کیسل آلبالو دسری از روسیه


کیسل دسری موردعلاقه و دوست داشتنی در شرق و اروپای شمالی یه [روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و ….]. این دسراز ترکیب آب یا پوره ی میوه های ترش با شکر و نشاسته سیب زمینی درست می شه. این دسر یکی از دسرهای سنتی قدیمی روسیه است. کیسل رو به دو صورت سرد و گرم سرو می کنند. گاهی هم اون رو همراه خامه ی سرد روی کرپ می ذارند و سرو می کنند.
اسم کیسل از یک کلمه ی اسلاو مشتق شده که معنی اش هست: ترش. برای درست کردن این دسر میوه های ترش ارجحیت دارند. در روسیه قدیم داستانی درباره کیسل هست که به نجات یک شهرمحاصره شده و بومی های اون در سال 997 مربوطه.[ این اولین تاریخی یه که در اون نام این دسر ذکر شده]
وقتی مواد غذایی در شهر نایاب شد و گرسنگی آغاز شد، مردم شهر به پیشنهاد یه پیرمرد عمل کردند. پیرمرد به اونها گفت که با باقی مونده ی غلات و یک نوشیدنی شیرین باقی مونده از آخرین ترکیب آب و عسل می تونند یه خوراکی جدید پیدا کنند. و بعد اونها یه دستور تهیه با نوشیدنی پیدا کردند که کیسل بود و اون رو توی ظرف های چوبی زیر زمین نگه داشتند. وقتی مهاجمان به شهر وارد شدند دیدند که روسها چطور در این مدت تغذیه کردند و حتی خودشون هم مزه ی این دسر رو چشیدند. مهاجمان هیجان زده از چشیدن این مزه تصمیم گرفتند اونجا رو ترک کنند و برند البته بعد از این که نتیجه گرفتند روسها غذای اسرارآمیزی داشتند که خودش از زمین بیرون می اومد!
کیسل از ترکیب آب یا پوره ی میوه با نشاسته ی سیب زمینی و جوشوندن این دو تا با هم به دست می آد. البته در حال حاضر می شه کیسل فوری رو در بسته بندی های آماده هم خرید و تو خونه آماده کرد.امروزه بیشتر مردم کشورهایی که از این دسر استفاده می کنند آماده اش رو به درست کردنش تو خونه ترجیح می دند. مزه های مورد توجه تر توت فرنگی، دانه های ترش و تمشک هستند. توی روسیه مزه های کرانبری، آلبالو، دانه های قرمز مورد علاقه ی مردمند. کیسل کرانبری غذای سنتی مردم لیتوانی موقع کریسمسه. در فنلاند کیسل، کیسلی نامیده می شه و بیشتر با میوه ی وحشی جنگلی به نام بلواِت درست می شه که هم در دسترسه و هم مجانی.
همچنین میوه هایی مثل آلو، زردآلو، شاتوت و… می تونند گزینه های مناسبی برای درست کردن کیسل های متنوع در ترکیب با نشاسته باشند.
کیسل آلبالو
مواد لازم
آب یا پوره ی آلبالو (آلبالو هسته گرفته له شده) ۴ پیمانه
نشاسته گل۲ قاشق
شکر نیم پیمانه
نشاسته رو در ۲ پیمانه آب حل کنید و بعد با شکر روی آب یا پوره ی میوه ریخته و هم بزنید و روی شعله ملایم گذاشته و  بذارید یواش یواش بجوشه و دائم همش بزنید تا غلیظ بشه. بعد بذارید خنک بشه. بریزید تو ظرف دسر و بذارید تو یخچال تا سرد بشه.
نکته۱: میزان شکر رو بسته به ذائقه تون می تونید زیاد کنید.
نکته ۲: این دسر رو می تونید به تنهایی یا همراه با بستنی یا خامه ی فرم گرفته و یا هر دوش سرو کنید.
نکته۳: من از بوی نشاسته بدم می آد و کمی گلاب هم به دسرم اضافه کردم که خوب شد ولی دیگه اصیل روسی هم نبود! در ضمن من با پوره درستش کردم.
محقق!!! و کیسل درست کن و عکاس: شادی!
این نوشته در کرم و ژله, دسرها ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

42 پاسخ برای کیسل آلبالو دسری از روسیه

  1. سلام شادی جان
    چه دسر خوشگلیه
    چقدر خوشرنگه
    به نظر خیلی خوشمزه میاد
    خیلی هم جدیده
    من تا حالا مشابهش رو ندیده بودم
    دستت درد نکنه
    :.
    راستی شادی جان یه نظر خصوصی هم برات فرستادم

  2. به به دسر جدید مرسی
    راستی پست آلبالوویه منو دیدی؟؟

    آره عزیزم. خسته نباشی و دستت درد نکنه.

  3. ترلان :گفت

    جالبه! من تا حالا اسمش رو هم نشنیده بودم!
    مرسی بابت معرفی این دسر جدید!

  4. اکرم :گفت

    ممنون دوست عزیز ….من این دسرو قبلا درست میکردم اما نمیدونستم اسمش چیه ..
    موفق باشین

  5. سلام يه سوال با مربا آلبالو هم ميشه درستش كرد و شكر را حذف كرد ؟

    من ندیدم همچین دستوری و امتحان هم نکردم تا حالا. اگه امتحان کردی به ما هم خبر بده….. ولی اصل این دسر با آب یا پوره ی میوه است.

  6. رضا :گفت

    سلام

    امروز کمک بزرگی به من کردین خانم شادی
    واقعا از وبلاگت خوشم امد و باید بگم با یک آشپز فوق العاده حرفه ای طرفم و خیلی احترام بهش میذارم
    من دانشجوی دانشگاه امیرکبیرم که از مامانش دور مونده و غذا درست کردن خیلی براش درد سر داره
    امروز تصمیم گرفتم توی اینترنت چرخی بزنم و غذای رژیمی پیدا کنم و بالاخره دستور کشک و بادمجون شما توجه منو چلب کرد.
    خلاصه اگه میشه غذاهای ساده و گیاهی که بشه راحت آماده کرد برای ما دانشجوها انتخاب کن که کلی ثواب داره بخدا
    منم قول میدم هر روز بهت سر بزنم و از تنها هنری که دارم، شعر و شاعری، استفاده کنم و برات شعر بگم و تقدیم کنم به وبلاگ خوشگلت.
    سلام به همسر جونت برسون معلومه که خیلی هم رو دوست دارید
    دوستتون دارم

  7. گیسو :گفت

    مرسی شادی جون
    حتماَ درستش میکنم
    فکر کنم با هر میوه ی دیگه ای هم بشه درستش کرد

  8. طاهره :گفت

    سلام شادی جون متشکر از آموزش خوبت
    به منم سری بزن خوشحال میشم منو از دوستات بدونی

  9. گلی :گفت

    واقعا اطلاعات جدید و جالبی بود !!! مرسی محقق جونم

  10. سلام شادی خانوم!
    خوبییییییییییییییی؟!!!!!!!!!!!!!!!
    میبینم که دسرای خوشمزه درست میکنی!
    چه متفاوت! دستت درد نکنه خانومی!
    پیش منم بیا خوشحال میشم!

  11. وای شما چه چیزای خوشمزه ای بلدی شادی جون خوش به حال اهل خانواده

  12. masi :گفت

    سلام. خوبین. من نمیدونم اشکال از کجاست . اما قالب وبلاگتون هیچ روزی برای من باز نمیشه. میشه عوضش کنین؟

  13. ارزو :گفت

    وب خیلی باحالی داری به من هم سر بزنید برای تبادل لینک

  14. آفاق :گفت

    سلام شادی جونم. کلی اطلاعاتمون رفت بالا. چیز جدید یاد گرفتیم واینا. مرسی. امتحانش می کنم. مثل همیشه خوشگل و عالی بود .

  15. masi :گفت

    سلللللللللللللللللللللام. یه دنیا ممنون که قالب رو عوض کردین. خیلی خوبه. الان باز میشه. بوسسسس

  16. نجما :گفت

    شادی جونم تو رو خدا یه سر به مامی سایت بزن.جای قرار عوض شده و من خیلی نگرانم که خبردار نشی.ای کاش شماره ای ازت داشتم

  17. سلامممممم شادی گلمممممممم

    واییییییییییییی عجب دسر عالیییییییییییی شده،دست گلت درد نکنه دوست جونم،حتما درستش میکنم

  18. ترنج :گفت

    چه داستان جالبی شادی جان . به نظرت با نشاسته ذرت هم میشه این دسر رو درست کرد؟
    ممنون برای دستورها .راستی شادی جان عکسهای وبلاگ من دیده میشه ؟

    راستش تو دستورایی که دیدم نشاسته ذرت ندیدم اصلا. آره باز می شه.

  19. منصوره :گفت

    سلام
    تازگي داشت تا حالا نشنيده بودم

  20. رزیتا :گفت

    سلام خانومی
    الان4 روزه که دارم پست هات رو میخونم یا سیو میکنم در کامپیوتر جان به امید روزی که این غذا ها رو درستشون کنم.
    مخصوصا اون سوپی که روش پر جعفری بود
    یه پستتو دیدم که مال 1 سال پیش بود و پرسیده بودی که این وبلاگ تاثیری بر آشپزی و زندگی کسی داشته یا نه؟
    برای من که خیلی تاثیر داشته
    جدا میگم اعتماد به نفس من رو راجع به آشپزی بیشتر کرده
    تاثیری که کتابهای آشپزی نتونستن تو روحیه ی من داشته باشن
    ضمنا خانومی گفته بودی که هر کدومو درست کردیم دعا برات بکنیم
    به روی چشم ولی از اونجا که خیلی دستور آشپزیهات زیاده من یک دعا میکنم و یه لطفی بکن و همین یه دونه رو از من قبول کن
    بازم ممنون و خسته نباشی
    داشت یادم میرفت»دستور»ژله ی روز مادر+شارلوت تولد آقای همسر گرامیتون رو هم گویا به دست فراموشی سپردین و اینجانب رو در حسرت خوندن دستور اون باقی گذاشتین
    فعلا بای

    ممنون دوست جدیدم. خوشحالم که از یافتن اینجا اینقدر ذوق کرید. منم ار ذوق زدگی خواننده های وبلاگم همیشه ذوق می کنم….. چی نوشتم! جناس متقاطع شد با اینهمه ذوق زدگی!!!!

  21. votre cuisine est tres formidable . j’aime vous ajouter a mon list

    avec votre permission

    Merci beaucoup. c’est mon honneur

  22. سلام عرض شد
    ممنون بابت اطلاعاتتون
    یه سوالی داشتم من این دسر رو قبلا با توت فرنگی درست کردم فقط آبکی(شل) شده بود منظورم اینه که نبسته بود آخه با توجه به نشاسته ای که داره من توقع داشتم ،ببنده
    حالا میخواستم بدونم که همینطوریه ،یا من نشاسته کمتر ریختم؟

    سلام. ببین همینطوری یه که تو این عکسی که قاشق داره گذاشتم. یعنی توقع یه دسر سفت مثل ژله رو نداشته باشین. ولی خیلی هم شل و وارفته نیست و خودشو می گیره.

  23. سلام شادی خانوم ….ممنون از این دسر خوشمزه و هم اطلاعات خوبتون

  24. minerva :گفت

    سلام شادی جون.من تازه واردم.شما کجا جواب نظرات رو درج می کنین؟ میخواستم تلفط درست اسم دسرتونو بدونم لطفا

    همینجا جواب رو می ذارم. تلفظش هست: kisel

  25. masi :گفت

    سلام. من گراتن تن ماهی رو درست کردم…ام. خیلی خوشمزه شد. حداقل از اینکه نونو تن ماهی رو خالی بخوری خیلی بهتر بود. همسرری خوشش اومد.ممنونم از وبلاگ خوبت.

    خدا رو شکر که یه نفر این غذا رو درست و تایید کرد. نوش جون عزیزم.

  26. شادی جون کجاییییییییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
    تحویل نمیگیری چرا؟!
    یادته اون اولا که هنوز وبلاگای آشپزی زیاد نشده بودن من و تو باهم دوست بودیم؟!
    منکه یادم نرفته!
    من همیشه به یادتم
    پیش منم بیا!

  27. candle :گفت

    ببخشید شادی ! من یه کم دیر دو زاریم میوفته . اونجا که نوشته بودی » بعد از اینکه نتیجه گرفتند روسها غذای اسرار آمیزی داشتند که خودش از زمین بیرون میومد » یعنی چی ؟ یعنی مهاجم ها فکر کرده بودن کیسل خودش از زمین بیرون میاد ؟!

    تاریخچه غذا ها همیشه برام جالب بوده . مرسی . با نوشتن تاریخچه غذاها ، وبلاگت یه وبلاگ مرجع میشه
    یه چند روزی هم هست که شادی خانوم ما پیداش نیستااا ! دلمون براش تنگ شده
    آره عزیزم . دقیقا مهاجم ها همین فکر رو کرده بودند. حالا جزییاتش رو ننوشته بود که ترجمه کنم و نمی دونم!!!! راستش سرم شلوغ و کمی هم برای وبلاگ اشپزی نوشتن بی حوصله ام. اما سعی می کنم زودتر برگردم. ممنون.

  28. سلام شادی جونمممممممممممممممممممممممممممممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    وای نمیدونی چقدر خوشحالم کردی که اومدیو نظر دادی!!!!!!!!!
    وای خدا!!!!!!!!!!
    دوست دارم شادی جونم!!!!!!!!!!!!!

    خواهش می کنم عزیزم. شرمنده ام نکن دیگه!!!!

  29. خانجون :گفت

    سلام شادی جان عید شما مبارک کارهای شما هم مفیده هم زیباست من شما را لینک کردم خوشحال میشم شما هم منو لینک کنید

  30. lili :گفت

    شادی جون
    کرانبری میشه زغال اخته
    می تونی فارسی شو بنویسی

  31. مانلی :گفت

    وااای خیلی جالبه حتما درست میکنم.مرسی

  32. سلام شادی جون
    خوبی؟
    یه پست متفاوت با بقیه پستهام گذاشتم اگه دوست داشتی یه سری بهم بزن

  33. ترلان :گفت

    شادی خانوم اصلا معلوم هست کجایی؟؟؟ 1 ماهه هی میایم و میریم و همین کیسل رو می بینیم!! بسه بابا دلمون رو زد! زودی آپ کن!!!

    میام به زودی خوشگل خانوم. والله نمی دونم چرا دست و دلم به نوشتن نمی ره ولی سعی می کنم هر چه زودتر آپ کنم!

  34. نارگل :گفت

    سلام شادي جونم. مدتيه نيستي گفتم شايد دوباره مشغول برپايي يه شوي بدلي جات خفن ديگه اي!
    اميدوارم خوب و خوش باشي خانومي.

  35. معصومه :گفت

    شادی جان سلام

    تور و خدا بیا یه راهنمایی کن من رو خیلی گیج میزنم
    برای تولد یکساگی دخترم میخوام جشن بگیرم …….. عصرونه نمی دونم چی درست کنم که هم خدا خوشش بیاد هم بنده خدا
    میشه راهنمایی کنی چه کنم ؟
    5 شنبه همین هفته تولد هست ………. موندم با این فکر که چی درست کنم ….کمک میکنی عزیز ؟

  36. شادی :گفت

    …………………………..///////////////////ممنون

  37. الناز :گفت

    شادی جون اگه میشه بیشتر بزار.بای عزیزم.//////……………

  38. با سلام
    وبلاگ من تازه تاسیسه…با موضوع انواع دسر- کیک یخچالی
    خوش حال میشه منو لینک کنید و بهم سری بزنید
    در ضمن وبلاگتونم خیلی عالیه
    مرسی

  39. چوبینکو :گفت

    چرا با كمبود فضا در اتاق خوابتان مدارا مي كنيد!؟
    آيا مي دانيد با انتخاب يكي از محصولات چوبينكو و با صرف هزينه اي معقول مي توانيد تختخواب تاشو (كم جا) ، ميز آرايش ، كمد لباس ، دراور ، ميزكامپيوتر و… در اتاق خواب خود داشته باشيد و علاوه بر افزدون زيبايي به اتاقتان ، حداقل 5 متر مربع به فضاي اتاق خواب خود اضافه نماييد.
    فرصت را ازدست ندهيد و همين حالا با مشاوران ما تماس بگيريد
    …..::::: چوبينكو :::::…..
    ساير توليدات چوبينكو شامل:
    • تختخواب تاشو ديواري در ابعاد 2متر در 90 ، 140 ، 160 و سفارشي ملزومات كناري شامل : ميز آرايش ، دراور ، كمد لباس ، ويترين ، كتابخانه، ميزتحرير و ميزكامپيوتر در ابعاد استاندارد و سفارشي
    • كاناپه تختخوابشو با عرض 70 ، 90 ، 120 و 140
    • تختخواب باكسي(صندوقي)

    88530521-88530522-09126183871
    http://www.choobinco.blogfa.com

  40. متین :گفت

    سلام از آشنایی با وبلاگتون بسیار بسیار خوشحال شدم
    شادی جان من و شما یه ویژگیه مشترک داریم اونم عشق به آشپزیه 🙂
    راستی بابت این دسر جدید هم ازتون ممنونم یه کمی نشاسته ی گل داشتم نمیدونستم چی کارش کنم :d

پاسخی بگذارید

