تارت توت فرنگی


من این دستور رو از روی این سایت فرانسوی برداشتم و البته یه کوچولو آخرش تغییر دادم که حالا می گم چی شد. این تارت بسیار خوشمزه بود و در یک نشست توسط من و همسری و خانواده ی خواهری بلعیده شد! حوصله کنید و درست کنید که خیر دنیا و آخرت رو ببینید مادر!
و اما….
مواد لازم برای خمیر
۲۰۰ گرم آرد
۱۰۰ گرم کره
۱ تخم مرغ
۸۰ گرم شکر
نوک انگشت نمک
+
کرم پاتی سی یر به مقدار لازم
+ توت فرنگی حدود نیم کیلو و بلکه کمی هم بیشتر (توت فرنگی سفت و خوب بخرید که حالشو ببرید!!!)
آرد و نمک رو روی میز کار بریزد و وسطش رو گود کنید. کره رو که نرمه تیکه تیکه کرده و بریزید وسطش و با نوک انگشت (رعایت کنید حتماً) کره و آرد رو مخلوط کنید تا مثل دونه های ماسه بشه.
تخم مرغ و شکر رو خوب بزنید تا سفید بشه. آرد و کره ی ماسه ای! و مخلوط تخم مرغ و شکر رو خوب با هم مخلوط کنید.
خمیر رو خوب مخلوط کرده و گلوله کنید و حداقل ۳۰ دقیقه تو یخچال بذارید. در این فاصله توت فرنگی ها رو شسته و کلاهک بگیرید و از وسط دو نصف کنید. فر رو روشن کنید و روی ۱۸۰ درجه ی سانتی گراد بذارید.
خمیر رو (که بهتره ۱ ساعت تو یخچال مونده باشه) با کمک وردنه روی میز آردپاشی شده پهن کنید. خمیر باز شده رو دور وردنه بپیچید و با کمک وردنه بلند کرده و بندازید توی قالب تارت که کمی چرب کردید. لبه های اضافه ی خمیر رو بگیرید و با کمک انگشت ها توی تارت مرتبش کنید که همه جای قالب رو خوب بگیره. روی خمیر یه تیکه کاغذ روغنی پهن کنید و روش سنگ های تمیزی که شستید و خشک کردید یا حبوبات تمیز خشک بریزید ( این کار برای اینه که خمیر موقع پخت از وسط پف نکنه و بالا نیاد) بذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه توی فر رو پنجره ی وسط بمونه. به محض این که لبه هاش کمی طلایی شد درش بیارید. بذارید رو پنجره ی سیمی تا خنک بشه.

یادتون باشه که این خمیر بسیار شکننده است. با احتیاط درش بیارید و روی پنجره ی سیمی بذارید که نشکنه.
در فاصله ی پخت خمیر توی فر کرم پاتی سی یر رو آماده کنید و بذارید خنک بشه.
وقتی خمیر پخته خنک شد کرم پاتی سی یر ولرم شده رو توش بریزد. توت فرنگی های از وسط دو نیم شده رو روش بچینید.
در اینجا تارت شما آماده است. می تونید روش کمی خاکه قند بپاشید. بذارید یخچال که کمی خنک شه و بعد میل کنید.
و اما تجربیات من….
۱. اومدم ابتکار بزنم چه کردم:
یه ژله ی انار تو خونه داشتم با نصف لیوان آب جوش و نصف لیوان آب سرد درستش کردم و وقتی به سفتی سفیده ی تخم مرغ شد ریختم روی تارت.

نتیجه خوب بود اما میزان ژله ی من خیلی زیاد بود و من نمی دونم چرا اصرار داشتم همه ی تارت رو باهاش بپوشونم و در نتیجه کمی از ژله به خمیر تارت رنگ و رطوبت پس داد. البته از نظر مزه عالی بود و خمیر هم نرم نشده بود و حالت شکننده اش رو حفظ کرده بود. توصیه می کنم اگه خواستید این کار رو بکنید ژله رو فقط روی بخش هایی از کرم پاتی سی یر که بیرون مونده بریزید تا قرمز شه و اصرار نداشته باشید همه ی تارت رو پر کنید. این کار ظاهر قشنگ تری به تارتتون می ده.

۲. خمیر من وقتی آماده شد خیلی چسبنده بود و من ۵۰ گرم آرد بهش اضافه کردم!
۳. خمیر من اضافه اومد و من باهاش یه تارتلت کوچولو هم درست کردم . دستورش هم که عین تارت بود. اینم عکسش:
برای دست یافتن به دستور کرم پاتی سی یر اینجا کلیک کنید.
تارت درست کن و ترجمه کن و عکاس: شادی خوشگله! / عکاس عکس کوچولوها: همسری جان که یادم رفته بود اسمشو بنویسم و با تاخیر نوشتم!!!!
این نوشته در تارت های شیرین, ترجمه از زبان فرانسه, دسرها ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

32 پاسخ برای تارت توت فرنگی

  1. Saba :گفت

    che khosh salighey too khanom
    merci

  2. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون
    به به چه تارت خوشکلی اوووووووووووووم .
    پس با این تفاسیر هر وقت تو سایتهای فرانسوی گیر افتادیم من یکی که میام سراغ شادی خوشکله

    آره شاپرک جون. مگه نمی دونستی من زبان مادریم فرانسه است خواهر!!!!! شوخیدم. هر وقت متن فرانسوی داشتی بفرست برام در حدی که بتونم از اینترنت ترجمه کنم زبان بلدم دیگه!!!!

  3. سلام شادی خانوم …فوق العاده هست دوست عزیزم

  4. چقدر هوس برانگیز شده دستت درد نکنه خیلی خوشمزه شده دست شما درد نکنه ممنون

  5. گلابتون :گفت

    قربونت برم شادی خوشگله …..
    من دقییییقا همین تارت رو پزوندم ! دقییییییییییییییقا همین ابتکارم زدم ! ولی ژله ام هندونه بود ….. ولی گفتم برات که کرم پاتی سیرم اونقدر شل بود که ما با قاشق تارته رو خوردیم !
    ولی شکل تارت کاملم عین مال تو خوشگل شده بود … ولی همین که کاردو میذاشتی روش که ببریش کرم از زیرش جاری میشد …..

    می گم حالا دفعه ی بعد این دستور کرم پاتی سی یر رو که با آرد ذرت گذاشتم امتحان کن. خوب سفت می شه. خوشمزه هم هست.

  6. چه رنگ خوشگلی داره بیشتر دوست دارم ببینمش توت فرنگی فکر کنم واسه دسر خوشگل خلق شده

  7. ياسمن :گفت

    سلام شادي جون خيلي دستورات جديدي كه گذاشته جالبن ولي من هنوز نتونستم درستشون كنم با سرعت نور پيش مي‌ري تو دختر. راستي يه سوال فني هم دارم قالب تارتي كه استفاده كردي از چه جنسي هستش و كدون نوعش بهتر جواب مي‌ده.ممنون مي‌شم راهنماييم كني عزيزم

    یاسمن جون قالب تارتی که من دارم جنسش تفلونه و من خیلی راضیم ازش. ولی قالب تارتلت (قالب کوچیک) که دارم استیله…. دیدی دیگه از همین کوچولوها. ولله اونم خوبه بیچاره. اما تفلون بخری مطمئن و همیشگی یه دیگه. من از فروشگاه شهروند چند سال پیش خریدم ولی همه ی لوازم شیرینی فروشی ها هم دارند. موفق باشی دوستم.

  8. وای شادی جون چه شیک شده
    حتماَ خیلی هم خومشزه اس

  9. اکرم :گفت

    دستت طلا….

  10. ماتیلدا :گفت

    واییییییییی شادی جون عجب تارتی شده خیلی خوش رنگ و لعابه

  11. آفاق :گفت

    وای خدا چه خوشگل شده این!
    دستت درد نکنه. من مسافرتم تو هی پست های خوشمزه بذار. منم هی قربونشون برم. من اعتراف می کنم تا حالا تارت نپزیدم. ولی بزودی!!
    بابت پست های قبلی هم که کامنت نذاشتم تشکر.
    اون نسکافه خامه که دیگه منو کشته بود. با اون عکسای جیگرش.

    سخت نیست آفاق جون. یه بار بدرست ببین چه شود. نسکافه خامه هم تقدیم تو باد جانم. ایشالله بدرستی و حالشو ببری.

  12. ترلان :گفت

    واقعاَ خوشگل شده… آفرین!
    و خوش به حال خودت و همسری و خواهرت و خونوادش! تا تو رو دارن که دیگه نباید غمی داشته باشن!
    راستی همسری از مسافرت برگشت؟! چشمت روشن!

    مرسی عزیز دلم. نه بابا تنهام هنوز. این پست مال هفته ی پیشه که نرفته بود. هنوز 12 روزی مونده تا بیاد. امان از این سفر ماموریت خواهر. دلم پکید از بس براش تنگ شده!!!!

  13. قربون شادی خوشگله با زحمتایی که می کشه و دستورای جدید و خوشمزه یاد میده. مررررررررررررررسی
    راستی شادی جونم دلم می خواد امروز رولت خامه ای درست کنم با دستوی که دادی..فکر می کنی از پسش بر می آیم .میترسم همش نونش خراب شه بشکنه….
    درست کنم آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نه عزیزم فکر نکنم از پسش برنیایی. خیلی نون راحت و خوش قلقی یه. به نظر من که تو خودت کدبانوی تمام عیاری و از پس هر کاری بر می آی.

  14. مریم :گفت

    دلم آب شد خیلی خوشگل شده

  15. آنو :گفت

    خيلي دلبره اين تارت!!!
    اما خواهر حوصله چيزيه که من ندارم

    دستت درد نکنه زحمت کشيدي. کاش يه برشش هم به من ميرسيد

  16. زهرا - ف :گفت

    سلام شادی جان
    یه مدتیه که برای پخت کیک و شیرینی ، شکر رو آسیاب می کنم . کیک رو که خیلی نرم می کنه و هم زدنش رو هم آسون . اگه برای تارت شکر رو آسیاب کنم ، مشکلی ایجاد نمیشه ؟
    در ضمن ممکنه بگید با چه دوربینی این عکسا رو می گیرید؟ یادمه که گفتید دوربینتونو دزدیدن . یکی دیگه خریدید ؟

    سلام عزیزم. کار خوبی می کنی. برای تارت دستوری که من استفاده کردم تاکیدی نکرده شکر دونه درشت باشه و احتمالا می شه فقط یادت باشه وزنش همونقدر باشه ها!
    بله دوربین جدیدمون به کیفیت قبلی نیست ولی باز هم کنون مدل 50 دی

  17. وای مرررررسی از تشویقت پس من رفتم آشپزخونه
    شادی جون آیدی یا هو داری برام پیغام خصوصی بذاری
    اگه اتفاقی افتاد فوری کمک بگیرمخجالتتتتتتت

  18. کویریات :گفت

    خیلی تارت شاد و خوشگلی شده. تابستونی و خوب. تارت از همه قسمت هاش سخت تر خمیرش ه . که اونم درست کردنش تفریح ه. ولی آدم اگه تنبل باشه و خمیر آماده در دسترس باشه می تونه به سادگی از خمیر آماده استفاده کنه و … ولی تارت استادانه شما خوردن داره…

    آره موافقم الهه جون ولی اونجا که تا دلت بخواد خمیرای آماده تو دست و بالت هست. بخر و حالشو ببر عزیزم. منم اگه دسترسی به خمیر اماده داشتم زیاد خودمو تو زحمت نمی نداختم!

  19. ماه جبین :گفت

    عالیه و بسیار زیباست

  20. مرجان :گفت

    وای شادی جون چه خوشگل شده..حتما کلی هم خوشمزه بودهحتم درستش میکنم…ممنون از این تارت خوشمزت

  21. الی Evchi :گفت

    واییی دلم خوااااست من در رژیم سختی به سر میبرم ..

    مامان شادی ؟؟ خبرائیه ؟

    ای بابا چرا شایعه پراکنی می کنی الی جونم. نه بابا. من کجا و مامانی کجا؟ من فعلا خودمو جمع و جور کنم هنر کردم خواهر جان!

  22. ياسمن :گفت

    قربونت برم خيلي ممنونم از راهنمايي اميدوارم كه هميشه خوش و خرم باشي. مي‌دوستمت عقشم

  23. نسرین :گفت

    چقدر قشنگ شده شادی جون .تارت توت فرنگی هم یکی از هزار تا چیزایی که من دوست دارم درست کنم نمیدونم چرا قسمت نمیشه

  24. شادی جون رولت درست کردم ولی نتونستم با دستور تو درست کنم چون پرتقال و کره نداشتم.بیا نظرتو بگو به خوشگلی و خوشمزگی رولت تو نیست که عزیزکم

    چه عالی. بارک الله خانوم پر کار. نه بابا. مطمئنم رولتی که تو درست کردی هم عالی یه. می گم به جای پرتقال از لیمو هم می شه استفادید ها!

  25. سمیر :گفت

    من دیووووونه ی تارتم اما از بس درست کردنش سخته و این خانوم کاوه توی تی وی ترسوند ادمو که اگه گرم بشه موقع ورز دادن کارتون خراب میشه حتی یه بارم نمیتونم امتحان کنم

    نه سمیر جون اونقدرا هم سخت نیست. من چند باری درست کردم و از بار اول موفقیت آمیز بوده. تنها رمز و رازیش اینه که خمیر رو با نوک انگشتات آماده کن و بعد هم که اماده شد زیاد ورزش نده. 1 ساعت هم تو یخچال استراحت بدی بهش که دیگه عالی می شه.

  26. *~*~* مریم *~*~* :گفت

    سلام شادی جون
    خوبی؟
    واااااااااااااای تو این مدتی که من سر نزدم ماشالا چقدر آپ کردی

    چه آپهای خوشگل و خوشمزه و با کلاسی هم هستن
    همشون فوق العاده بودن
    یکی از یکی بهتر
    دستت درد نکنه
    خیلی لذت بردم
    مرسی چه خوب کردی اومدی. دلم تنگیده بود برات.

  27. منصوره :گفت

    سلام شادي جان
    خيلي خوشگل و عاليييييييييييييييي شده ممنون

  28. ملیحه :گفت

    سلام
    دوست دارم بدونم رشتتون تو دانشگاه چی بوده

    ببخشید! چرا؟ آشپزی نبوده به هر حال!

  29. سلام به خانوم هنرمند

    وایییییی شادی جونییییی عالییییییییییییی شده دستت گلت درد نکنه

  30. نجمه :گفت

    سلام شادی جون
    مرسی از دستور تارتی که گذاشتی. فقط یه سوال داشتم این حبوباتی که می ذاریم تو فر بعدا میشه ازشون استفاده کرد؟؟؟؟

    آره نجمه جون. من قبلا باهاشون خوراک درست کردم و خوردیم و الحمدالله زنده ایم هنوز!!! ولی از شوخی گذشته من یه مقداری رو برا این کار کنالر گذاشتم اما می شه پخت قضیه ی خوراکی هم که گفتم درست بود و درست کردم واقعا و هیچ مشکلی نداشته.

  31. eli khanum :گفت

    شادنه چرا منو نلینکیدی؟؟ لینک من نیست! 😦

پاسخی بگذارید

