بابا غنوج/ پیش غذای عربی (لبنان)


امشب دیگه شور انقلابی منو گرفته و دارم دو تا پست پشت سر هم می ذارم. خیلی فعال شدم الان. دیگه نمی دونم چه جوری از خودم تعریف کنم.
خلاصه بگم که در راستای معرفی غذا با بادمجان کبابی یه پیش غذای لبنانی بهتون معرفی می کنم که اگه بشناسین خودتون می دونین چقدر خوشمزه است، اگرم نمی شناسین توصیه می کنم برین درست کنید و بشناسید که از دست ندید!
ما تو خونمون این رو به عنوان غذا می خوریم اما کاربرد اصلی اش به عنوان پیش غذا و توی مهمونی هاست. این پیش غذا عربی یه و بیشتر به عنوان پیش غذایی لبنانی شناخته شده اما سوریه هم زیاد می خورندش. الجزایر هم همینطور. کلاً کشورهایی که ذائقه ی عربی دارن از اینا هم دارن.
دستوری که من دارم ممکنه با دستورهای دیگه کمی فرق کنه، ممکن هم هست نکنه. نمی دونم چون دستورهای دیگه رو نمی دونم اما اگه شخص عرب یا غذاشناس عربی از اینجا می گذشت اگه چیزی متفاوت با این می دونست بنویسه تو نظرات که هم من بدونم هم بقیه. پیشاپیش ممنون.
مواد لازم
بادمجان کبابی ساطوری شده دو سه تا
(می تونید بادمجون رو تو غذا ساز بریزید یا با گوشت کوب له کنید ولی گوشت کوب برقی بافتش رو زیادی نرم می کنه)
سیر دو سه پر
ارده یک سوم پیمانه
دو تا لیمو
دو ق.غ روغن زیتون
کمی نمک
آب لیمو رو گرفته و با بادمجان و سیر رنده شده مخلوط کنید. ارده رو هم اضافه کنید.نمک بپاشید و هم بزنید.
توی ظرف مورد نظرتون بریزید. وسطش روغن زیتون بریزید. روش رو  کمی جعفری خورد شده یا  سیاه دونه  بریزید. یا هیچی نریزید.
طرز درست کردن بادمجان کبابی رو اینجا ببینید.
در ضمن من نمی دونم چرا اسم این اردور بابا غنوجه. کسی می دونه چرا؟
نوش جان
اردورساز و عکاس: شخص خودم
این نوشته در اردور و پیش غذا, غذاهای ملل, غذاهای گیاهی ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

21 پاسخ برای بابا غنوج/ پیش غذای عربی (لبنان)

  1. صبا(برهنگی های من) :گفت

    اول….

  2. صبا(برهنگی های من) :گفت

    دست تو دختر ِاکتیو طلا با این دستورای خوشمزه ات

  3. صبا(برهنگی های من) :گفت

    راستی شادی منظورت از ارده همون ارده های شُله که باید با شیره قاطی بشه تا شیرین بشه ؟

    بعله صبا جونم. همونهاست. از کنجد گرفته می شه. همونطور که نجمه جونم تو نظرات این پایین گفته مارک دارش هم اومده بازار ولی تو محله ی ما بقالی ها بدون مارک تو قوطی های کوچیک می فروشن. بپرس از بقالی ها یا فروشگاههای بزرگ پیدا می کنی. ولی درست کن ها. خیلی خوشمزه است.

  4. آفاق :گفت

    سلام شادی جونی
    من ارده از کجا بخرم آخه؟
    خیلی خوشگل شده ها.آفرین. چه جالب شده. انتظاره رنگگ تیره تزی می رفت.
    اسمش خیلی با مزه است.

    سلام عزیزم. بابا هست تو بقالی ها. یعنی طرف ما که هست….طرف شما هم باید باشه….از عطاری هم بپرسی شاید داشته باشه.

  5. هیس!!! :گفت

    روم نمیشد بیام بژرسم ارده چیه! گفتم شاید همه میدونن و من نمیدونم!
    اما حالا روم شد:دی!
    چی هست این ارده؟
    منم آشپزی رو خیلی دوست دارم و از وبلاگت خیلی خوشم اومد. مخصوصا که عکسا و دستوراتت با بقیه جاها فرق داره و کار خودته.
    آدرس میلتو بدی برات چند تا عکس از غذاهای خودم میل میکنم.
    اگه خواستی
    و لطف کن حتما جوابمو بده حالا یا اینجا زیر نظرم یا تو وبلاگ خودم
    مرسی
    موفق باشی
    دیگه ارده رو گفتم دوست جون. ولی غذاهات رو عکس و دستور رو با هم بفرست تا به مرور زمان تو بخش دستپخت شما بذارم. دستوراش رو تو ورد بنویس برام. قربون دستت. کلی هم خوشحال می شم. آدرس میل هم همینجا هست تو صفحه ی وبلاگم اونجا که نوشته پست الکترونیک.

  6. نجمه :گفت

    حتما درستش می کنم. هم راحته هم مطمئنا خوشمزه.
    من عاااااااااشق بادمجونم.

    راستی قابل توجه اونایی که گفتن ارده چیه؟
    بچه که بودم همیشه ارده و شیره انگور رو صبحانه می خوردیم. معمولا برامون از ملایر و اراک سوغاتی می آوردن. فکر می کنم از کنجد درست میشه. جدیدا توی سوپرمارکت بسته بندی اش رو هم دیدم. مارکش هم اگر اشتباه نکنم عقاب بود.

  7. منصوره :گفت

    سلام
    اولین باره اسم این غذا را میشنوم باید امتحانش کنم دستت درد نکنه

  8. من این پیش غذا را یک بار درست کردم .خیلی خوشمزه هست ولی نمی دونستم اسمش اینقدر سخته!!!!

  9. ستایش :گفت

    سلام
    خوشحالم که دوباره این قدر فعال شدی

  10. سرآشپز :گفت

    سلام شادی جونم
    خوشحالم که حالت بهتر شده
    دلم خیلی برات تنگ شده بود
    شادی جونم ممنونم ازین پیش غذای عربی
    من خیلی به غذاهای عربی علاقه دارم
    ولی حیف که جدیدا به بادنجون حسایت پیدا کردم
    راستی شادی جون میشه بگی عکسات رو با کدوم سایت آپلود میکنی؟ نگو tinypicکه تو ایرن یلترش کردن
    اگه بهم بگی ممنون میشمسلام عزیزم.
    مرسی از لطفت. حیف شد که نمی تونی این غذا رو بخوری. من به جات می خورم!!!!
    من از این آدرس عکس آپلود می کنم:
    http://img98.com
    موفق باشی

  11. گلی :گفت

    واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای

    باورم نمیشه ،بابا ماشالا شما خیلی هنرمندی ،با دیدن بلاگتون تمام انگیزمو واسه رفتن به کلاس آشپزی از دست دادم.
    وقتی یه عالمه راهنمایی و عکس از غذاهای جدید روبروی منه چه کاری بید.
    بهتون تبریک میگم.ایشالا تو تمام زمینه ها تون موفق باشید.
    اگه اجازه بذین لینکتون میکنم.شمام اگه خواستین لینکم کنید خوشحال میشم.

  12. candle :گفت

    بادمجون كبابي كه حسابي دهنمو آب انداخت … يه دسر شمالي ( يا شايدم اپيتايزر ) هست كه با بادمجون كبابي درست ميشه . اسمش ناز خاتونه . خييييييييييييييلي خوشمزه س .

    ايشالا امتحان شنبه هم خوب مي شه .

  13. وای! توش بادمجون کبابی داره
    پس 100% خوشمزس
    عکسش هم خیلی دلبره
    راستی شادی جون من همون عطر مریم هستم ولی دیگه از اسم وبلاگم به عنوان شناسه استفاده می کنم. چون حدس می زدم که شما می دونی می خواستم دیگه نگم ولی بعد گفتم حالا بگم بهتره

  14. ماه :گفت

    سلام
    ممنون از این غذای بادمجون دار. خیلی بادمجون دوست دارم. من از وبلاگت خوشم اومده. با تبادل لینک موافقی؟ راستی ارده به انگلیسی چی میشه؟

    سلام .خواهش می کنم. من نمی دونم ارده اصلا تو زبان انگلیسی وجود داره یا نه. آخه ارده یه خوراکی ایرانی یه.

  15. کویریات :گفت

    سلام شادی جون. دیدم تو گوگل ریدر 3 تا پست نخونده دارم می خواستم بگم واای خوشبحالت چه زرنگ شدی خانم دیدم خودت گفتی شور گرفته اتت! همیشه فعال باشی خانم گل. این پیش غذا هم فکر کنم همون درحد غذا باشه تو اندازه های خونواده ما… دستتون دردنکنه

  16. روناک :گفت

    سلام شادی اومدم بگم من تواین مدت اغلب سایتها رو سعی کردم سر بزنم و به همه چی تو اونا توجه کنم ،بهت تبریک میگم از نظر من وب تو عالی ترین.از سلیقه وذائقتم خیلی خوشم میاد.اینو گفتم تا یه خسته نباشی و تشکر کرده باشم مرسی.

  17. ستاره :گفت

    وای این عربها چقدر می خورند.. این تازه پیش غذاشون بود

    ما که اینو شام یا ناهار بخوریم تا روز بعد هیچی نمیتونیم بخوریم

    عجب خره خرس هایی هستند

  18. سارا :گفت

    سلام عزیزم!من خیلی وقته که وبلاگتو می خونم و با همسرم از رو دستورات غذا درست می کنیم و حالشو می بریم! تازه یه بار همسرم گفت دعوتتون کنیم خونمون!!
    می گم اگه ارده بریزیم توش چه طوری آخرش این رنگی می شه که مال شما شده؟ یعنی منظورم اینه که چه جوری سفید شده مال شما؟
    من اینو قبلا با ماست درست کردم اما چون همسرجان عاشق اردس می خوام با ارده درست کنم..
    خیلی خیلی گلی!!!راستش نمی دونم چه طوری اینجوری می شه. من عین همین دستوری که نوشتم درست می کنم!!!! ممنون از لطف هم تو و هم همسرت.

  19. dihan :گفت

    سلام خانم،،،خسته نباشی‌ و مرسی‌ برای این دستور خوب ،،یک سوال دارم من خیلی‌ گشتم ولی‌ ارده نتونستم پیدا کنم .می‌شه به جاش چیز مشابهی استفاده کرد ،،،ممنونم اگر جوابم را بدی.میبوسم و آرزو سلامتی و شادی برایت دارم .(من در زوریخ هستم)(:

    سلام دوست. نه عزیزم. اصل این دستور ارده است و اگه به جای ارده چیز دیگه ای بریزی کلا طعمش عوض می شه.

  20. محمد :گفت

    ممنون
    من غذاي عربي خیلی دوست دارم.

    ممنون از مطالب مفیدتون

  21. سنی :گفت

    سلام عزیزم داشتم وبتو میخوندم رسیدم به این غذا.من دبی زندگی میکنم. اینجا به این غذا متبل میگن ما هم این غذا رو به این اسم میشناسیم. بابا غنوچ همون محتویات رو داره ولی به جای ارده از گوجه استفاده میشه و آب غوره و یا هر چیز ترش دیگه هم بهش اضافه میشه.از بابت دستور غذاهای خوشمزه ات ممنون و وبلاگت هم واقعاَ پرباره عزیزم.من تازه یه وب غذاهای گیاهی رو دارم شروع میکنم که بسازم وقتی یکم تعداد غذاها زیاد شد بهت خبر میدم که بیای بخونیش موفق باشی عزیزم

پاسخی بگذارید

