کیک پرتقال و بادام


این کیک خیلی خوشمزه و خیلی ترد که مقدار پودر بادومش بیشتر از آردشه مزه ی مخلوطی از زعفران و بادام و پرتقال می ده. خیلی خوشمزه است.
من دستورش رو توی فایل دستورهای زبان فرانسه ام پیدا کردم که تو وُرد سیو کرده بودم. متاسفانه نه اسمش تو فایل وردم بود و نه آدرس. در نتیجه نتونستم بفهمم این دستور رو از کجا و کی برداشتم…  البته با توجه به حواس پرتی من این موضوع خیلی هم طبیعی به نظر می آد!
خلاصه دستور رو خونده و خوشم اومد و درست کردم. نتیجه هم خیلی خوب اما خیلی زیاد بود. بعد که دوباره به دستور نگاه کردم دیدم بالاش ریز نوشته برای 6 نفر که من چون چشمام آلبالو گیلاس می چینه این تعداد رو ندیده بودم وگرنه نصف می کردم.
اینو گفتم که شما اگه دلتون خواست اندازه ها رو نصف کنید.
دیگه این که من به کمک ترازو و ظرف مدرج اندازه گیری اندازه ها رو گرفتم و متاسفانه به هیچ وجه نمی دونم اندازه ها به پیمانه چقدر می شه. خواهش می کنم سوال نکنید که جز شرمندگی جوابی ندارم.
توصیه ام اینه که:
1. زیر قالبتون کاغذ چرب شده بندازید.
2. بذارید کیک کاملا سرد شه و بعد با کمک چاقو دورش رو آزاد کنید و درش بیارید.
نکته: من قالبم تفلون بود و برای آزاد کردن دورش از چاقو پلاستیکی یه بار مصرف استفاده کردم…یعنی همیشه این کار رو می کنم! 
3. میزان بادم این کیک خیلی زیاده و در نتیجه خیلی ترده. می تونید کمی از بادم کم کرده و به آرد اضافه کنید تا کیک انسجام بیشتری پیدا کنه البته در اون صورت طعم منحصر به فرد بادوم تغییر می کنه و احتمالا مزه ی یه کیک معمولی رو می گیره. انتخاب با خودتونه. من که بادوم دارش رو ترجیح می دم!
۴. من پودر بادوم رو خودم درست کردم . به این ترتیب که بادوم رو به میزان لازم وزن کردم و بعد در چند نوبت توی آسیاب دستگاه یک دو سه آسیابش کردم. پوستش رو هم نگرفتم در ضمن! اما آماده ی پودر بادوم هم هست که لوازم قنادی فروشی ها دارند. می تونید از اونجا تهیه کنید.
مواد لازم برای 6 نفر
تخم مرغ 3 عدد
کره 125 گرم
آرد 250 گرم
پودر شکر 150 گرم
پودر بادام 350 گرم
آب پرتقال 250 میلی لیتر یعنی یک چهارم لیتر
نوک ق.چ نمک
یک ق. چ رشته های زعفران
بکینگ پودر 1 ق.م
رنده ی پوست یک عدد پرتقال
آب پرتقال و رنده ی پوست پرتقال و زعفران را همراه هم بجوشونید و بذارید کنار سرد بشه.
پودر شکر و تخم مرغ ها را با هم بزنید تا کمی تغییر رنگ بده و روشن تر شه. کره ی آب شده ی سرد رو هم اضافه کرده و خوب هم بزنید.
مخلوط تخم مرغ و شکر و کره رو به مخلوط آب پرتقال جوشیده با زعفران و پوست پرتقال اضافه کنید.
پودر بادام  رو اضافه کرده و هم بزنید. آرد و بکینگ پودر و نمک رو با هم الک کنید. آروم آروم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شه.
بریزید تو قالب و بذارید در دمای 180 درجه توی فر روی پنجره ی وسط 50 دقیقه بمونه. با فرو کردن یه خلال دندون توی کیک امتحانش کنید اگه چیزی بهش نچسبه و خمیری نباشه کیک پخته و گرنه بذارید چند دقیقه دیگه بمونه تا کامل بپزه. بعد پخت کیک روش رو با گریل کمی طلایی کنید. بذارید یکی دو ساعتی بمونه تا کامل سرد بشه و بعد به ترتیبی که گفتم از قالب در آورده و نوش جان کنید.
عکس و کیک پز: من!
این نوشته در کیک های متفاوت, کیک های شیرین ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

29 پاسخ برای کیک پرتقال و بادام

  1. شادی :گفت

    دستت درد نکنه شادی جون کاراتون خیلی قشنگه.

  2. ماتیلدا :گفت

    شادی جون عالییییییییییه حتما درستش می کنم ممنون

  3. مريم :گفت

    مرسي چند تا نكته جديد ياد گرفتم.

  4. رها-ستایش :گفت

    وای دلم خواست

  5. هی من بگم رژیمم شماها دست از این خوشمزه جاتا برندارین

  6. *~*~* مریم *~*~* :گفت

    سلام شادی جان
    عجب کیک تپلی شده
    خیلی به نظر خوشمزه میاد
    مخصوصاً تو اون عکسی که یه تیکه از کیک رو توی دستت گرفتی، بهش میخوره که از اون کیک خوشمزه ها باشه
    دستت درد نکنه عزیزم

  7. سارا :گفت

    سلام دوست خوبم

    ببخشید وقتی تو یه دستور آشپزی اندازه ی پیمانه ها یا وزنشون مشخص نشده باید چه اندازه ای رو در نظر بگیریم؟ یعنی استانداردش چقدره؟ یه لیوان معمولی خوبه؟سلام عزیزم. تو دستور شیرینی و کیک که بدون داشتن اندازه ها نمی شه کاری کرد. غذا رو شاید با تجربه بشه.
    ولی دستور من که اندازه ها رو به وزن داره.
    من خودم از پیمانه ی مدرج استفاده می کنم. پارچش هم هست. تو پست بعد درباره ی تبدیلات پیمانه ای می نویسم.
    ولی دستور که بدون اندازه نمی شه. کلا نفهمیدم منظورت دقیقا چیه.
    حالا تو پست بعد یه توضیحاتی می ذارم. امیدوارم به دردت بخوره.

  8. به به !!چه کردید…خیلی خوشگل شده..عکس تون هم خیلی زیباست.

  9. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون
    عجب کیکی شده چه پف خوشکلی هم کرده رنگش هم که عالیه ممنون عزیزم برای این دستور عالی .

  10. lili :گفت

    عکسات مثل سایت های خارجیه!

  11. شوپول :گفت

    شادی جون لطفا بگو این برشتوک بدون شکر که واسه مرغ خرت خرتی استفاده کرده بودی رو از کجا بخرم!
    آدرس ایمیل هم می ذارم اگه برات زحمتی نیست واسم ایمیل کن.عزیزم از فروشگاه شهروند مارک تک.

  12. سلام شادی خانوم ….فوق العاده هست …..ممنون از این دستئور خوب

  13. سپيده :گفت

    شادي جون . منم يه دفعه کيک پرتقال درست کردم ولي زياد پف نکرد. اون موقع فکر کردم به خاطر آب پرتقالش بوده ولي الان که اندازه ها رو مقايسه کردم ديدم نه! احتماً به خاطر اينکه توي مايکروفر درست کرده بودم اينطوري شده.

  14. منصوره :گفت

    سلام
    از برش كيك مشخص هست كه چقدر عالي و جالب و خوشمزه شده ممنون

  15. candle :گفت

    فدای دستت شادی .
    منم یه مدل کیک پرتقالی درست میکنم ( که البته دستورش با مال تو فرق داره ، زعفرون هم نداره ) اونم خیلی ترد می شه . فکر کنم خاصیت کیک پرتقالی همینه که ترد بشه .

  16. سوده :گفت

    سلام دستت درد نکنه عزیزم باید خوشمزه باشه!
    missssssssssssssssssssiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  17. راحله :گفت

    سلام.
    دستتون درد نکنه بابت این کیک که به نظر خوشمزه می آد.
    من یه سوال دارم. اینکه آیا می شه این کیک رو به صورت کاپ کیک هم پخت؟
    کلا آیا هر دستور کیکی رو می شه به کیک فنجانی تبدیل کرد؟
    پیشاپیش ممنونم از اینکه جوابم رو می دید.
    موفق باشید.

    سلام .
    من این کیک رو امتحان نکردم ولی دستورهای ساده رو که چیزی قاطیشون نیست مثلا گردو و بادوم و… می دونم که می شه کاپ کیک کرد.

  18. ساناز :گفت

    سلام
    خیلی ممنون بابت دستورات آشپزی فوق العاده عالیتون…
    یه سوال دارم.اگر اشتباه نکنم ظرف غذای پلوی ادویه چوبیه…میشه بپرسم از کجا خریدید؟

    ممنون از لطفت. آره عزیزم چوبی یه و فکر کنم 5 سال پیش از خیابون بلور فروشهای شوش خریدم. یه کاسه بزرگ با 5 تا کاسه کوچیک و یه قاشق و چنگال چوبی. در حقیقت ظرف سالاده.

  19. شهلا :گفت

    سلام شادی جون
    در راه اومدن به سر میز آشپزخونه ات بودم که بیام و غر بزنم چرا آشپزخونه تعطیله که دیدم نه بابا… دستمو خوندی و آپ کردی
    چه جذبه ائی دارم من . یواش یواش داره از خودم خوشم میاد
    از دنیای رمان و نمایش و مستند و غیر مستند که بیرون میام و می پرم تو آشپزخونه سبک میشم مخصوصا» این کیکت که در اولین فرصت پخته خواهد شد .
    فکر کنم مث همیشه و بقیه کارات خیلی خوب باشه
    میبوسمت و موفق باشی خواهرررررررنه بابا فعال شدم چه جور!

  20. گلابتون :گفت

    خیلییییییییییییییییی جالب و جدید بود شادی جان !!!!!! دستت درد نکنه

  21. راحله :گفت

    سلام خانم
    ببخشید من یه سوال دیگه راجع به همین کیک دارم.
    شما گفتید آب پرتقال و رنده پوست پرتقال و زعفران رو بجوشونیم. چقدر بجوشونیم؟ باید حجمش کم بشه؟ چقدر بشه؟ یا چه مدت باید بجوشه؟
    ممنونم که جوابم رو می دید.
    موفق باشید.

    نه عزیزم لازم نیست خیلی بجوشه. به جوش که اومد مثلا 1 دقیقه . در حدی که زعفران رنگ بده به مایه!

  22. ترنج :گفت

    سلام شادی جان
    ممنون که امدی و لطف داشتی . چرا این عکس کیک دیده نمیشه ؟ باید درستش کنم من عاشق کیکم. از دستورات ممنون .مثل همیشه عالی

  23. ترنج :گفت

    خب من عکسها رو دیدم شادی جون

  24. چه کیکایی به به ما هم هوس کردیم .میریم بپزیم.
    خواستی یه سری بیا اونور

  25. sanaz :گفت

    man pokhtam va aali shod:)
    ba nesfe mavad va ardo poodre badumam mosavi zadam aam maze badum midad.

    shayad zaferunam ham bishatr az shom abood hehsabi zard shodo- dastetun dard nakone

پاسخی بگذارید

