شیربرنج با دستور مامان جانم و کیک خرمالو با دستور مجله هنر آشپزی!


شیربرنج مامان پز
امروز ظهر بنده به یاد بچگی هام و عشق و علاقه ی بی نهایتم به شیربرنج زنگ زدم مامانم و دستور شیربرنج مامان پز رو گرفتم و پزیدم.
بازم یاد بچگی هام افتادم. رو زمین روی یه زیرانداز می نشستیم. من و خواهر و برادر بزرگترم و مامان. بابام اون موقع ها بیشتر وقتا سر کار بود. آبجی و داداش کوچیکه هم هنوز به وجود نیومده بودن!
یادمه مامانم تو روزای سرد زمستون شیربرنج می پخت. بعضی روزا هم با نق و نق من که شیربرنج می خوام، یه وقتایی که سرما می خوردم (آخه من از سوپ بدم می اومد). تو خونه مون کرسی می ذاشتیم. از تو برف و سرمای کوچه می رفتم زیر کرسی و از اونجا به دور زیرانداز تا با بقیه شیربرنج محبوبم رو بخورم. فکر کنم آبجی داداش بزرگه خیلی شیربرنجی نبودن و غر می زدن ولی من کیف می کردم که دوباره مامان به دل من عمل کرده.
شیربرنج رو که می خوردیم (بیشتر ظهرها) یه خواب گرم و نرم زیر کرسی داشتیم و بعد کوچه و دوستای بچگی ام و لی لی و از سر و کول هم بالا رفتن.
ناگفته نماند که لنگه ی من تو شیطنت خودم بودم و بس!!!!
دستورش رو همونجوری می نویسم که مامانم گفت: اول برنج رو بشور و با آب بار بذار تا نرم شه. آبش کشیده شد کمی اضافه کن. نرم که شد و کم آب ، با گوشتکوب بکوب تا له شه. بعد کم کم شیر اضافه کن و هم بزن و بذار کمی بجوشه تا غلیظ شه. بعد آماده است.
ما روی شیربرنج شکر می پاشیم و می خوریم. البته من دارچین هم می پاشم. علاوه بر اینهامی تونید یه تیکه کره بندازید روش و شکر و دارچین هم بپاشید. می تونید کمی خامه هم بهش اضافه کنید. ولی من سبک ترش رو ترجیح می دم. بعضی ها هم شیربرنج رو با عسل و یا شیره می خورند.
برای به دست آوردن شیربرنج رنگی توش زعفرون یا کاکائو یا کمی آب لبو بریزید.
اینم شیربرنج من که دیگه نه دور زیرانداز خورده شد، نه کرسی در کار بود که بعد خوردنش زیرش چرت بزنیم. در عوض مزه ی خوش اون سالهای کودکی رو داشت و …..
کیک خرمالو به روایت مجله هنر آشپزی شماره ۳۹
مواد لازم
روغن مایع یک پیمانه
شکر ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
آرد ۳۰۰ گرم
جوش شیرین یک چهارم قاشق چایخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر دو قاشق چایخوری
خرمالوی پوست گرفته ی له شده یک پیمانه
گردوی خورد شده ۴۰ گرم
کیک خرمالو (گلریز کاوه):
روغن مایع، شکر و تخم مرغ ها را بزنید تا پف کند و سفید شود. آرد، جوش شیرین، نمک و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده به مواد قبلی اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب مخلوط شود. سپس خرمالو و گردو را نیز به مخلوط بیفزایید.
مایه ی آماده را در قالب گرد وسط خالی به قطر ۲۵ سانت که چرب و آرد پاشی شده ریخته و در فر ۱۷۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قرار دهید.
نکته های شادی خانوم:
من آرد و مواد خشک رو الک کردم.
خرمالو رو با مخلوط کن له کردم.
کیک من بیشتر از یک ساعت تو فر بود تا پخته بشه!!!!
من از کاغذ روغنی که چرب کردم برای زیر قالبم استفاده کردم چون تفلون نیست و یه ندای درونی بهم می گفت اگه این کار رو نکنم کیکم می چسبه به قالب!!!!
خیلی خوب و خوشمزه بود جای شما خالی! نمی دونم چرا اصلاً مزه ی خرمالو نمی داد؟؟!!
پزنده و عکاس: خودم!
این نوشته در کیک های متفاوت, کیک های شیرین, دسرها ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

18 پاسخ برای شیربرنج با دستور مامان جانم و کیک خرمالو با دستور مجله هنر آشپزی!

  1. زهرا :گفت

    ساک ساک

  2. پرطلا :گفت

    سلام شادی جان. یه چهار پنج هفته پیش دو تا خرمالوی خیلی رسیده داشتیم که داشت میترکید!!!! منم مجله های آشپزی رو ریختم وسط و این کیکو درست کردم. خیلی خوشمزه شد. البته خرمالوش شد 2 تا لیوان و تو مخلوط کن هم زدم. ولی دفعه بعد روغنشو کم میکنم. چون خیلی چرب و سنگینش میکنه. خوش باشی

  3. candle :گفت

    جريان شير برنجه چه نوستالژيك بود

  4. candle :گفت

    مامان هميشه بانمك و زيره بهمون مي داد و من از طعم شيربرنج با نمك شديدا بدم مياد . با شكر و كره و دارچين و خامه ، فكر كنم بشه جزو غذاهاي محبوب من . خيلي زود امتحانش مي كنم .

    راستي جريان نمايشگاه چي شد ؟

  5. سلام، خسته نباشيد با اين همه بريز و بپاش
    آخر هفته تولد آقاي همسره و دارم تدارك ميبينم، ميخوام امسال خودم براش كيك درست كنم ولي اصلا قرار نيست كيك پر زرق و برقي باشه، همسري دلش كيك ساده ميخواد، دلش مي خواد كيك هميشه توي خونه باشه. يعني هفته اي دوبار كيك بايد بپزم
    به حال اومدم اينجا تا دستور يه كيك خوشمزه رو بردارم و برم سراغ پيشبندم كه اين پستت رو ديدم. شادي جون جالب اينجاست كه توي خونه 5 تا خرمالوي بزرگ (خيلي بزرگ) و آبدار و لذيذ دارم. مرسي كه اين همه وقت ميگذاري.

  6. ممنون شاد ی جون لازم شد برم خرمالو بخرم! چون متاسفانه به خاطر علاقه اشکان به خرمالو ما هیچوقتت خرمالو تو خونه رو دستمون باد نمیکنه!

  7. وبلاگ رسمی سریال گاو صندوق

    وبلاگ رسمی سریال گاو صندوق

    وبلاگ رسمی سریال گاو صندوق

    وبلاگ رسمی سریال گاو صندوق

    وبلاگ رسمی سریال گاو صندوق

  8. سلام شادی جون
    من هم شیر برنج خیلی دوست دارم.
    ما همون موقع که شیر رو می ریزیم شکر رو هم اضافه می کنیم که باهاش بجوشه و به خورد برنج بره
    دستت درد نکنه

  9. شیوا :گفت

    سلام ..شیر برنجهای منم خیلی خوشمزه میشه.. من هم همراه شیر شکر رو هم اضافه میکنم.. خیلی خوب میشه ..و یه چیز دیگه که خیلی خوشمزه میکنه شیر برنجمو اینکه وانیل هم میریزم.. عالی میشه

  10. روناک :گفت

    سلام شادی جون .وای شیربرنج از غذاهای مورد علاقه منه و من حتی در دوران دانشجویی هم درست میکردم به همین شکل و سبک وسیاق تو.گاهی به جای دارچین سیاه دونه میزدم اونم خوش عطر و خوشمزه است .امتحان کن.کیک خرمالو هم من قبلا درست کردم دقیقا خلاف انتظار من مزه خرمالو نمیداد.بسی تعجب!دلم برات تنگ شده بود و همیشه سر میزدم .ممنون که اومدی.

  11. شادی خانوم …نمی آیید ..وقتی می ایید با دست پر …ممنون
    راستی نمایشگاه چی شد؟؟؟؟

  12. خدا همه مادر ها را حفظ کنه
    منم شیر برنج دوست دارم

  13. مينا :گفت

    آخه اين چه وضعيه

    دوستاتو كه يادت مي ره
    يه مدت ميزاري مي ري پيدات نيست

    خلاصه صد تا چيز ديگه هست كه نمي نويسم

    ولي اين رسمشه . نه مي تونم از وبلاگ پرينت بگيرم
    نه مي تونم كپي كنم
    نه مي تونم…………واي داغ كردم . ولي چيكار كنم كه دوست دارم

  14. سلام شادی خانم گل
    دست شما درد نکنه و همچنین مادر گلتون
    موفق باشی عزیزم.

  15. مورچه :گفت

    سلام
    شيربرنج را وقتي مي كوبي آب مي اندازه . بعد از سرد شدنش . من اين طوري مي پزم از اول با شير مي پزم اين طوري طعمش بهتره . بهم هم نمي كوبم مي ذارم اين قدر بپزه تا خودش له شه
    آخرش هم مي توني پودر كامائو بهش بزني رنگش قشنگ مي شه
    سلام. اگه شکرز رو موقع پخت اضافه کنی وقتی سرد بشه آب می ندازه. ربطی به له شدنش نداره عزیزم.

  16. فلفلی :گفت

    سلام شادی جون شیر برنجت خیلی به نظر خوشمزه میاد ما البته با زیره تزیین میکنیم یه طعم و عطری داره که نگو و نپرس

  17. فلفلی :گفت

    راستی در مورد کیک خرمالو من یه بار کیک درست کردم و وسطش خرمالو گذاشتم یعنی نصف مواد کیکم و ریختم توی قالب خرمالو رو گذاشتم روش بعد بقیه مواد و ریختم وااای وقتی آماده شده بود مزه خرمالو کاملا گس شده بود اصلا نمیشد بخوری……….البته خرمالو کاملا رسیده بودااااولی بعد از پخته شدن مزش تغییر کرده بود حالا کیک تو چی شده …………نمیدونم دیگهههه

  18. بی نظیر :گفت

    سلام کیک خرمالو کتاب شیرینیهای غیر سنتی خانم سودابه دهدشتی فوق العاده خوشمزه است اگه کتابشو دارید اونو هم امتحان کنید کلا کتابهای خانم دهدشتی عالینموفق باشید

پاسخی بگذارید

