درباره Couscous


طبق آمار منوی 2 couscous اولین غذای این منوست که بالاترین رأی رو آورده و اول شد.
couscous: بیست و هفت رأی به عنوان غذای اول
ترشی صورتی: یازده رأی به عنوان غذای دوم
املت با پنیر ورقه ای: ده رأی به عنوان غذای سوم
و اما
قبل از اینکه دستور پخت couscous  رو بذارم تو این پست کمی معرفی اش می کنم.
couscous غذایی متعلق به آفریقای شمالیست. این غذا در کشورهای الجزایر، تونس، مراکش، لیبی و به ویژه همون دو تا کشور اولی خیلی رایجه. در اصل این غذا از بین طوایف بربر در جنوب صحرای آفریقا برآمده است.
couscous  خام از مجموعه دانه های گندم و جو تولید می شه که در سایزهای درشت، متوسط و ریز به صورت بسته بندی شده در بازارهای کشورهای شمال آفریقا و احتمالاً اروپا یافت می شه.
در گذشته درست کردن دانه های couscous کار زنان خانه بود ولی اکنون کارخانه ها این محصول رو تولید می کنند. در کارخانه ها در روندی شیمیایی دانه ها سفید می شوند و بالطبع برخی از خواصشون رو هم از دست می دهند.
برای پخت دانه های couscous اون رو توی ظرفی به نام  couscoussière بخارپز می کنند. couscoussière از دو بخش تشکیل شده. یکی ظرف زیرش که توش خورش پخته می شه و یکی ظرفی که کفش سوراخ داره و برای بخارپز کردن  couscous استفاده می شه.
خورش همراه   couscous از گوشت، مرغ؛ ماهی یا مرگس که نوعی کباب چوبی شبیه به سوسیس و تهیه شده از گوشت چرخ گرده است؛ همراه با سبزیجاتی مثل کدو، شلغم، هویج، کرفس،سیب زمینی، دسته سبزیجات معطر و همینطور نخود که پای ثابت غذاهای الجزایریست، تشکیل می شه. ادویه ی مورد استفاده فلفل سیاه، دارچین، فلفل قرمز، جوز هندی و … است. پیاز و سیر هم جایگاه ویژه ی خودشونو دارند. آب خورش این غذا سس نامیده می شه و موقع خوردن اونو روی غذا می ریزند و مخلوط می کنند.
خورش   couscous می تونه خیلی متفاوت باشه. این مواد بر اساس منطقه جغرافیایی و وضعیت خانوادگی در هر منطقه ای متفاوت هست. اما  couscous به صورت سنتی همزاه با گوشت و یکی دو مدل سبزی پخته می شه.
امروزه این غذا در جشن ها و اعیاد و مهمانی ها بسبار استفاده می شه. خانواده های الجزایری معمولاً جمعه ها که همه دور هم جمعند این غذا رو می پزند.
در ایران   couscous به صورت بسته بندی وجود نداره ولی اگه خیلی دوست دارین این غذای مدیترانه ای رو تجربه کنید از بلغور استفاده کنید. به این صورت که بلغور رو توی میکسر بریزید تا دونه هاش ریز بشه. البته انقدر زیاده روی نکنید که بلغور تبدیل به گرد بشه. پودرش نکنید، دونه اش کتید و بعد الک کنید.
بین خودمون باشه که من برنج خودمونو ترجیح می دم ولی شما خودتون اصرار دارین غذای الجزایری یاد بگیرین.
ترجمه و تحقیق: خودم
عکس: جناب اینترنت فتبارک ا…
این نوشته در فرهنگ لغت آشپزی ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

30 پاسخ برای درباره Couscous

  1. نوگل :گفت

    سلام شادی جون.من تازه با وبه شما اشنا شدم.خیلی عالیه.واما در مورد غذا بگم که فکر می کنم لااقل ارزش یک بار امتحان رو داشته باشه به هر حال تجربه جدیدیه .ممنون از این غذا وبقیه غذاهای خوشمزتون.

  2. دوست :گفت

    تو الان اونجا زندگی می کنی؟همین جور که تو عکسا نشون میده؟من تو پایتختم و ایتجوری نیست اما بعید نیست تو دهات اینجوری باشه.
    در ضمن اینا سیاه پوست نیستند… البته تو شمال کشور که من هستم جنوبش گویا برعکسه.

  3. فائزه :گفت

    سلام شادی جون
    به نظر من هم همون برنج خودمون بهتر باشه

  4. ليلا :گفت

    سلام… اول ممنون از غذاهايي كه اختراع مي كني و با بقيه هم در طعم هاي لذيذش شريك ميشه. دوم اينكه تا چند وقت پيش امكان كپي كردن وجود داشت و ميشد توي Word پرينت گرفت و گذاشت روي ميز آشپزخونه و از روش غذا درست كرد، اما الان ديگه اين امكان رو توي وبلاگت برداشتي. البته همين جوري ميشه پرينت گرفت اما خيلي ريزه.سلام. عزیزم بابت دزدی مطالب مجبورم این کار رو بکنم.

  5. نگاه دار دلی را که برده ای به نگاهی

    چشم براهم

  6. یه شادی دیگه! :گفت

    سلام
    مدتیه به وب شما با علاقه سر میزنم. منم قبلا یه سفر به آفریقا داشتم.غذاهای جالبی دارند ولی این یکی یه ذره عجیب غریبه! نه!
    راستی فکر کنم یه جا خوندم که……سالگرد عروسیتون نزدیکه تبریک یه دوست جدید رو بپذیر.امیدوارم همیشه شاد باشید.مرسییییییییییییییی

  7. سلام شادی جان
    از وبت خیلی خوشم اومد و چون بهم ایده میده که چی درست کنم لینکت کردم
    راستی برای این غذا مواد چند نوع غذای ایرونی رو که باید مصرف کنیم

  8. الینا :گفت

    سلام عزیزم
    مگه شما باشین که درکشوری که هستین آداب و رسومش را معرفی کنی ما که عرضه نداشتیم

  9. مروارید :گفت

    سلام شادی خانم
    این غذای الجزایری به نظر خیلی خوب می اد من می خوام درستش …. یک راهنمایی می خوام : اول اینکه بلغور را چطوری تهیه کنم دوم این که کمی دو مورد تزینش بهم توضیح بدین لطفاَ…مرسیسلام عزیزم. من که تو پست طرز تهیه بلغور رو نوشتم. از مغازه بخر و تو میکسر درست کن!
    تزیین خاصی نداره… مثل عکسها. طرز پخت رو پست بعد می ذارم.

  10. با سلام
    با عضویت در این لینک باکس در صورت تمایل دعوتنامه پرشین گیگ برای شما ارسال می شود
    این لینک باکس با داشتن آمار بالای 35000 بازدید روزانه از شما دعوت به همکاری می کند .
    در صورت تمایل کافیست لینک باکس را در وبسایت و یا وبلاگ خود قرار داده و سپس با ارسال نام و لینک خود به مدیریت اطلاع دهید تا در اسرع وقت لینک شما در قالب لینک باکس قرار گیرد.
    ملاک قرار گیری لینک شما در جای مناسب آمار شما در سایت وبگذر می باشد
    در ضمن لینک باکس ما از قرار دادن نام های غیر اخلاقی معزور است

  11. هنگامه :گفت

    مرسی شادی جان هم از بابت غذاهای خوشمزه ای که آموزش میدی هم از بابت عکسها و توضیحاتی که از اون کشور میدی . من منتظر آموزش این غذا هستم .

  12. مریم :گفت

    سلام.خیلی از مطالبتون استفاده کردم.
    انصافا عالی توضیح دادین.خسته نباشین

  13. صبا(برهنگی های من) :گفت

    اخی شادی خوشگل دستت درد نکنه
    منتظرم ئستورشو بزاری
    وای شادی این ظرف مسیه چقدر نازه

  14. سلام شادی جونمممممممممممم
    خیلی خیلی مطالبت عالی و عکسها زیبا بودند،کلی دلم خواست،دست گلت درد نکنه کدبانوووو

  15. سلام شادی عزیز
    ممنونیم از حضور پرمهرتان
    واقعابی نارنجی غم انگیزه چون همدردیم برای همین سس عکس نداره
    شادی نازنین در انگلستان کوس کوس یکی از غذاهای محبوبه البته بیشتر به صورت سالاد
    در ترکیه هم به کوس کوس میگن بولغور و غذاهای خیلی متنوعی باهاش درست می کنن
    راستش ما می خواستیم غذاهای ترکی با کوس کوس رو آموزش بدیم اما نمی دونستیم به هموطنان مون بگیم ماده اصلی چیه واقعا دستت درد نکنه با توضیحات بجا، عالی و کاملت
    راستی یک سوال؟ اگر بلغوری که در ایران موجوده رو دوستان میکس کنن نتیجه خوبی به دست میاد؟
    همیشه موفق باشیدخواهش می کنم. مرسی از لطفتون. نتیجه صددرصد مثل بسته هاس آماده نمی شه چون همونطور که گفتم تو کارخونه رو اینا با مواد شیمیایی کار می کنند که سفید بشه ولی به نظرم با بلغور میکس شده هم می شه نتیجه ی مقبولی گرفت.

  16. کویریات :گفت

    من خوردم تا حالا کوس کوس ولی خودم تاحالا درست نکردم. اینجا مراکشی زیاد ه و واسه همین فروشگاه هاشونم زیاده و راحت میشه انواع متنوعی از کوس کوس رو خرید و درست کرد. ولی من تاحالا امتحان نکردم. حالا وقتی یاد دادین شاید درست کردم. راستی اگه از این قابلمه سوراخ ها نداشته باشیم هم میشه دیگه؟ نمیشه؟
    راستی از لطفتون نسبت به وبلاگم خیلی ممنونمچرا نمی شه؟ تو پست آموزش پخت می نویسم چه جوری.

  17. نگار :گفت

    خیلی دلم میخواد بدونم چرا رفتین اونجا اخه اگه برای سفارت کار کنید 1 چیزی اما اونجا هم خطرناکه هم دانشگاه مطرح نداره کار هم فکر کنم ایران پولش بهتر باشه البته اگه برای شرکت خارجی کار میکنید خوب فرق میکنه مشکل زبان هست عربی خرف میزنند خوب امریکا و کانادا که من زندگی میکنم واسه درس و کار ما رفتیم اما الجزایر؟؟ ترا خدا جواب من فضول رو بدهبرای کار همسری اینجاییم که پولش بهتر از ایرانه!!!!!! اینجا خطرناک نیست اتفاقا جای بدی نیست. زبان دوم که همه بلدن و ما هم استفاده می کنیم فرانسه است.

  18. نگار :گفت

    مرسی که جوابمودادی منم شوهرم با اینکه اینجا کارش تعمیر هواپیماست و بازار کار خوبی هم تو دنیا داره با اینکه پیشنهاد پول بالایی از امارت ایر لاین گرفته اما ما بخاطر مریضی من نمیتونیم بریم افتاب واسه من سمه راستی ما چند تا دوست هم اونجا تو الجزار داریم که تو شرکت هواپیماهیی کار میکنند پولای حسابی هم میگیرند حیف من نمیتونم جای گرم زندگی کنم بازم بهت سر میزنم

  19. نوشین :گفت

    اگر بدونی من با این کوس کوس چه عذابی میکشم. چن وقت پیش داشتم دستور غذایی رو به کسی میدادم که با این درست میشه… هی گفت نهههههههههه نگو بده…..
    حالا خودمونیم این سوسیساشون دیگه انده قضیه است….مردم از خنده.
    شد باشی. میبوسمت

  20. خانم گل :گفت

    سلام خانمی نیستین بابا من که با کیک مرغ و ترخون حسابی سفره پیش غذا رو ترکوندم دستورشو تایپ کردم دادم به همکارام نمی دونم پیغامامو خوندی تو پست کیک مرغ که تغییراتی دادم توش یا نه .
    حالا این یکی. ما تو ولایت خودمون یک غذا داریم تابستونا درست می کنیم به اسم درشته از بلغور جو و یا گندم استفاده می شه ولی خودشو تنها کشکش و پیاز سرخ کرده و مقداری آب دمپخت می کنیم و با خورش بامیه می خوریم ولی دقیق نگفتی که چه طور درستش می کنی
    در ضمن بنازم به این همت عالی خسته نباشین

  21. گشنه گدا :گفت

    سلام

    ممنون از راهنماییت برای گراتن بارسلونا. درست کردم و فوق العاده خوشمزه بود. تو مایکرو با درب شیشه ای گذاشتم و درجه رو هم روی 600 تنظیم کردم که خوب شد.
    بازم ممنون

  22. پیمانه :گفت

    سلام شادی خانم . خدا به شما عمر بدهد . چند هفته پیش توی سوپر مارکت جو گیر شدم و یک بسته کوس کوس خریدم و بعد روی دستم ماند چون نمی دانستم چکارش کنم . شاید فردا شب آنرا بپزم . مرسی شادی جون …

  23. مریم :گفت

    سلام شادی جونم
    وای قربونت این غذاها چرا این شکلین زرد و بی روح مثلن اونا که اینقدر بزرگ سوسیسه
    شاید هم خوشمزه باشن هرکدوم به نظر خودت خوشمزه تره یاد بده

  24. Imy :گفت

    این غذا رو تو جنوب کشور هم درست می کنند البته به نام گوده … مامان_ من که خیلی دوس داره

  25. maryam :گفت

    in ghaza be name LALOK ya GEMNEH dar jonob Iran dar Boushehr kheili rayej hast.
    dar jonnob morgh ro ba piaz va advieh abpaz mikonan bad ba ab morgh gemneh ro besorat kateh dorost mikonan va morgh ro ham sorkh karde va piaz dagh, sir, gerdo,keshmesh va darchin va sibzamine sorkh kardeh ro toy tabe gozashteh va morgh ro roy on mizaran va ba in mavad morgh sorkh shodeh ro dam mindazan va bad ba gemneh mikhoran.
    kheili ghazaye khoshmazei hast.

  26. مژگان س :گفت

    شادی جان از انجا که من تاجین زیاد درست می کنم و تاجین را هم باید با کوسکوس خورده شود. به دنبال آن بودم و بالاخره آن را از سوپر ولنجک تونستم تهیه کنم.همیشه داره و قیمتش هم بد نیست. یک فوطی نیم کیلویی 2 ماه پیش 4800.الان نمیدونم.

  27. مهدی :گفت

    سلام شادی خانم، مطلبتون درباره کوس کوس مفید، بود نسبت به چند ده تایی سایت که سر زدم مطالب بیشتر و کاملتری داشت.
    از بعد اقتصادیش نگاه کنیم، مردم ایران الان نیاز به غذاهایی دارند که صرفه اقتصادی داشته باشه و از بعد تغذیه غذاهایی که ارزش غذایی خوب و مفید که طبق اطلاعاتی که تا الان به دست آوردم کوس کوس می تونه این پتانسیل را داشته باشه… (قسمتی از تحقیقم درباره غذاهای مناسب برای شرایط موجود ایران)
    ممنون از دست و پنجتون، همیشه شاد باشید…

پاسخی بگذارید

