رو اضافه کنید و اگه خمیر نرمی که به دست نچسبه به دست آوردین کافیه وگرنه کمی دیگه اضافه کنید. دستور رو با دقت بخونید.

  5. کیانا :گفت

    آخ جون مربا….
    به یه بازی هم دعوت شده اید….

  6. الینا :گفت

    سلام
    سلام شادی جون
    من که هر وقت مربا میپزم شکرک میزنه نمیدونم چرا میشه منو راهنمائی کنید. بوس بوس بوس یه عالمه الینا جونم. شکر رو یک کمی کمتر کن و در آخر اضافه کردن همون یه قاشق مرباخوری آبلیمو باعث می شه که جلوی شکرک زدن گرفته بشه.
    اگه آتیش زیر مربا تند باشه آبش زود تبخیر می شه و شکرک می زنه. میوه های شیرین هم شکر کمتری نیاز دارند و اگه شکر زیاد باشه شکرک می زنه.
    مربای شکرک زده رو با کمی آب و آبلیمو باید بجوشونی وبذاری رو حرارت ملایم یکی دو ریز جوش بزنه و خاموش کنی.

  7. واییییییییی من میمیرم واسه توت فرنگی چه خودش چه مرباااااش…

  8. مونی :گفت

    وای دلم خواست با نون بربری و خامه

  9. سلام خواهر زاده خوشمزه من
    وای چه مرباییییییییییییییی هرچندمن با مربا آرا ندارم ولی قیافه اش اشتها برانگیزههههههههه
    راجع به آهنگ پرسیده بودی :
    آهنگ رو هم مثل عکس باید یه جایی تو فضای وب لود کنی و بعد لینکش رو بذاری تو وبلاگت . حالا به دو صورت میتونی لینک به دست اومده رو بذاری تو وب
    یکی به صورت آهنگ دائمی با کنترل پنل مدیا و یا بدون کنترل پنل که کدهاشون با هم فرق داره و یا اینکه مثل مطبخ من هر بار خواستی هر آهنگی رو بذاری همونجا لینکش کنی و هر دفعه که وبت باز میشه اون آهنگ شنیده نشه !
    حالا بگو میخوای چی کار کنی تا بگم باید چی کار کنی
    برای لود کردن آهنگ هم من تو پرشین گیگ اینکارو میکنم که نیاز به دعتوتنامه داره برای عضویت که متاسفانه من ندارم خودم هم توسط یکی از بچه ها اینوایت شدم از دوستات بپرس ببین اگه کسی داره دعوتت کنه .
    و یا اینکه آهنگ قبلا جایی لود شده و تو از یه سایتی لینک این آهنگ رو داری ( مثل عکس دیگه ) و اون لینک رو میذاری تو وبلاگت که نیازی به کد دیگه نداره . ( البت اگه نخوای با کنترل پنل باشه ها )
    البته سرور های دیگه ای هم اینکارو میکنن مثلا :
    http://new.iranupload.net/
    و
    http://rapidshare.com/
    و
    http://www.2shared.com/
    و … که من دیگه بلت نیستم
    حالا اگه کد کنترل پنل رو هم میخوای بگو تا بهت بگم
    مرسی عزیز خاله از محبت همیشگیت به من و مطبخ نا قابلم
    موفق و شکمو باشی
    فعلا …

  10. الهه(جون جون و گلم جون) :گفت

    اجازه خانوم
    اينكه شيشه رو برعكس كنيم تا درش آببندي بشه يعني چييييييييي؟یعنی اگه شیشه رو از اون بعد یه وری هم بذاری تو یخچال یعنی از پهلو بذاری شربتش ازش نمی ریزه بیرون.
    البته باید مربا رو تا زمان خنک شدن اونوری بذاری تا درش آب بندی ه . بعد بذاری تو یخچال و خیالت راحت باشه که اگه سر و ته هم بذاریش شربتش بیرون نمی ریزه!!!!

  11. ماری :گفت

    او لا لا چه خوش اب و رنگه منم عاشق مربای توت فرنگی هستم من از توت فرنگی هایی که خودم توی باغ دارم مربا درست میکنم دعا کن امسال تابستان زیاد بارون نیاد و توت های من سالم بمونند حتما درست خواهم کرد در ضمن اون زرشک پلوی خوشگلت هم دل منو برده مرسی و خسته نباشی

  12. طبق معمول اااووووووووووووووووووووووووووووووولللللللللللل

    میگما.. واقعآ غذاهای خوشمزه ای دارید..

    البته کیفیت عکس هک تو خوشمزه شدنش بی تآثیر نیست

    ولی حتمآ در کنار عکاس خوب آشپز هنرمندی هم داشته

    قدر هنر خودتون (و همچنین دوربین) رو خیلی بدونید

  13. یه سوال…

    میشه جای آبلیمو رنده ی پوست پرتقال یا وانیل اضافه کرد؟نه باید ترش باشه که جلوی شکرک زدن رو بگیره. در ضمن وانیل یا اسانس های دیگه عطر توت فرنگی رو می پوشونن که زیاد جالب نمی شه.

  14. gourmand :گفت

    سلام ..عکسها ایندفعه خیلی سنگینه….با ای دی اس ال هم خیلی کند باز میشه….

  15. heaven :گفت

    برای تهیه مربا بهتره از قابلمه لعابی استفاده بشه چون رنگ مناسبتر و کیفت بهتری بدست میاد .
    در ضمن عزیزم من آپ کردم………. دوست داشتی سر بزن.
    http://heavenmakeup.blogfa.com

پاسخی بگذارید

