ریزه کاریهای آشپزخانه3: کیک اسفنجی پایه ی کیک های خامه دار


و اما….
چون خیلی وقت پیشا قول دادم که بگم کیک تولد یاسمن جونم رو چه جوری درست کردم. و از این به بعد هم ممکنه تو دستور دسرها از دستورهایی بذارم که کیک اسفنجی توشون استفاده می شه، بنابراین یه بار برای همیشه دستور کیک اسفنجی رو می ذارم که به عنوان یه دستور پایه ازش استفاده می کنم.
من این دستور رو از روی کتاب دسرهای سنتی و مدرن پانیذ یاد گرفتم. قبلا چند تا دستور دیگه رو هم امتحان کرده بودم ولی این از همه بهتر در اومد که براتون می ذارم به اضافه ی چند تا لینک مفید.
مواد لازم
آرد یک و ۴/۳ پیمانه = ۲۵۰ گرم
بکینگ پودر ۱ ق.س
نمک چند پر
تخم مرغ ۶ عدد
وانیل ۸/۱ ق.م
شکر یک و ۴/۱ پیمانه سرخالی = ۲۳۵ گرم
آب گرم ۶ ق.س
روغن مایع ۲ق.س
فر را روی ۱۸۰ درجه روشن کنید. کف قالب گرد به قطر سی سانتی متر یا دو تا قالب به قطر بیست سانتی متر رو کاغذ روغنی انداخته و چرب کنید. دیواره های قالب رو هم چرب کنید. آرد و بکینگ پودر و نمک رو با هم الک کنید. زرده و سفیده رو جدا کنید. زرده ها رو با وانیل و دو سوم شکر با همزن بزنید تا سفید و کشدار بشه. آب داغ رو کم کم اضافه کنید. هم بزنید و بذارید کنار تا سرد بشه.
سفیده ها رو با همزه بزنید و کمی که کف کرد کم کم بقیه شکر رو اضافه و هم بزنید تا فرم بگیره و سفید و سفت بشه.
زرده و سفیده رو مخلوط کرده و به تدریج آرد، بکینگ پودر و نمک رو الک کرده و به مخلوط اضافه کنید. مواد رو با لیسک هم بزنید به صورت دورانی و از یک طرف، تا وقتی صاف و یکدست بشه. یادتون باشه این کار رو خیلی آروم انجام بدین که پف کیک نخوابه. روغن مایع رو هم اضافه کرده و داخل قالب ریخته و یک ساعت بذارید طبقه وسط فر تا بپزه. آخرش یه خلال دندون یا چنگل توی کیک فرو کنید اگر چیزی بهش نچبید پخته و گرنه بذارید کمی دیگه هم بمونه.
بعد از پخت کیک رو از فر در آرید و یک ساعت بذارید تو قالب بمونه تا سرد شه و بعد از قالب در آورده و کاغذ روغنی اش رو جدا کرده و هر جوری دوست دارین تزیین کرده و نوش جان فرمایید.
علل خرابی کیک اسفنجی:
زمخت بودن کیک: ۱. داغ بودن بیش از حد فر  ۲. زدن خیلی زیاد مواد
زبری کیک: ۱. زده نشدن سفیده تخم مرغ به اندازه کافی  ۲. خوب مخلوط نشدن مواد باهم
چسبندگی پوسته روی کیک: ۱. بیش از حد زدن زرده تخم مرغ  ۲. پختن کیک در زمانی کمتر از مدت گفته شده در دستور
پف نکردن کیک: ۱. کم زدن سفیده تخم مرغ یا زیاد زدن آن بعد از فرم گرفتن  ۲. زدن یا همزدن زرده و سفیده تخم مرغ به جای مخلوط کردن آرام آنها با لیسک به حالت دورانی  ۳. بزرگ بودن قالب نسبت به خمیر  ۴. داغ بودن بیش از حد فر  ۵. باز کردن در فر قبل از سپری شدن دو سوم زمان پخت
این دستور همونی بود که تو کتاب پانیذ هست. با تشکر از خانم سمیرا جنت دوست نویسنده ی کتاب می خواستم بگم اگه می تونید این کتاب رو بخرید که هم برای ایده گرفتن خوبه هم برای یاد گرفتن.
تو پست بعد کیک تولد یاسمن رو می ذارم.
لینک های مرتبط :
کیک اسفنجی به روایت عسل و شکر
کیک اسفنجی به روایت نی نی سایتی های کدبانو
کیک اسفنجی به روایت شیرینی پزی محمود
فروم هنر آشپزی و کیک اسفنجی
کیک پز و عکاس: خودم
این نوشته در کیک های شیرین, ریزه کاریهای آشپزخانه ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

22 پاسخ برای ریزه کاریهای آشپزخانه3: کیک اسفنجی پایه ی کیک های خامه دار

  1. منصوره :گفت

    سلام شادی خانم
    دستت درد نکنه من این مدلی درست نکرده ام باید امتحانش کنم

  2. شادی جون منتظر تزیین کیک هستم .می بوسمت

  3. عطر مریم :گفت

    Hmmm … خیلی عالیه
    ممنون

  4. گلابتون :گفت

    هنوز امتحان نکردم کیک اسفنجی رو ! مونده تا شونصد بار خراب کنم و اوستا بشم … دستت درد نکنه .

  5. قاصدک :گفت

    ممنون شادی جووووووووووووون

  6. مرسی خانمی
    قالبت خیلی خوب شد…

  7. روناک :گفت

    سلام شادی جون .مرسی .من خیلی وقت پیش کیک اسفنجی پختم ولی نه به این زودیها.فکر کنم دستورتو امتحان کنم.خوب بود.دوستدارت.

  8. امیر :گفت

    خدمات سيار امير
    انجام امور خريد منزل(تره بار, سوپرماركت…)
    كفاشي(واكس, تعميرات, شستشو)
    نظافت اتومبيل
    براي اولين بار در ايران از طريق اينترنت در محل مورد نظر شما

  9. ممنون کدوم یاسمن؟ من؟

    چه فرقی داره عزیزم. مال تو!

  10. سلام دوست عزيز
    وبلاگت بسيار زيباست و بسيار براش زحمت كشيدي خسته نباشي
    فقط يه چيز من تو وبلاگ و سايتهاي آشپزي كه ميرم مطالبشون رو به صورت آرشيو تو كامپيوترم سيو ميكنم تا بونم از روشون آشپزي كنم چون اينكه براي هر بار بخوام يه غذا درست كنم بخوام كانكت بشم و دنبالش بگردم اصلا مقرون به صرفه نيست
    كاش ميشد كه ازتوي وبلاگ شما هم اينكار رو كرد . كه متاسفانه نشد
    به هر حال موفق باشي

  11. سحر :گفت

    وبتون خیلی عالیه من که خیلی ازش استفاده کرده سیوم میشه نمیدونم چرا مامان مائده نتونسته!!!!! خسته نباشی.

  12. آسمونی :گفت

    سلام عزیزم. من یه سوال از شما دارم که امیدوارم بهم کمک کنین. من عاشق درست کردن تارت سبزیجات و تارت قارچ و تارت ژامبون و این چیزام . چون خیلی خوشگل می شه و برای مهمونی به عنوان یه مورد فرعی خیلی عالیه. ولی خمیر تارتم که شامل کره و آرد و خمیرمایه و شیر است موقعی که می ذارم توی آون و طللایی می شه و برمیدارم ودفعه دوم با مواد می ذارم که پنیر پیتزاش آب شه به نظرم خمیر خیلی خشک می شه . وقتی هم که دما رو پایین می آرم همه حس می کنن خمیر پخته نیست. نمی دونم خاصیت تارت به شکنندگیشه . یا من یه جای کارم اشتباس. می شه راهنماییم کنی؟
    سلام. من نمی دونم دقیقا اشکال کجاست ولی اینا رو امتحان کن : زمانی رو که خمیر رو می ذاری تو فر کمتر کن لازم نیست خمیر کاملا بپزه. نیم پز کافیه یادرجه ی فر رو کم کن. شاید هم نسبت کره و شیر و ارد تو خمیرت درست نیست. اگه بتونم به زودی یه خمیر تارت می ذارم تو وبلاگ.

  13. آفاق :گفت

    شادی جون می گم منم از اینا بلد درس کنم. ولی این آب که گفتی نکته خوبیه به نظرم. من اونوقت که کیک تولد یاسمن جونو دیدم کلی بهت احسنت گفتم. الان هم مشتاقم.

  14. افکار :گفت

    سلام شادی خانوم
    وب خیلی خوشمزه ای داری
    من شما رو با عنوان وبتون لینک کردم
    خوشحال می شم از وبم دیدن کنی و نظرت رو بگی و تبادل لینک کنیم
    منتظر پست های خوشمزه ی بعدیت هستم
    شاد باشی

    آموزش زبان انگلیسی-English Center

  15. بهنام :گفت

    ممنون از مطالب جذابت.وقت کردی بهم سر بزن .نظر هم یادت نره . تونستی منو با HSE(بهنام شفیعی) لینک کن… به امید موفقیت بیشتر

  16. الی Evchi :گفت

    سلام شادی جان . ممنون از مطالب مفیدت . با اجازه لینکت کردم . دوست داشتی شما هم لینک کن

  17. فرناز :گفت

    مرسی بازم مثل همیشه شادی برنده میشه

  18. کیانا :گفت

    سلام. من با پست چوپان دروغگو برگشتم. کیک هم خیلی خوشمزه به نظر می یاد. اگه بیای پیشم یه عالمه خوشحال می شم.

  19. چيزي ندارم بگم جز اينكه باز هم مثل هميشه تشكر كنم ازت بخاطر سخاوتي كه داري و رسيپي هايي كه واسمون مي ذاري .

  20. گیلدا :گفت

    سلام شادی خانم. خوبی؟ کیکت فوق العاده بود .
    موفق باشی

  21. leila :گفت

    سلام شادی جون کیک اسفنجی رو درست کردم عالی شد با اینکه اولین بارم بود ممنون از دستور دقیقت

پاسخی بگذارید

