بهاره و فصل کنگر! چی مچسبه؟ خورش کنگر! اونم چه جورش!!! با مرغ!


بعله در بازارهای تجریش همراه همسری قدمی می زدیم که هوسی نموده و گفتیم : الا یا همسری زودی بپر برای ما کنگر بخر که مبادا بچه مان بیفتد! البته بچه خیالی است و وجود ندارد و فقط در مواقعی که ما هوس چیزی می کنیم یادش می افتد بیفتد و همسری باید و الا و بِلا آن چیز را بخرد تا بچه مان همانجا که هست بنشیند و تو کار بزرگترها فوضولی بیجا نکند!
القصه….. بهاره و وقت کنگر. خریدیم و آوردیم و چند روزی تو یخچال ماند تا بالاخره روزی اراده نمودیم و کنگرها را پاک نموده و کلی تیغ تو دست و بالمان رفت و به هوس بیجا هزار لعنت  فرستادیم و چون هوس گوشت قرمز نکرده بودیم و شنیده بودیم که با گوشت سفید هم می توان خورشتی مطبوع و معقول بار گذاشت، دست به کار گردیدیم و خورش مزبور را بارگذاریدیم.
و از آنجا که از قدیم فرموده اند کنگر خورد و لنگر انداخت… آن شیئ مزبور را نیندازید چون ما هنوز در حالت نقل مکانیم. رفتیم آن خانه قدمتان رو چشم باشد، بیایید و بیندازید.
باشد که مقبول طبع خورندگان و بینندگان افتد.
و اما….
خورش کنگر با مرغ
مواد لازم
دو تیکه مرغ
یک پیاز
نعنا جعفری خورد شده یک پیمانه و نیم (نسبت نعنا به جعفری یک سوم باشد)
یک ق.م رب
نمک و زردچوبه
دو تا لیمو عمانی سوراخ شده
دو پیمانه کنگر خورد شده
کمی آبلیمو
خارها و پوست کنگر تا جایی که می شه بگیرید و اون رو به اندازه ی دو بند انگشت خورد کنید. بریزید تو آب تا گلش ته نشین شه و بعد تو سبد ریخته و بشورید.
پیاز رو سرخ کنید. مرغ رو هم اضافه کرده و  تفت بدین. ۳ پیمانه آب ریخته بذارید بجوشه و بعد زیرش رو کم کنید. نمک هم یادتون نره.
توی یه ماهیتابه جادار کنگر رو ۵ دقیقه تفت بدین. سبزی نعنا جعفری رو اضافه کرده و تفت بدین. رب و زردچوبه هم اضافه کنید و کمی تفت داده و کنار بذارید.
بیست دقیقه که از پخت مرغ گذشت. کنگر و سبزیها و لیمو عمانی ها رو اضافه کرده و بذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ی دیگه بپزه.
بسته به ذائقه ی خودتون قبل از کشیدن خورش می تونید بهش هر اندازه که می خواین آبلیمو اضافه کنید.نمکش رو هم اندازه کنید.
نکته: می تونید به جای آبلیمو و لیمو عمانی از آبغوره استفاده کنید. ذائقه ی خودتونه و صاحب اختیارید!
دستپخت و عکس انداز: شادی جون!
این نوشته در خورش ها, غذاهای متفاوت, غذاهای مرغی ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

31 پاسخ برای بهاره و فصل کنگر! چی مچسبه؟ خورش کنگر! اونم چه جورش!!! با مرغ!

  1. میدونم که این طعم رو دوست دارم. اما نمیدونم چرا اصن به کنگر خریدن هیچ کششی ندارم. شاید برای سال دیگه درستش کنم.
    دستت درد نکنه خانومی.
    راستی من نمیدونستم که شما برگشتی.
    امیدوارم هرجا هستی شاد باشی.

  2. کویریات :گفت

    ممممم خوشمزه به نظر می آد گرچه من سبزی خور نیستم… راستی هنوز اسباب کشی نکردین پس!!

  3. رویا :گفت

    خوب کار اسباب کشی به کجا کشید .؟
    حالا با این همه زحمت می ارزه ما این خورشت را درست کنیم .من تا حالا کنگر نخوردم اگه بخواهید مزه اون را توصیف کنید شبیه چیه ؟اسباب کشی ادامه داره. کمرمون خورد شد خواهر! مزه اش شبیه کرفسه. به نظر منم به زحمتش نمی ارزه!!!!!

  4. فرانک :گفت

    سلام مرسی از وبلاگ خوبت. ما تبریزی ها بدون سبزی درست میکنیم. با رب و زعفران و آبلیمو و آبغوره. حتما این مدل هم خوشمزست. وای که دلم خواست. 🙂

  5. مادونفر :گفت

    بهبه…احوال شادی جون آشپز…چطوری؟!!باورت میشه اگه بگم من تا حالا کنگر نخوردم!؟!؟؟! چه مزه ایه!؟؟! فکر کنم باید ترش باشه نه!؟ بعد مثل کرفس ساقه هست؟!؟!؟ بهرحال اینجا پیدا نمیشه که تستش کنم…خوبم. مرسی عزیزم. نه ترش نیست. اون که ترشه ریواسه. مثل کرفسه. مزه اش هم نزدیک کرفسه یه کمی خوشمزه تره.ایشالله اومدی ایران تست می کنی.

  6. آفاق :گفت

    سلام شادی جون.مرسی از این غذا.سوالات بسیاری در ذهنم پاسخ داده شد
    منم تو خیابون دیدم این کنگرها رو که مردم هی میخریدن
    ولی من که بلد نبودم چیزی باهاش درس کنم
    دستت درد نکنه.الان دیگه یاد گرفتم عزیزم
    ولی از تیغش ما رو ترسوندی

  7. دل نوشته ... فائزه :گفت

    سلام شادی جون
    به به عجب غذایی خیلی عالیییییییییییییی بود
    من زیاد نخوردم شاید یکی دوبار ولی طعمش خوبه
    دست گلت درد نکنه

  8. من همیشه با گوشت گوسفند درست میکردم اما باید با مرغ هم خوشمزه باشه..

  9. سمیه :گفت

    سلام
    بابا آشپز بابا خانه دار بابا کدبانو
    ولی جدا آفرین ولی من همین قیافشو ببینم کافیه حوصله تیغهالشو ندارم

  10. شبنم از سفره خونه :گفت

    سلام شادی جون

    دستت طلا !! وای چه برو بویی اینجا راه انداختی …!! دهانم آب افتاد … بچه تو که سهله …الان بچه منهم …..!!!!

    رچا جرو این شکلک خوشگلا یک آیکون نیست که لب و لوچه اش رو لیس بزنه !!!!! آدم اون رو بذاره دیگه لازم نیست توضیحی بده !!!

    پاینده باشی گلم

  11. گلابتون :گفت

    تو مگه نیکاراگوئه نبودی ؟!!!! تجریش چیکار میکنی ؟؟؟؟؟؟
    جدی میگم شما ایرانی ؟؟؟ موندی یا باز میری ؟؟؟؟
    من حس کنگر پاک کردنم نیست ……….ای بابا. نیکاراگوئه کجاست عزیزم. من الجزایر بودم. دزد خونه مون و البته پاسپورتمونو زد برگشتیم ایران. خواهر جون مصایب رفته بر ما رو تو پست های قبلی می تونی بخونی!!!!!

  12. نوشین...سمساری :گفت

    من عاشقشم. حالا کو کنگر تا من بندازم لنگر؟
    منم آپ کردم

  13. صبا :گفت

    سلام شادی جونم
    دل من اصلا کنگر نخواستچون الان بهاره و مدام کنگر تازه میل می کنمبعله از اون لحاظ فرمودم
    البته روش طبخ این خورش متفاوته
    من با رب و گوشت قرمز بیشتر دوس دارم البته توی زودپز تا کاملا مغز پخت بشه و دیگه کنگر زیر دندون صدا نده

  14. آرتا :گفت

    سلام خانومی
    اول از همه بابت پای خوشمزت ممنون منم برای اقای پدر اون روز سوپرایز کردم و با نی نی مون دو نفری دستور پای شما رو درست کردیم البته با کمی دخل و تصرف برای مواد رویه ولی خدائیش اولین بار بود پای درست میکردم کلی کیف کردم و از نتیجه کار راضی بودم.دستت درد نکنه
    و اینکه من هر روز به وب زیبات و نوشته های زیباترت سر میزنم ولی تنبلیم میاد کامنت بزارم
    بهترین آرزوها رو برای جفتتون ارزومندم

  15. رها(ستایش9 :گفت

    طبق معمول دلم ضعف رفت

  16. 123 :گفت

    شادی جونم نمی دونم چه جوریاست که انقده دوستت می دارم بیشتر از غذاهات خودت رو دوست دارم.
    دلم می خواد همیشه بنویسی با اینکه وبلاگت یه جورایی آموزش آشپزی هست اما کلی حس خوب به آدم منتقل می کنه.
    کنگر دوس ندارم وگرنه حتما می ساختم اما خیلی چیزا از وبلاگت امتحان کردم مخصوصا اون معجزه صبحانه رو که عاشقش شدم! (همون پنیر و مخلفات رو می گم!!)

  17. سلامم شادی جونممممممممم
    وااااااااااااااااااای عالییییییییی شده ،دستتتتتتتتتت گلت درد نکنه عزیزممممممم دلم
    خسته نباشییییییییی

  18. شبنم از سفره خونه :گفت

    شادی جون سلام عزیزم
    میشه به من میل بزنی ..کار مهمی دارم….
    آدرس توی وبلاگم هست …
    تشکر

  19. سرآشپز :گفت

    سلام !!!!!!!!!!
    شادی جون توش زعفرونم بریزی فکر کنم خوب بشه ها!
    من کنگرو دوست ندارم
    چی کار کنم؟
    یه غذای دیگه با کنگر سراغ نداری؟
    اگه هست بگو

  20. سلام شادی گلم
    عالیه ، دست درد نکنه. ولی خیلی تیغ تیغیه ها
    موفق باشی عزیزم

  21. عطر مریم :گفت

    سلام شادی جون
    خوبین؟
    چه خورشت خوشمزه ای به نظر میاد
    من خورشت کرفس رو هم با مرغ دوست دارم.

  22. ستمپی :گفت

    با سلام
    شما دوست عزيز را براي بهره مند شدن از امکانات بي نظير سيستم کسب درآمد (بازاريابي) سايت ستمپي و دعوت به فعاليت در آن دعوت مي نمايیم. سايت ستمپي با هدف تبليغات اينترنتي سالم و با به كارگيري شيوه هاي نوين تجارت و بازاريابي، فرصت مناسبي را هم براي کاربران عادي اينترنت و هم براي مديران سايتها فراهم نموده است. شما مي توانيد از امکاناتي همچون 1) بازاريابي 2) سيستم کليکي و … استفاده نماييد. با اميد به اينکه شاهد افزايش چشمگير درآمد اينترنتي شما باشيم. لطفا در صورت تمايل، به بخش بازاريابي سايت مراجعه نماييد. روشهاي کسب درآمد در سايت ستمپي عبارتند از:
    1. هر گاه يک مشتري توسط لينک اختصاصي يا لينکهاي بازاريابي شما وارد سايت ستمپي شود و يک محصول خريد نمايد درصدي از قيمت فروش آن محصول به حساب شما افزوده مي شود. مثلا اگر آن محصول 950,000 ريال قيمت داشته باشد و پورسانت آن 5% باشد، بنابراين 47500 ريال به حساب شما افزوده مي شود.
    2. به ازاي هر آگهي دهنده که به سايت معرفي کنيد 20% پورسانت دريافت مي نماييد.
    3. به ازاي هر نفر که توسط شما در بخش افزايش ترافيک عضو شود 20% پورسانت دريافت مي نماييد.
    4. با درج کدهاي اختصاصي در سايت يا وبلاگتان
    5. هر گاه یک كاربر توسط لینک اختصاصی یا لینکهای بازاریابی شما وارد سایت ستمپی شود و در بخش بازاريابي ثبت نام نماید و حساب خود را فعال كند 2000 ريال به حساب شما در سايت افزوده می شود و همچنین اگر یک كاربر توسط لینک اختصاصی یا لینکهای بازاریابی يكي از زيرمجموعه هاي سطح اول شما وارد سایت ستمپی شود و در بخش بازاريابي ثبت نام نماید و حساب خود را فعال كند 1000 ريال دیگر نیز به حساب شما در سايت افزوده می شود.
    و…..
    نکته مهم برای شما بلاگفاییها :
    بلاگفا اجازه گذاشتن بنرها،لینک باکسها و تمامی لینکهای تبلیغاتی ما را به شما می دهد و شما از این بابت هم نگران نباشید، می توانید کدهای تبلیغاتی ما را در قسمت تظیمات وبلاگ و کدهای شخصی بگذارید.
    با تشکر، جهت آشنایی بیشتر یا ثبت نام، از سایت ما دیدن کنید.

  23. سلام عزیزم خسته اسباب کشی نباشی احتمالا خونه خیلی شیک و عالی و جدیدی که این همه وقت طول کشیده ؟ ناقلا نکنه همه وسایل خونرو نو کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    راستش من تا حالا کنگر نخوردم خیلی دوست دارم مزه کنم
    دست گلت درد نکنه عزیزم

  24. مرسييييييي . چقدر طعم خورش كنگر با گوشت قرمز واسم تكراري شده بود . از خاصيت كنگر هم كه نمي شه گذشت . با اين رسيپي همه چيز حل شد . ممنونم عزيزم .

  25. پیمانه :گفت

    سلام . بخورید و لذت ببرید … ما که اینجا از این چیزها گیرمان نمی آید

  26. شهرزاد :گفت

    سلام. من شنیدم که کنگر را باید سالی یک بار خورد برای پرزهای معده بسیار خوب است و معده را شستشو می دهد بنابراین حتما سالی یک بار بخورید از دستور آشپزی شما هم بسیار لذت بردیم متشکریم شادی خانم .

  27. اهورا :گفت

    سلام ممنونم
    .اینجا چه بلاگ خوشمزهای یه.اگه آدرستون رو عوض کردید منو در جریان بزارید ممنونم.

  28. بهار :گفت

    باسلام واقعاسایت جامع وکاملی دارید من هم تازه یه سایت اشپزی زدم خوشحال میشم تشریف بیارید

  29. سر آشپز :گفت

    شادی جون من آپیدم!
    کجایی نیستی؟!

  30. زری :گفت

    سلام شادی جون
    خوشحالم که باز هستی!!
    خیلی محشره

  31. مریم :گفت

    چقدر قشنگ خودمونی می نویسید
    از این پس مشتری همیشگی این سایت میشم.

پاسخی بگذارید

