غذای ظهرهای جمعه ی تابستون : سوپ سرد یا همون آبدوغ خیار خودمون


اینم یه سوپ سرد خدمت شما! ما به مناسبت نزدیک شدن به روزهای خیلی گرم تابستون این سوپ رو با همسری افتتاح کردیم . نکته ی جالب این بود که همسری تا اون روز آبدوغ خیار نخورده بود و برای من معرفی این غذا به همسری خیلی هیجان انگیز بود.
بچه که بودیم ظهرهای خیلی داغ تابستون آبدوغ خیار داشتیم و بعدش خواب زیر ملافه های سفید و کولری که از سرماش مورمورمون می شد و خوابی که نمی اومد و مامانی که یه دونه می زد تو سرمون و ملافه رو می کشید رومون و هی هیس هیس می کرد!
شادی:ای جوونی کجایی که یادت به خیر؟
جوونی: همینجام!!!
شادی:اوا شرمنده فکر کردم نیستی دیگه.
جوونی:نه بابا . کجا برم به این زودی ؟ فعلا در خدمتم.
شادی:باشه بابا حرفمون رو پس گرفتیم.
جوونی: قربونت !!! من برم یه چرتی بزنم. آخه آبدوغ خیار زدم تو رگ!
شادی:به سلامت!
ببخشید . اومدیم دوکلام حرف بزنیم این جوونی پرید وسط.
خلاصه که این غذا غذای فقرای قدیم بوده و دوغ بوده و خیار که به مرور زمان بابت تفنن هم که شده وارد خونه های اغنیا شده و بعد هی یه چیزای جدیدی بهش اضافه شده مثل گردو و کشمش و کنجد و….. توی غذا نون ترید می کردند و می خوردند که خود من خیلی ترید خیس خورده دوست ندارم و چند تا دونه نون می ندازم توش و می خورم و دوباره چند تا تیکه ی دیگه…. این بود گزیده ای از آداب غذا خوردن شادی که آشپزی بسی سنتی است در این پست مزبور!
در حال حاضر در بعضی رستورانهای شیک و پیک تهران این غذا با نام سوپ سرد سرو می شه. البته ما ندیدیم فقط شنیدیم!
من یه آبدوغ خیار در حد یه خانواده ی متوسط ایرانی رو می ذارم اگه فکر می کنید خیلی متمولید خودتون به سلیقه ی خودتون یه چیزایی بهش اضافه کنید حتی پنیر پیتزا!!!!!
من آبدوغ خیار رو از بچگی خیلی آبکی نمی خورم ولی شما به میل خودتون می تونید آبش رو هر اندازه دوست دارید زیاد کنید. حتی می تونید بریزیدش تو پارچ و سر بکشید. اصلا آقا صلاح ملک خویش خسروان دانند. هر کاری دوست دارین تو آشپزخونه تون بکنید ولی من تضمین نمی کنم که همه ی خوردنی های روی میز آشپزخونه خورده بشه. از ما گفتن بود که گفتیم و رفتیم به سلامت!
مواد لازم
ماست نسبتا سفت ۴ لیوان
گردو خورد شده یک پیمانه سرخالی
پسته خورد شده یک پیمانه سرخالی
سبزی خوردن خورد شده یک و نیم پیمانه
خیار خورد شده یک و نیم پیمانه
خامه نیم پیمانه / اگه از ماست پچرب استفاده می کنید خامه رو حذف کنید.
سبزیجات خشک: نعنا ، آویشن، پونه و… از هر کدام کمی
پودر گلبرگ گل محمدی خشک شده ۱ ق. مرباخوری
آب سرد نیم تا یک پیمانه
نمک
ماست رو با کمی آب بزنید تا روان و یکدست بشه.
همه ی مواد گفته شده رو با ماست قاطی کنید و نمک بزنید و میل کنید. روی غذا رو با برگ نعنا و پسته و گردو و سبزیجات خشک آرایش کنید و با نون ترجیحا خشک بذارید سر سفره.
میزان مواد گفته شده رو به نسبت ذائقه ی خودتون می تونید تغییر بدید.
سازنده و عکاس: آشپز مدرن و همسرش با هم در کنار باغچه ی خانه شان که کلی پر از گلهای جورواجور است و دیدنش روح آدم را شاد می کند!
این نوشته در لبنیات, آش و سوپ ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

36 پاسخ برای غذای ظهرهای جمعه ی تابستون : سوپ سرد یا همون آبدوغ خیار خودمون

  1. ما رسم خانوادگیمون اینه که توی سوپ سردمون!!کشمش هم میریزیم…من عاشق طعم این کشمش خیس خورده تو آبدوغ خیارم…

  2. Saba :گفت

    salam dele maro ke ab kardiiiiiiiii
    rastesh ye modat pish madaram mikhast bere mosaferat
    va man ham ke sheeeeeeeeekamo(az in kalame fahmidi kojaiam
    dasty be sar zadim ke khodavande gara che konim dar in ayame in shekam ma ke savad nadare befahme maman nist yani GHzay khoshmaze nist
    dast be damane in safahat bodim
    harchand baba zahmat mikeshid
    ama to rozi ke khodam ghaza dorost nemikardam halam

    khob dige
    albate az shoma elham igereftim
    va ye joray sare ham badi khosh maze ey dar miomad
    be har hal az shoma mamnon
    makhsosan »khorak Morgh O bademjon

  3. نوشین :گفت

    به جون شادی دیروز تو فکر این ابدوغ خیار بودم .. ولی ادمای معمولی که پسته و گردو نمیتونن دیگه بخرن خدا خیرت بده ؟ میتونن؟من پارسال در منزل یکی از دوستان که یه مهمونی اعیون بود اول این رو سرو کردن ..من کشته اون نعنای تازش شدم.

  4. سارا :گفت

    شادی جون دستت درد نکنه
    چه خیاط خوچگلیییییی
    راستی کمرت خوب شد؟

  5. دل نوشته من .. فائزه :گفت

    وای که دلم آب افتاد خداییش توی گرمای تابستون خیلی میچسبه
    راستی خانمی کمر دردت چطوره بهتر شدی
    من عمه ام هم همینطوری شده بود دکتر بهش گفته بود بره استخر و فقط توی آب راه بره که الان خیلی بهتر شده توهم امتحان کن

  6. سمیرا :گفت

    به به شادی جون مثل همیشه active active
    من تا به حال آبدوغ خیار نخوردم ولی حتما حتما امتحان می کنم.
    راستی عجب باغچه خوشگلی دارینا خوش به حالتون.

  7. شیرین :گفت

    سلام
    عالیه….

  8. شیرین :گفت

    اگه انگور هم بریزید و انجیر تازه هم باشه معرکه میشه….
    من چند روز پیش با پسته امتحانش کردم….

  9. gourmand :گفت

    سلام … چطوری ؟ عاشق آب دوغ خیارم…بگوتو عاشق چی نیستی…ولی جدی خیلی هوس کردم….

  10. مونی :گفت

    وای مرسی شادی جونم .کاش الان کنار اون کاسه آبدوغ خیار توی حیاط خونه ات با بچه های وبلاگی نشسته بودیم و حالی به هولی

  11. سلام شادي عزيزم
    شما كيك رو درست كنيد و از قالب خارج كنيدبعد از اينكه كاملا سرد شد در يك ظرف
    در دار و خارج از يخچال نگهداري كنيد . دراين صورت تازه ميمونه.
    حتما كيك سرد بشه هااااااااااااااااا. چون اگر كمي هم ولرم باشه كيك خمير ميشه.
    واينم بگم كه روي كيك به رنگ روشنه و مثل اطرافش قهوه اي روشن نيست
    و روي كيك رو با پودر شكر و …… تزيين كنيد.
    ولي داخل فر طبخ بشه روش هم قهواي روشن ميشه.

  12. حرف حق :گفت

    چشم دل باز کن که جان بینی
    آنچه نادیدنی ست آن بینی

  13. وای منم خیلی اب دوغ خیار دوست دارم اونم پر گردو…

  14. ماری :گفت

    دختر جون شما که دل ما را بردی؟ آخه اینجا من چه جوری آبدوغ درست کنم ؟ در ضمن چه گلهای قشنگی توی حیاطت داری؟ بگو ببینم تو خودت ریحان و گشنیز و سبزیجات معطر توی حیاط میکاری؟ اگر کمی جا داشته باشی کاشتنش هیچ کاری ندارهاگر تهران زندگی می کنی که هوا گرم و آفتابیه پس مشکلی نداری از این جهت یک حسن خوبی هم که داره اینه که همیشه حاضر است برای هر غذا میتونی کمی بچسنیشون وقتی با غچم کمی محصولاتش در آمد عکسشو میگذارم تا ببینی در ضمن از لطفت خیلی ممنونم پس بریم به استقبال غذاهای سرد برای روزهای گرم تابستون
    ماری

  15. کیانا :گفت

    بابا سوپ سرد…
    چه اسمی براش گذاشتنا… ولی چیز خوشمزه ایه.
    باغچه شونو نگا کن آخه… چه نازه…

  16. صدف :گفت

    سلام عزیزم
    ممنون
    راستی کشمش چی ؟ فکر کنم با کشمش خوشمزه تر بشه
    به هر حال دست خودت و همسر گل ات درد نکنه

  17. پردیس :گفت

    سلام
    جدی شوهرت تا حالا آبدوغ خیار نخورده بود؟ بابا چه شوهر متمولی
    ما هم به شکل ماست و خیارش رو خیلی مصرف می کردیم. حالا این رستوران های پدرسوخته رو ببین که اسم هر چیزی رو عوض می کنند. خوب شد یک اسم خارجکی روش نذاشتند. مثلا کیو یوگورت کمبر!!! بعد تا بیارند ببینی این که ماست و خیاره

  18. منم اشپزی دوس دالم

  19. شراره مامان بردیا :گفت

    سلام شادی جونم.فکر کردم خاله امروز یه خورده شاید گرفتار باشه.واسه همین هم اینوایتت کردم

  20. رها(ستایش) :گفت

    اخ جان منم دیروز ابدوغ خیار خوردم ولی تو خونه نه کنار باغچه خوشگل

    راستی این اقای همسر چه جوری تا بحال ابدوغ خیار ندیدیند بابا این غذا رو هر کی نخورده حداقل اسمش رو شنیده که……….

  21. شراره مامان بردیا :گفت
  22. وایییییی رفتم به 17، 18 سال پیش. حیاط خونه’ پدرم جایی که حوضمون قرار داشت، همیشه سایه بود. ناهار و شام تابستون رو کنار حوض می خوردیم. اکثر اوقات هم آب دوغ خیار تو سفرمون خودنمایی می کرد. با انواع سبزیهای کوهی و گردوی فراوان!
    یادش به خیر!

  23. ممنون خانومم به خاطر راهنماییت.

  24. لیلی :گفت

    سلام عزیزم چه خوب که با وبلاگت آشنا شدم. راستی ایرانی یا فرانسه زندگی میکنی؟

  25. نیلسا :گفت

    جیگر طلا نمی آپی؟
    قابلمه هامون بیکارند . اجاق گازمونم داره خمیازه می کشه!ای بابا مردیم از دوریت!

  26. هدیه :گفت

    سلام . وبت باحاله . وبه منم در همین موارده . نظرت در مورده تبادل لینک چیه ؟

  27. ستاره :گفت

    سلام گلم
    من به روزم خانومی
    موفق باشی

  28. Saba :گفت

    age be man sar bezani kosh hal misham

  29. آنن :گفت

    چه پست خوشمزه ای البته خوشمزگی اش بیشتر به خاطر حرفای پر از نشاط تو بود. چه باغچه خوشگلی. منم می خوااااااااااام!
    بابت تبریک ممنون.

  30. سپیده :گفت

    مرسی شادی جان.چقدر خوردن سوپ سد تو این حیاط خوشگل میچسبه!خوش به حالتون! 🙂

  31. سلام شادی جون.
    این سوپ سردت منو کشت. البته من خودم خیلی دوست دارمش ولی با کشمش.
    در ضمن تو رو خدا از خوردن این سوپ در ظهر جمعه تابستون حرف نزن که حال آدم گرفته میشه. آخه بعد از یه هفته که آدم ظهرها سر کار بوده و اونجا ناهار خورده دیگه جمعه ها انتظار داره که یه غذای گرم باحال بخوره
    داری بهم میخندی؟!

    راستی کمرت چطوره؟ بهتر شده؟
    خوش باشی

  32. می گل :گفت

    سلام
    شادی جون از وبلاگت خیلی استفاده میبرم

    ممنون خانومی

  33. نیکا :گفت

    چه عکسهایی.وای

  34. لوپتو :گفت

    وبلاگت واسه من که آشپزی و شیرینی پزی رو به عنوان یه تفنن دوس دارم عالیه!ذوق و سلیقت تو متنها و عکسها مشهوده.مرسی در هر حال از چیزائی که می دونی و در اختیار بقیه هم می ذاری.منم اگه وقت داشتم خیلی دوس داشتم این طوری با سلیقه چیزائیو که بلدم یا از مامانیم یاد می گیرم آموزش بدم.در هر حال ممنون عزیزم.آخر هفته پیش میلک توت فرنگی و طالبی بستنی ات رو درست کردم!میلکت عالی بود;)

  35. جوانه :گفت

    سلام بر شما
    امشب حتما درست میکنم .

پاسخی بگذارید

