حکایت ما و بی برقی و دمی باقالی


خلاصه این که فعلا شادی خانوم تصمیم گرفته برای استراحت دادن به کمرش و کمک به خودش غذاهای سبک تر درست کنه گرچه دیروز ۱۴ نفر مهمون داشت و عوض همه ی مراعاتها دراومد!
ما گفتیم شبی است و ماییم و همسری (شب مزبور دو سه شب پیش بود) و مدتهاست که لپه باقالی که ما می دانیم اسمش لپه باقلا است ولی باقالی را دوست تر داریم به رگ نزده ایم نتیجه شد دمی باقالی و اما…………….
برای اطلاعات خیلی زیاد درباره ی تغییر نام لپه باقلا به لپه باقالی نزد ما به این پست رجوع کنید
غذا آماده شد و ماستی تو کاسه ریختیم و برنجی تو دیس و صدا زدیم آی همسری بیا شام ، اون دوربینم بیار برای ملت آشپز عکس بگیریم که ناگهان در یک لحظه ی هیجان انگیز برق رفت و ما موندیم سینی به دست و همسری دوربین به دست و من نمی دونم تو کجایی و تو نمی دونی شمع کجاست و من کی ام و اینجا کجاست؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
سرانجام با امدادهای غیبی تکنولوژی که واقعا ازش سپاسگزارم چراغ قوه ی موبایل به دادمون رسید و بعد یه شمع هم یافتیم و عکسی بس هنری انداختیم که بذاریم اینجا واسه شما.
اینم دستور غذا برای دو نفر
مواد لازم
برنج دو پیمانه
لپه باقالی (باقلا ) یا همون باقلا زرد خشک یک پیمانه سر خالی
پیاز خورد کرده یا رنده شده یک عدد
آب سه پیمانه و نیم
زردچوبه زیاد
نمک
روغن
پیاز رو تو روغن داغ سرخ کنید و زردچوبه بزنید. باقالی شسته شده رو اضافه و کمی بچرخونید. آب رو اضافه کنید و نمک رو. بذارید بجوشه. بذارید این جوشش هفت هشت دقیقه ادامه پیدا کنه بعد یه دو نه باقالی رو لای دندونتون امتحان کنید اگه پخته بود و نرم بود برنج رو اضافه کنید وگرنه بذارید یه دو سه دقیقه ی دیگه هم بجوشه. برنج رو که ریختید هم بزنید و بذارید بجوشه تا آب غذا کار بره (تموم شه). بعد دم کن بذارید و زیرش رو کم کنید. بیست دقیقه ی بعد سر بزنید. اگه دم افتاده بود ولی برنج هنوز زنده بود یه ته استکان آب بدین بذارید یه ده دقیقه ی دیگه بمونه. بعدم نوش جان فرمایید.
دستپخت: آشپز مدرن
عکس: همسر آشپز مدرن
شمع و موبایل چراغ قوه دار نگه دار: آشپز مدرن
این نوشته در پلو و چلو ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

58 پاسخ برای حکایت ما و بی برقی و دمی باقالی

  1. اجالتا همچنان اول میشوییممممممممممممممممم

  2. خوشم میاد از خودم شدید آمار داری خاله ؟ این چندمین پست پیاپی ی که من اول شدم ؟
    وای شادنه ! این عکس چقدر ناز شده .. همین جوری شاعرانه ناک بگیر عکسهای دیگه رو هم
    هومممممممممممممممم دمپختک به به
    دست شما درد نکنه کمر شما هم درد نکنه ..
    عسل نبات خاله کیه کیه ؟ شادنه ! این است شعار ملی
    موفق و شکمو باشید مثل همیشه و تـــــــــــــــــــــــــــــــــــا همیشه …
    فعلا …

  3. یه چیز بگم ؟ این غذای سنتی را با ادبیاتی بس سنتی آموزش دادی بانو !
    بسی فیض بریدیم
    دیگه راستکی فعلا ..

  4. یه چیز دیگه هم بگم ؟؟
    اون یکی خوراک لپه باقلی هم که درست کرده بودی کنارش شمع داشت ! البته تو روز روشن اسم لپه باقلی رو بذار شمعلپهباقلی ( سرهم ها )
    خدایی دیگه رفتم چرا میزنی خوب

  5. الینا :گفت

    سلام
    خوبی شادی جون
    امیدوارم که همیشه خوب باشی خیلی وقته بهم سر نمیزنی ولی باشه من بهت سر میزنم.این خاله به آدم امون نمیده من میخواستم اول بشما همچی اب دهنم راه افتاد که اسم غذا رو شنیدم جون میده با ترشی بخوری شب کمی دل آدم ورم میکنه میدارمش برای فردا ناهار راستی ننوشتی با چی در کنارش میشه خورد. خوش باشی

  6. بهار :گفت

    سلام
    چه برنج خوبیه لطفا بگو برنج از چه نوعی بهتره خارجی یا ایرانی
    گرچه برنج دیگه رویایی بیش نیست

    اول به برنج پزش بستگی داره و دوم اینکه ایرانی ایرانی. در این یه مورد من وطن پرستم!!!!

  7. ماری :گفت

    سلام من داشتم جریان وبلاگ قشنگت رو برای ژان توضیح میدادم و همینه یک دفعه برقها قطع میشه ولی با این وجود با شمع شما عکاسی رو انجام میدید واقعا از طرفی خندیدم که چقدر جالبه این کار شما و از طرف دیگر واقعا متاسفم و ناراحتم برای مردم مهربان کشورم که چه روزهای سختی رو میگذرونند توی گرما و سرما همه جور سختی برای ایرانیهای عزیز هست کی باید روی آرامش و شادی رو ببینیم و همه شروع به درست کردن غذاهای روز جشن بشیم ؟؟؟ برات آرزوی سلامتی دارم در ضمن قبل از اینکه بیام ایران خصوصی کارت دارم ولی فعلا که نمیام شاید چند ماه دیگه
    میبوسمت و موفق باشی

  8. سلام شادی خانم
    بهتون تبریک میگم وبلاگ بسیار عالی دارید.
    واقعا عکس قشنگ و خوشمزه ای هستش.
    همیشه موفق و پیروز باشید

  9. پری :گفت

    شادی خانم سلام من عاشق دمپختکم میخواستم بپرسم اگه لپه باقالی گیر نیومد میشه با باقالی خشک درست کرد اخه من بندرعباسم نمیدونم گیرم میاد یانه سلام عزیزم. نه. فقط لپه باقالی باشه. تو بسته بندی تو همه ی فروشگاه های بزرگ هست. تو بندر هم باید باشه. روی بسته اش شاید ننویسه لپه باقلا و بنویسه باقلا خشک یا باقلا خشک زرد ولی به هر حال شکلش با باقلا سبز فرق داره . شبیه لپه ی بزرگ و زرد روشنه. بگرد که پیدا می کنی حتما. خانوم جون جوینده یابنده است!!!!

  10. یک دوست :گفت

    یکمی شوید هم توش میریختین عالی می شد البته الانم هستا ولی اونوقت دیگه چی می شداون که یه چیز دیگه می شه آخه. باقلا پلو با لپه باقالی!!!!؟؟؟؟

  11. فائزه :گفت

    سلام شادی جون
    خیلی با حال بود مخصوصا عکسی که گرفتی خیلی هنری بود
    دستت هم بابت آشپزی درد نکنه

  12. بهار :گفت

    سلام شادی جونم. من عاشق همه نوع دم پختک هستم. اگرچه ارزش غذاییشون به نسبت کالری ای که دارن کمه ولی جلوی شیکمو که نمیشه گرفت.
    اتفاقا با این بی برقی عکس قشنگی هم از آب دراومد.
    دست و پنجت درد نکنه خواهر!

  13. سورملینا :گفت

    سلام شادی جون ! خیلی کار با حالی کردی. به این می گن استفاده از همه امکانات !!! موفق باشید.

  14. رها(ستایش) :گفت

    شاد باشی شادنه که روحمان را با عکس و غذای عاشقانه شاد نمودی

  15. سلام عزیز دل خاله .. میگم خاله جان ! بعضی وقتها بعضی کارها هست که انجامشون مستحبه !! مثلا اینکه یادت بمونه که من هیچ کامنتی رو بی جواب نمیذارم گل مهربونم … اون کدی که خواستی در اولین فرصت تو همون قسمت که گفته بودی برات نوشتم .. ولی قربون حواس جمع !
    در نتیجه دوباره اینجا برات عین همون کامنت رو کپی میکنم عزیزم :

    شادنه خانم گل خودمون :
    شما بیشتر از اینا واسه من عزیزی عزیزم !!

    اینم کد چرخ چرخ عباسی :
    <BlogLinkDumpBlock>
    <MARQUEE onmouseover=stop(); onmouseout=start(); scrollAmount=1 direction=up width=»185″ height=166 style=»text-decoration: none; text-align: center» scrolldelay=»2″> <BlogLinks>
    <a href=»<-LinkUrl->» target=»_blank» ><-LinkTitle-></a><br>
    </BlogLinks></MARQUEE></BlogLinkDumpBlock></BlogLinksBlock>

    بوس بوس شما !
    راستی پیوندهاتون مبارک


    عین همون کامنتی بود که در جواب شما نوشتم ..
    موفق و شکمو باشید مثل همیشه و تـــــــــــــا همیشه ..
    فعلا …

  16. نیکا :گفت

    شادی جون من عاشق این غذام به به مخصوصا اگه به یه ترشی تند و تیز بخوری

  17. من آزادم :گفت

    عكس لپه باقالي رومانتيك تا حالا نديده بودم…….با ترشي حال ميده…البته غذاي تنبلي هم هست

  18. حدیث :گفت

    سلام کمرت که بهتره ان شا الله
    ممنون که با کمر دردت بازم به فکر اینجا هستی
    قربونت برم
    بای بای

  19. نیلسا :گفت

    سلام خانم گل
    حالت چه جوره؟
    از کمرت چه خبر ؟خوب شده ایشالله
    بابا بی معرفت می دونی چند روزه آپیدم و هنوز به دیدنم نیومدی
    دستت درد نکنه
    چه غذایی !چه عکس خوشگلی
    دوست دارم هزار تا

  20. پازل زندگی :گفت

    قشنگترین عکسی است که تا به حال تو وبلاگتون دیدم.خیلی هنری است.

  21. ایول کارت درسته شادی جان حتی توی تاریکی راستش لپه باقالی مون خیلی وقته تمومیده یه همت عالی می خواد که برم بخرم اما… امااااا چون عکست بسی هوس انگیزناک بود شاید که همت مان بسی زیاد گشت

  22. سلام سلام هول هولکی و با عجله من دارم میرم سفر اومدم بگم خدافظ ..
    الانه که منو بکشن به جرم تمومی نداشتن خدافظی هام
    مواظب خودت باش عزیزم ..
    بوس بوس فعلا …

  23. نوشین :گفت

    وایییییییییییییی از دستت چی باحاله… این کمر اینجوری شده چرا؟
    برات یه کمر یدک بفرستم؟ شاه فنر؟ مدل بالا؟
    میبوسم اون صورت ماهت رو خوشگله خوشگلا…..

  24. زهرا :گفت

    سلام.امروز تازه وبلاگ شما را پیدا کردم خیلی جالبه.برای من بخش غذاهای گیاهی و نوشیدنی ها لذت بخش بود.
    ممنون از زحمتی که می کشید.

  25. مينا :گفت

    شادي جونم سلام . اميدوارم بهتر شده باشي . مدتي بود كه سر نزدم گون خيلي سرم شلوغ بود . ممنونم كه لپه باقالي را ياد دادي . شوهر خان من گرچه زاده تهرونه ولي اصليتش شماليه و همه اش از بنده غذاهاي شمالي طلب مي كنه . همين فردا ناهار براش لپه باقالي درست مي كنم ولي اين غذا نه گوشتي ، نه خورشتي هيچي نداره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    و اما يك سوال مهم گفتي ديروز 14 تا مهمون داشتي شادي جونم من هم 4 شنبه شب 14 تا مهمون دارم تورو خدا كمي راهنمائيم كن چي درست كنم . در واقع پاگشاي دختر دائيمه

    خودم ته چين گوشت ، چلو با جوجه كباب ، لازانيا ، سالاد فرانسوي ( كه خيلي آسونه و خيلي طرفدار داره ، سالاد فصل و ژله در نظرمه تو چي مي گي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ منتظرم
    قربونت برم با اون كمرت …………..

  26. راستي توروخدا بگو اون روز كه خودت 14 تا مهمون داشتي چي درست كردي .
    ممنونم

  27. سلام
    شادی جون مامان من این غذا رو زیاد درست میکنه . ما بهش میگیم دمپختک . با سیر ماست عالی میشه .

  28. ندا :گفت

    سلام فکر کنم بهتری عزیزم
    چه عکس خوشگل و هنری ای شده ها……………!!!!!
    میگم شادی جون به نظرت این غذا رو میتونم درست کنم …. من هم از همه نوع انواع و اقسام باقالی خوشم میاددچرا نتونی ندا جون. هم راحته هم خوشمزه ولی فقط با همین لپه باقالی درست کن ها! منظورم باقلا زرد خشکه که بهش لپه باقالی هم می گن!

  29. سلام شادی جون
    ممنون از اینکه به من سر زدی خوشحالم کردی
    من شما را لینک کردم

  30. آرزو :گفت

    سلام. من باقالی خیلی دوست دارم ولی همسرم دوست نداره خیلی باقالی زردای اینجا هم قد تخم مرغ می مونه. نمی دونم چرا اینقده گنده ان

  31. مهرناز :گفت

    سلام شادی جون.عجب صفایی داره مجبوری زیر نور شمع نشستن واز غذای به این خوشمزگی حال بردن

  32. مطبخ شیما :گفت

    راستی شادی جون یادم رفت بگم نوشته بودی اگر دوست داشتی خبرم کن تا بلینکمت
    باعث افتخارمه عزیزم که شما من را لینک کنید .

  33. مادونفر :گفت

    وایییی عجب عکس هنری شده….باریکلاا…پس یادم باشه بگن که همیشه برقتون رو قطع کنن…راستی من باقلا دوست ندارم… بیچاره واسه همسر هم درست نمیکنم..الان یه 3 سالیه که باقلی پلو نخورده… ترجیحا برای من یه دستور بدون باقلا بده…مرسی… عوضش منم بهت پیراشکی میدم….

  34. gourmand :گفت

    سلام ..خیلی عالی بود ..هم خودش هم عکسش…همسر جان این غذا رو دوست نداره وگرنه حتما امشب درست میکردم

  35. سلام خانومی. خوبی؟ کمرت چی شده بوده؟

    خانومی همینجوری اتفاقی برگشتم. قرار نبود بنویسم اما دیگه محبت دوستها تحمل ایام فراق را بسی دشوارتر نمود. زینسان بازگشتیم و نگاریدن از سرگرفتیم.

    مرسی گلم.

  36. شادي عزيزم ا راهنمائيت و اينكه براي من ناچيز وقت گذاشتي ممنونم
    من هيچوقت توي مهموني هام اردو درست نمي كنم ولي حتما از اين به بعد اين كارو مي كنم
    در ضمن نظرت در مورد رولت گوشت چيه ؟؟؟؟؟؟؟//

    ممنون
    اميدوارم كمرت روز به روز بهتر بشهمینا جون تو همه چیزی چرا به خودت می گی ناچیز قربونت برم. و در مورد اون توضیحات هم خواهش می کنم. قابلی نداشت.
    من رولت گوشت رو خودم دوست ندارم . کلا غذاهای گوشتی خیلی کم می خورم ولی خو شیکه دیگه. اگه خوب بلد باشی درست کنی هم خوشمزه است هم قشنگ اما اگه خوب بلد نباشی هم وا می ره و زشت می شه هم زیاد مزه ی جالبی نداره. حالا شاید یه بار فداکاری کردم درست کردم و گذاشتم دستورشو. قدیما درست می کردم اما الان 2 سالی می شه که گوشت قرمزی که می پزم خیل کمتر می آد سر سفره مون و تو مواقع مهمونی بیشتر ظاهر می شه. گوشت گریزی دارم خواهر!

  37. راستي شادي جون تو طرز تهيه kfc رو بلدي ؟ این کا اف سی چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  38. پرگل :گفت

    سلام ، دستتون دردنکنه چه دمی باقالائی و چه ماستیو و چه عکس شاعرانه ای
    به به به به

  39. نسرین :گفت

    سلام، اميدوارم هميشه تنت سالم باشه. پريروز فقط بخاطر اين دستور خوشگل شما رفته بودم شهروند و يه بسته لپه باقالي خريدم. راستي اين لپه باقالي هايي كه تازه نيستن خيس كردن نياز نداره؟نه عزیزم . همینجوری خشک استفاده می شه.

  40. هیرسا :گفت

    شادی جان عجب کار جالبی کردی. آفرین به شما و این ابتکار و هنر شما و همسرتون. باعث خوشحالیه من می شه که لینکم کنید. من که بدون کسب اجازه از شما خیلی وقته لینکتون کردم.

  41. نیلسا :گفت

    سلام سلام به روی ماهت قربونت برم دلم برات یه ذره شده !
    کجایی عزیزم
    نکنه خدا نکرده بازم کمرت…
    منتظرتم
    بای

  42. همه کاره :گفت

    سلام
    چگونه ازپوست خود مواظبت کنید؟
    مطلبی جالب ودیدنی
    ازدستتون نره

  43. منتظر :گفت

    سلام شادی جان من با همین لپه باقالی شما همون باقالی پلو درست میکنم

    نمیدونم براتون مهم هست یا نه اما بیشتر چیزها مخصوصا پنیرها خوک داره یا روغنش یا از استخوان پاش برای نرم نگه داشتنه نان ها و پنیرها حتی بستنی ها بیشترشون داره ولی اگر ارم سی او ار که میشه کور داخل یک دایره و یا ام کی باشه نداره یا اگرم بشه اون بافته چربی از گلو هست که اونم حروم هست بهدلایل کشته شدندش به رسم مسلمونی و یا از یک نوع گیاهی استفاده میکنند هالا اگر مایل بودید خودداری کنید و شاید دلتون به هال ما بسوزه که چه زندگی ضایع داریم اینجا راستی اون نان فتاشا را درست کردم خوب اومده بود خمیرش را 1 روز بیشتر گزاشته بودم اما دفعه 2 1-2 ساعت گزاشته بودم وقتی خمیر را زیاد پهن نکردم یخورده مثل نان بربری اومده بود اما بازم خوب بود مرسی

  44. ساقی :گفت

    سلام
    ماه شعبان براتون مبارک و خیر باشه
    وبلاگ عالی ای بود .. من که خیلی مستفیض شدم
    شادی جان ممنون می شم در رابطه با تهیه قهوه ساده که نیازی به دستگاههای خاصی نباشه و نحوه تزئین آن توضیحی بدین و همچنین تزئین میز
    اگه منت سر من بگذارین به منم سر بزنین خیلی خوشحالترم می کنین ..
    پایدار باشی

  45. سلام دوست عزیز وبلاگ زیبایی داری اگه خواستی میتونی منو با نام وبلاگی سراسر هیجان لینک کنی به من خبر بده تا تو رو بلینکم.

  46. نسرین :گفت

    سلام، ممنون از اينكه لينكم كردي، باعث افتخار من هست كه اسمم روي يه ميز آشپزي اونم به اين پربركتي وجود داشته باشه. (ارادت همراه با يه بوس محكم)

  47. سارا :گفت

    عزیزم امیدوارم روز به روز بهتر بشی
    می بوسمت

  48. تاتینا :گفت

    یه چیز خنده دار بهت بگم که برنامه غذایی هر 5شنبه ما دمی باقالی با ماکارونیه !!!
    راستی به دمی باقالی دمپختک هم میگن؟ در ضمن این غذا با ترشی هم خیلی خوشمزه میشه.

  49. شراره مامان بردیا :گفت

    چطوری بانو؟ بهتر شدی؟

  50. الینا :گفت

    سلام شادی جونم
    امیدوارم که خوب باشی
    درست هشت روز پیش آپ کردی امیدوارم هر جا که هستی خوش باشی. من یه سوال داشتم .شما در یک نوشته در مورد یک سیب زمینی که پدرتون درسنتمیکرد با پیلز سرخ شده اونو پیداش نمیکنم هر وقت تونستی و بیائی برام بنویش کدوم روزی بود مرسی گلم

  51. الینا :گفت

    سلامی دوباره بزودی تولد شماست و من اگه اون روزها مسافرت بودم از همین الان بهتون تبریک میگم .خودت میدونی که امسال همش راه استکهلم بوداپست داشتیم و ایران فراموش شد دلم خیلی تنگ شده آرزو میگردم که 30 مرداد اونجا بودیم و من شما رو سورپرایز میکردم ولی افسوس که امسال نشد. ایشالله هر وقت ایران اومدیم باید همدیگر رو ببینیم. باز هم تبریکات صمیمانه مرا پذیرا باشید.

  52. سلام علیکم شادنه بانو جان ..
    بدینوسیله به اطلاع شما میرسانم که رقم قابل توجهی از کشته مرده ها و سینه چاکان آشپز مدرن که همانا شادنه گل بانوی ما باشد به مطبخ این حقیر که همانا خاله خانم میباشم مراجعه نموده و جویای احوالات آن مقام شامخ و آن آشپز پرطمطراق گشتند که بازم همانا شادنه خانم میباشد !
    بنده هم سعی کردم خاطر جمعشان کنم که شما خوبی و در سلامتی کامل به سرمیبری !
    باشد که راست گفته باشم بی زحمت وقت کردید یک خبر مبنی بر راست گفتن من اعلام فرماید !
    راستی همچنان در حال اضافه کردن بر کوله بار فرهنگی میباشید آیا ؟
    موفق و شکمو و بی کمردرد باشید انشالله !
    فعلا …

  53. اوا ! یادم رفت ماچت کنم ! تف تف تف

  54. پرنيان :گفت

    شادي جان خوبي؟
    بما كه سر نمي زني!!! هيييييييييييييييي!!!!!

    مدديم از گرسنگي ! بروز شو ديگه!!!

  55. 1-عزیزم بهتری؟کمرت که زیاد اذیت نمیکنه؟
    2-با لینک متن این پستت رفتم سراغ خوراک لپه باقالیت و پختمش…چه خوراکی بود هم ساده بود هم واسه تنبلا زود آماده میشد هم خوشمزه بود…واسه ترشیش هم از همون لیمو فلفلی که معرفی کرده بودی استفاده کردم…دستت درد نکنه عزیزم عالی شد…

  56. جیران :گفت

    مرسی..هر چی میگشتم تو اینترنت یه دستور راحت خویب پیدا نمیکردم.از اینور دیا سلام گرم م ن و اقای دوست پسر که امروز دمپختک داریم را بپذیر!

  57. سارا :گفت

    سلام. ببین یه سوالی دارم … دم افتادن با زنده نموندن برنج چه فرقی داره؟ تو وب خودم می جوابی قربونت؟؟

پاسخی بگذارید

