آش ترخینه با رب انار


ترخینه  بلغور پخته شده با دوغ هست که به شکلی که می بینید تو دست فرمش می دن و می ذارن خشک بشه و بعدا خشکش رو استفاده می کنند. بهش می گن قرص ترخینه. گاهی اوقات هم با پختن بلغور توی آب انار و یا شیر ترخینه درست می کنند. می شه تو خونه هم تهیه اش کرد ولی آماده اش هم تو بازار تهران و هم بازار تجریش پیدا می شه که من از دومی خریدم تا حالا! اینم شکل قرص ترخینه ی مزبور:
داشتیم می رفتیم الجزایر گفتیم فصل سرما اونجاییم و غریبیم و مواد غذایی ایرانی هم نیست…. خلاصه سه چهار تا قرص ترخینه هم بردم که اتفاقاً باعث شد چند باری آش با مزه ی وطنی بخوریم و غم غربتمون تخفیف پیدا کنه به اصطلاح. این میانه یه مقدار رب انار هم برده بودم چون بنده از این یکی نمی تونم دل بکنم. خلاصه در یکی از دفعات پخت و پز ترخینه ی موجود آشی اختراع کردیم که با رب انار  ترش شده بود. خودم که دوست داشتم، همسرجان هم که دوست داشت. عکسشم که تو آرشیو دارم … اونم با دوربین مرحوم… پس چی بهتر از این… دستورشو می ذارم برای شما و بسم الله.
مواد لازم
قرص ترخینه یک عدد
عدس نصف پیمانه
ماش نصف پیمانه
سبزی آش خورد شده یک پیمانه/ من نیم پیمانه سبزی خشک استفاده کردم
پیاز رنده و سرخ شده یکی دو ق.غ
رب انار  دو تا سه ق.غ / به ذائقه تون بستگی داره
نمک و فلفل سیاه
ترخینه رو با یک و نیم لیتر آب توی قابلمه ای که می خواهید آش رو بپزید، بذارید خیس بخوره تا جایی که توی قابلمه از هم بپاشه و وا بره. عدس و ماش رو از شب قبل خیس کنید و آبش رو دور بریزید. عدس و ماش و سبزی آَش رو با آب ترخینه و خودترخینه تو همون قابلمه ای که گفتم با هم بذارید روی شعله ی ملایم تا جایی که همه ی مواد پخته شده و آش جا بیفته. پیاز داغ رو اضافه کنید. اگه نیاز به آب بود کمی آب جوش اضافه کنید. آش رو گاهی هم بزنید تا نچسبه. اواخر پخت کم کم رب انار رو به کمی از  آش اضافه کنید و بچشید تا جایی که ترشی اش رو دوست داشته باشید. یادتون باشه یه دفعه همه ی ب رو نریزید و بعد  بیایید برای من پیغام بذارید که چرا این آشه ترش بود ها! از من گفتن…. دیگه خود دانید.  در ضمن نمک و فلفل هم یادتون نره.
روی آشتون رو با کمی رب انار که حل کردین تو آب آش و با پیاز داغ و نعنا داغ آراستیده!!! و نوش جان فرمایید.
آش پز: شادی
عکاس: بازم شادی
این نوشته در آش و سوپ, غذاهای متفاوت, غذاهای گیاهی, غذاهای اختراعی من ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

17 پاسخ برای آش ترخینه با رب انار

  1. پیمانه :گفت

    سلام . عجب ظاهر خوشمزه ای دارد … لابد مزه اش هم عالی است
    من فقط نفهمیدم قرص ترخینه چیه ؟؟؟عکسش که همون جا تو پست هست. همون عکس اولی یه. بری بازار تجریش می فروشن.

  2. آوی32 :گفت

    سلام عیدتون پساپس مبارک!!! وب جالبی دارید. من در زمینه آنتی ویروس و اینا یه وبلاگ دارم. بازدیدم هم دویست سیصد تا میشه ولی خوب …. اگه مایل به تبادل لینک هستید حتما خبر بدید. به شدت به لینک پر ارزش شما نیاز دارم. اسم و جای لینکم مهم نیست فقط باشه هر 12 ساعت آپم. بگید با چه اسمی لینکتون کنم. مطمئنا مطالبم به دردتون میخوره. بی صبرانه منتظرم شاد و سلامت باشید

  3. نجمه :گفت

    سلام
    خوشحالم که دوباره شروع کردی. فکر کنم خودت خوشحالی

  4. مورچه :گفت

    سلام
    اولا ترخینه با جو نیست با بلقور گندمه . دوما منم یه دستور دارم که بد نیست
    مواد لازم :
    ترخینه – عدس – ماش – لوبیا چشم بلبلی – سبزی آش – سیرابی – پیاز داغ – زردچوبه – نمک و فلفل – دوغ پاستوریزه یا کشک

    سیرابی شسته و خورد شده را می پزیم بعد بقیه مواد را اضافه می کنیم . اخر سر هم دوغ پاستوریزه یا کشک
    زردچوبه هم با پیاز داغ تفت می دیم و می ریزیم
    اینم بسیار خوش مزه است
    امتحان کن
    البته اگه از سیرابی بدت نمی یادراست می گی دیشب خواب آلود بودم و یه چیزی اشتباه تایپ کردم. الان یادم افتاد اومدم درست کنم که زودتر نوشته بودی به هر حال ممنون و درستش کردم ولی حالا مگه دعوا داری که اولا و دوما می گی . دلم شکست بابا!!!! مرسی از دستور غذا!

  5. البته من آش دوست ندارم اما بدم نمیاد غذایی که گفتید را امتحان کنم

  6. زری :گفت

    سلام
    اولا ترخینه مال غرب کشوره!
    دوما خوشمزه ترینش مال کردهاس.
    سوما فقط با جو و دوغ درست نمی شه! اینی که شما استفاده کردین ما بهش میگیم دوینه! یا همون دوغینه!
    ترخینه از جو+گندم+آب شغلم+کمی دوغ+سبزیجات معطر مثل پونه نعناع آویشن کوهی و . . . درست میشه که با این تفاصیل هم به واسطه دوغ ترشه هم سبزیجات داره
    اما ابتکار شما هم جالب بوده شادی جون
    مرسیای بابا . امروز چرا همه با اولا جمله هاشونو شروع می کنن؟؟؟ آدم فکر می کنه می خوایین دعوا کنین خوب!!!!مرسی از توضیحاتت …. ولی اینا که تو مغازه ها می فروشن فکر نکنم اینقدر پرملاط باشه. به نظر می آد که به جای دوغ تو آب پختنشون!!!دیگه خیلی تخصصی بود و معلومه که منم نه کردم نه مال غرب کشور…… فقط ترخینه دوست دارم و چیزی که دربارش شنیدم رو نوشتم!!!!

  7. سلام شادی جون
    دست گلت درد نکنه خیلی عالی بود
    راستی سبزی هاش چیا هستند
    بعدشم برگشتی الجزایر یا نه بالاخره آقا دزده پیدا شدنه. همچنان تهرانیم و فکر نکنم برگردیم. دزد هم رفت که رفت!!!!
    سبزی آش که سبزی فروشی ها می فروشن. با همون ترکیب !

  8. زهرا :گفت

    سلام و شادباش. من تازه ازدواج کرده ام و کلی از غذاهای شما استفاده کرده و همسر گرامی شاد شده اند. واقعا ممنون از وبلاگ جالبتون. امیدوارم امسال هم کلی غذای خوشمزه بهمون یاد بدید. راستی فقط من گراتن سیب زمینی درست کردم ولی سیب زمینی ها له شد چرا؟سیب زمینی ات از جنس سیب زمینی های نرم بوده که زود می پزند! سیب زمینی هایی که پوست نازک دارند زودتر می پزند. با زمان کمتر بپز فکر کنم درست شه.

  9. سمیه :گفت

    سلام
    به به اتفاقا من از ملیر ترخینه خریدم ولی هنوز درست نکردم دستت درد نکنه که آموزش دادی میرم درستشون میکنم
    راستی من عکسا رو نمیتونم ببینم چرا؟؟؟؟

  10. ف :گفت

    سلام شادی جون. خوبه اوضاع؟ همه چی مرتبه؟ جابجا شدین؟ راستی لطفا کمی هم نوشیدنی و کوکتیل میوه و … یاد بده. چون تابستون میچسبه اینجور چیزها. به من هم سر بزن.آره خوبیم. ممنون.چشم

  11. سلام شادی جون با یه نگاه میشه فهمید که این آش باید آش خوشمزه ای باشه غذا هات رو دست نداره همشون خوشمزن و معلومه که این کارو خیلی با حوصله و دقت انجام میدی.
    در ضمن یادت نره که دستور اون شارلوت خوشمزه و دلربا رو که عکسشو گذاشتی و دل ما رو بردی بذاری خانومی
    ما منتظر شارلوت هستیم هیجا نمیریم همینجا هستیم……………..

  12. زهرا :گفت

    سلام شادی جون خوبی
    مرسی از دستور پخت این آش . به نظر منم باید با طعم رب انار خیلی خوشمزه بشه
    آخره هفت آشپزانی راه میاندازیم و آش ترخینه با رب انار خواهیم پخت و نتیجه رو در اولین فرصت اعلام خواهیم کرد

  13. سلام شادیییییی نازنینممممممممممم

    وااااااااااااااای که چه آشششششششی،من حتما حتماااااااا درستش میکنممممممم،دست گلت درد نکنه خانومممممممم گلللللللللللللل

  14. بهناز :گفت

    سلام شادی خانوم. دوربین نو مبارک.سلام عزیزم. کدوم دوربین؟ این همون قبلی است که دزد برده و نیاورده. عکس تو آرشیوم بود !!

  15. ملي :گفت

    سلام بر خانوم شادي خانوم
    اون خانم زري راست ميگه ترخينه مال غرب و ما كردهاست اما با سبزي و چيزايي كه توش ريختين فكر كنم همون مزه ترخينه ما رو بگيره
    من خودم توش رب انار نريختم تا حالا .. روش جالبيه حتما امتحان مي كنم
    مرسي

  16. eligooloo :گفت

    شادونه بازم میخوام برم تجریش ترخنیه بخرم این مدلی هم درست کنم من آش انار درست کردم 2 3 قاشق رب انار زدم توش ترش نشد . رب انار کامبیز استفاده کردم . اگه ترش هم بشه من بدم نمیاد آش ترش باشه. تو این هفته میرم تجریش اگه برف و بارون نشه. من آب ترخینه را دور ریختم! دیدم آش ترخینه من خیلی مزه نداره نگو به خاطر این بوده که آبشو دور ریختم !!!!!!! وای خدا از دست این الی گولو !تازه زیر شیر هم حسابی شستمش . آدم بلد نباشه همینه دیگه . خب الان خوشحالم که از تو یاد گرفتم چه کار باید بکنم

    • شادی :گفت

      چه کار می کنی الی جونی!!!! ترخینه از پختن بلغور جو توی دوغ و خشک کردن قرص های مخلوط سفت شده اش درست می شه. تو همه ی مزه ی دوغ و جو رو شستی دخی!؟ عوضش حالا دفعه ی بعد چه ترخینه ای بار بذاری. به به!

پاسخی بگذارید

