سالمون سرخ کرده


ماهی سالمون یکی از اون ماهی هاست که هر جوری بپزیش خوشمزه است. البته ماهی گرونی هم هست و تازه اجنبی هم هست یعنی اونی که ما گرفتیم از نوع کشور اجنبی نروژ بود.  به هر حال چون این ماهی همینجوریش هم خوشمزه است تا جایی که این اجنبی جماعت خام و دودیش رو هم همینجوری می خورن!!!! کلی هم شکر خدا رو کرده و روز به روز هم پیشرفت می کنن!
پس خیلی هم لازم نیست مزه دارش کنید و مزه اش رو عوض کنید. من برای مزه دار کردن این ماهی نیم ساعت زمان گذاشتم و راستش رو بخواید برای ماهی های دیگه هم خیلی لطف کنم یک ساعت می ذارم مارینه بشند چون ماهی گوشتش لطیفه و به نظر من طعم اصلی اش با مارینه کردن زیاد از بین می ره. به هر حال…..
مواد لازم
یک دونه لیموی آب دار (من برای دو تا تیکه ماهی نصف یک دونه لیمو رو استفاده کردم)
چند تیکه فیله سالمون
نمک و فلفل سیاه
کمی روغن زیتون
روغن سرخ کردنی
آب لیمو رو با پرک هاش می ریزیم دو طرف ماهی ها. نمک و فلفل سیاه می پاشیم. کمی روغن زیتون روش ریخته و با کمک یه کارد یا پشت قاشق می مالیم به همه ور ماهی!!! بعد می ذاریم نیم ساعت بمونه.
کمی روغن سرخ کردنی تو تابه ی در دار گرم کرده. ماهی رو بذارید توش. زیرش رو کم کنید و درش رو بذارید تا یه طرفش سرخ شه و همزمان با بخار هم پخته شه. بعد برش گردونید و بذارید طرف دیگه اش سرخ شه.
راستش من از تابه هپی کال استفاده کردم با روغن خیلی کم. اگه دارین از همون استفاده کنید. نوش جان.
عکس و دستپخت: شادی
این نوشته در غذاهای دریایی ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

23 پاسخ برای سالمون سرخ کرده

  1. candle :گفت

    این » مارینه کردن » رو برام توضیح میدی چیه ؟ مرسی .دوست جونم این یعنی همون خوابوندن مرغ یا ماهی و گوشت توی مایه برای مزه دار کردنش. این مایه ها هم همونجور که خودت می دونی خیلی متنوعند و ساده ترینشون آبلیمو و نمک و فلفله. در کشورهای اجنبی به اینکار می گن مارینه کردن یا ماریناد کردن…! دیدم چون این پست به اجنبی جماعت بی ربط نیست خوبه که از اسمای اجنبی استفاده کنم!!!!!!!
    البته هرگز فراموش نکنیم که فارسی را پاس بداریم!
    البته الان رفتم تو سایتای فرانسوی رو دیدم همه نوشتن ماریناد شاید ما تو فارسی می گیم مارینه ولی منظور همون ماریناده… نمی دونم….شما چی می گین بهش؟!
    حالا به هر حال…
    در کل یعنی مزه دار کردن.

  2. candle :گفت

    عکست نامبر وانه شادی !قربونت برم. چشمات خوشگل می بینه عزیزم.

  3. آنو :گفت

    سلاااااام
    چقـــــــــــد دلم ماهي سالمون ميخواد
    آقاي همسرم ميگه خيلي خوشمزه است ولي من تاحالا نخوردم

    نوش جونتون

  4. آفاق :گفت

    به به سالمون! می گم ما می گیم مرینیت!!!
    شادی جون اون عکس من و خواهرم که نتونستی ببینی مال وقتی بود که خیلی کوچکولو بودیم.
    این یواش فود هم بروز شد با لا خره….

  5. چه ظاهر خوشمزه ای داره ولی من تا به حال نخوردمش که نمیدونم اینجا هم دارن یا نه ؟؟؟
    شادی یه ذره بده من بخورم ببینم چه جوریه

    ای وای کاش می شد برات بفرستم عزیزم….

  6. اشپزی :گفت

    به روی چشم اطاعت امر شد لینکتون کردم

  7. كمي :گفت

    يه سوال كلا بي ربط 🙂
    ماهي آزاد و سالمون چه فرقي با هم دارند؟ يعني اين همونه يا نه.

    سالمون واقعا توي اروپا طرفدارهاي زيادي داره، قيمتش به نسبت ماهي‌هاي ديگه بيشتره. من نتونستم رنگش رو دقيق از توي عكس‌هاتون ببينم، اونجاها رنگ گوشت سالمون به نارنجي و صورتي شبيه‌ است، براي شما هم اينطوري بود؟

    (اينقدر تنوع ماهي‌ها زياده و اونقدر از هر نوعي گونه‌هاي مختلفي هست كه آدم احساس مي‌كنه ماهي‌ها رو نشناسه بهتره، D: البته ما كه كلا خورنده‌ايم تا پزنده)

    والله نمی دونم. فکر نکنم. یکی باشه. فرق داره فکر کنم. باید برم بتحقیقم.
    آره رنگش همینه که گفتی………….. و خوش بحالتون. ماهی خیلی خوبه.

  8. سلام …فوق العاده هست دوست عزیزم ..

  9. گلابتون :گفت

    فکر کنم کلا سالمون نروژی باشه !! ما هم خوردیم اجنبی بود .
    شادی جونم یبار سالمون رو بدون هیچ نوع روغنی چه سرخ کردنی و ژیتون بذار تو ماهیتابه در دار … به چون خورم 2 -3 تا ق پر روغن پس میده !! ماهی چربی هست . که البته چربی خوب داره ها .

    خیلی خوشمزه اس … کاش اینقدره گرون نبود !

  10. سلام شادی جان . چه آپ خوشمزه ای. حیف که نمک خان ماهی دوست نداره.من عاشق ماهیم.
    آپم بیا عزیزم

  11. *~*~* مریم *~*~* :گفت

    عجب گوشتی داره این ماهی
    داره داد می زنه که خیلی خوشمزس
    وای مخصوصاً تو اون عکسی که چند تا تیکش تو قاشقه
    مرسی

  12. وای شادی دلم خواست با اون سالاد چقددددددددد بچسبه

  13. گلابتون :گفت

    چقدر من غلط املایی داشتم !

    هواس پرت شده بچهم!!!!

  14. شهلا :گفت

    شادی جون سلام عزیزم
    من توی ایران که بودم اصلا» ماهی نمیخوردم با وجود اینکه شیراز ما پر بود از انواع ماهیها
    اما اینجا عاشق این ماهی شدم و هفته ائی سه بار درست میکنم . خود فنلاند هم این ماهی رو داره اما خیلی چربه ولی نروژیش هم خوشمزه تره هم ارزونتر چون فنلاندی ها جنسای خودشونو حتی اگه آشغال باشه با دو سه برابر قیمت میخرن و خیلی براشون اهمیت داره که از اجناس وطنی استفاده کنن . خوب بسه دیگه زیادی بهتون اطلاعات دادم
    اما منم مثل شما این ماهی رو درست میکنم با این تفاوت که میزارمش توی فر روی گریل سریع کبابی میشه و البته من خیلی آبلیمو میزنم عاشقشم نوش جونت

    عجب مملکت خودکفای باحالی یه اونجا!
    راستش من نمی دونستم ماهی چربی یه و بعد پخت فهمیدم. با اینکه خیل کم روغن زده بودم اما چرب شده بود حسابی. دفعه ی بعد منم با گریل می درستم ببینم چه بشود! مرسی خواهر جان.

  15. شاپرک :گفت

    شادی جون بیا ببینم که بدجوری هوس ایجاد کردی .

    سلام یادم رفت بکنم از بس هول شدم ببینم مگه ایران زندگی نمی کنی .من که هر چی ماهی سالمون اینجا دیدم یخ زده بوده از کجا تازه اش را خریدی ؟

    عکسات هم خیلی زیباست .
    نه بابا تازه کجا بود شاپرک جون. اینم یخ زده بود. منتها ماهیش اخلاقش خوب بود و یخش زود آب شد!!!!

  16. رضا :گفت

    سالمون خام دودي هم خوشمزه است . معمولا با پنير سرو ميشه و زيتون. به عنوان كنار غذا ( نميدونم اسم آشپزانه اش چي ميشه!)

  17. a :گفت

    in mahio ro aslan oonjoori ke shoma sorkh kardin dorost nemikonan,shoma soozoondinesh

    من نسوزوندمش. هر کس ذائقه ای داره جانم.

  18. ترلان :گفت

    وای شادی عجب تله پاتی دارم پیدا می کنم با تو!!! با بست بعديم متوجه منظورم ميشي!
    الان هم اومدم دیدم با ماهی سالمون غذا درست کردی، اتفاقا من هم دیشب برای اولین بار این ماهی رو خریدم. (البته پارسال هم فکر کنم کیلویی خریده بودیم و خام هم بود که مامانم سرخ کرد و خیلی خوشمون نیومد!) ولی من دیشب دودیشو خریدم. روش نوشته smoked atlantic salamon
    و بر اساس اون دستوري كه من دارم بختن هم نميخواد.
    حالا بذار امتحان كنم ببينم جي ميشه؟!

  19. بهار :گفت

    سلام شادی جون
    یه سوال بیربط به اینجا!!
    تابه هپی کال کلا بدون روغن استفاده میشه و میشه همه چی توش درست کرد؟
    (میخوام برا روز مادر برا مامانم بخرم که بخاطر فشار و کلسترول بالا خیلی غذا ها رو از برنامه ش حذف کرده، میخوام بدونم براش بدرد بخور خواهد بود یا نه)آره خوبه بهار جون ولی ما برای مامانمون خریدیم گذاشته کمد و استفاده نمی کنه اصلا نمی تونه غذاهای بدون روغن رو بخوره. ببین فقط مرغ و ماهی و گوشت که خودشون کمی روغن دارند رو می شه مطلقا بدون روغن گذاشت توش و برای چیزای دیگه مثل بادمجون و کوکو باید کمی روغم اضافه کنی یا کف ظرف رو چرب کنی. خوشمزه هم می شه البته نه به خوشمزگی غذای چرب و چیلی . فکر کنم اگه سرچ کنی تو اینترنت هم می تونی یه نظراتی درباره اش پیدا کنی.

  20. سلام من دختری جنوبی هستم عاشق ماهی .اگه سه وعده ماهی ومیگو بخورم سیر نمی شم…باور کن….درضمن انواع پخت ماهی ها با ادویه های مخصوص رو بلدم دوست دارم به عنوان شروع این اشنایی دروبم چندتایی شو بنویسم امیدوارم لذت ببری…از ماهی مرکب به نام خسساک شروع می کنم

    ممنون عزیزم

  21. نارگل :گفت

    شادي جون راستش از هر كي مي شنوم همه مي گن ماهي سالمون خيلييي خوشمزه است. ولي من و همسرم هيچ كدوم دوست نداشتيم. نمي دونم چرا؟
    من يه بار ساده سرخش كردم. يه بار با آبليمو و سركه و پودر سير مزه دارش كردم. يه بارم به توصيه همكارم همراهش چند حبه سير تو تابه انداختم. ولي در نهايت خيلي بد بو و بدمزه بود. همسرم ماهي رو برشته دوست داره. به اين نتيجه رسيدم كه شايد چون سالمون ماهي خيلي چربيه و من برشته اش مي كردم روغنش مي سوخت و بد بو و بعد طعم ميشد اما اين عكس شما رو هم كه نگاه مي كنم مي بينم اينم برشته به نظر مياد.
    نظر شما چيه؟

    سلام نارگل جون. فکر کنم شما ذائقه تون این ماهی رو نمی پسنده ولی این دفعه اینجوری امتحان کن. تابه رو فقط چرب کن. بذارش تو تابه با شعله ی خیلی کم و با درپوش. یه ورش که سرخ شد برش گردون و در تابه رو بردار بازم با شعله ی کم بذار سرخ شه. کمی زمانش طولانی می شه اما فکر کنم ایندفعه دوست داشته باشین.
    یه جور دیگه: روش یه کوچولو کره بذار و بذار تو فر تنوری بشه. امیدوارم ایندفعه موفق شی.

  22. نارگل :گفت

    مرسي شادي گلم كه جوابمو دادي. حالا يه بارم اينجوري امتحان كنم ببينم چي مي شه.

  23. holland :گفت

    ba salam man een mahi ro dakhele ye zarf pyrex mizaram bad ye meghdar kam behesh piyaz mizanam ,royemahi ro chanta shiyar ba kad ijad mikonam va dakhele shiyarha sirhaye koochooloo shode mizaram ,az nak ,felfel ,paprika va ablimo ham estefadeh mikonam …dar nahayat rooye zarf ro ba foyle aluminum mipooshoonam va be man 40 daghighe rooye 175ya 180 gharar midam …besyar aali mishe,mitoonid emtehan konid

پاسخی بگذارید

