ریزه کاریهای آشپزخانه6: پخت و نگه داری پوره ی کدو حلوایی


چون کدو حلوایی از دسته ی تره بار غول پیکر!!!!! به شمار می آد، البته در منزل ما که دو نفریم و شکم هر دومون کوچیکه! بنابراین من برای نگه داری این پدیده ی غول پیکر خوشمزه اونو پوره می کنم و تو فریزر به مدت سه چهار ماهی نگه می دام و در طول این مدت استفاده می کنم. 
با پوره ی کدو حلوایی خوراکی ها و دسرهای خوشمزه ای می شه درست کرد که من از همه بیشتر کیک و سوپش رو دوست دارم.
موقع پخت کدو حلوایی می تونید بهش سه چهار قاشق شکر اضافه کنید که اون موقع می شه شکری و تو دسر و کیک و سوپ شیرین! به درد بخوره. می تونید هم چیزی اضافه نکنید و بعداً اگه خواستید شیرینش کنید. به هر حال….
یک کدو حلوایی به اندازه ی متوسط رو خورد کنید چون پوست گرفتن درسته اش سخته. اول مثل طالبی از وسط نصف و تخمه ها و بافت فیبرمانندش رو دربیارید. کمی هم از توش با قاشق بتراشید که مزه ی فیبریش نمونه بهش!  بعد قاچ قاچ ببریدش و پوست بکنید و به مکعب های اندازه ی گردو تقسیمش کنید.
بشوریدش و بریزید تو قابلمه. نصف لیوان آب بریزید تو قابلمه. اگه شیرین می خواید شکر هم اضافه کنید. بعد بذارید سر گاز با شعله ی زیاد تا آب ته قابلمه به جوش بیاد. بعد شعله رو کم کنید و درش رو بذارید تا یواش یواش بپزه. گاهی همش بزنید. پخت کدو حلوایی کمی طولانی یه ولی آب اضافه نکنید یا اگر کردید خیلی کم. چون خودش عرق می کنه به قول معروف و آب می ندازه!
بذارید کدو ها کم کم بپزند و نرم بشند. بعد بذارید روی گاز بمونه تا تمام آب اضافه تبخیر شه. در طول این مدت کدوها کم کم له می شند. با کمک پشت قاشق تکه هایی از کدو رو که له نشدند به بدنه ی قابلمه مالیده و له کنید. این هم زدن دائم باعث می شه همه ی کدو به طور طبیعی له شه ولی اگه کدو پخت و دیدین خوب له نشده از گوشتکوب کمک بگیرید.
وقتی تمام آب کدو کشیده شد و پوره ی سفتی به نظ رسید قابلمه رو یه وری به یه گوشه تکیه بدین و پوره ی کدو رو جمع کنید بالاش تا اگه آبی توش مونده جمع بشه پایین ظرف. آب جمع شده رو می تونید با یکی دو تا میوه ی دیگه تو مخلوط کن پوره و نوش جان کنید. می تونید هم دور بریزید، میل خودتونه.
بعد بذارید پوره سرد بشه.
من یه پیمانه پوره اندازه می کنم و می ریزم تو لیوان یه بارمصرف و درش رو مشمع می کشم و می ذارم تو یه ظرف که ثابت بیاسته. بعد روش دوباره یه مشمع سفت و سخت می کشم و تاریخ می زنم و می ذارم تو فریزر.
شما هم می تونید این کار رو بکنید و یا اینکه بریزید تو کیسه فریزر.
هر یک پیمانه کدوی پوره شده حدود 200 تا 250 گرم کدو حلوایی خام هست.
تو پست بعدی دستور کیک کدو حلوایی رو می ذارم.
دستور و عکس: خودم!
این نوشته در ریزه کاریهای آشپزخانه ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

26 پاسخ برای ریزه کاریهای آشپزخانه6: پخت و نگه داری پوره ی کدو حلوایی

  1. پگاه :گفت

    منتظر پست بعدیتم

  2. گیسو :گفت

    وای شادی جون اگه بدونی
    من اینقدر کدو حلوایی تو دوست دارم که وقتی تو بازار میبینم دست و ژام شل میشه
    بهم نخندیااااا

  3. سارا :گفت

    سلااااام
    به چه خوشرنگ شده… شادی جونی از اون کدو شیپوریاست یا گردا ؟؟
    عاشق کیکشم مخصوصا با دستور حرفه ای تو

  4. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون
    عجب فکر بکری من همیشه با این کدو مشکل دارم این دفعه همین کار را می کنم

  5. وای شادی میخوام چقددددددد نارنجی و خوشمله
    من و همسری عاشق کدو حلواییم
    منتظر کیکتما آخه من تا حالا ندرستیدم

  6. سرآشپز :گفت

    زود تند سریع دستور کیکشو بذار تا تلف نشدم
    من هیچ وقت پوره نکرده بودم…تکه تکه میکردم و یه کمی شکر میزدم و یه ذره آب میذاشتم میپخت…بعد هم نوش جان….برای گلو درد خیلی عالیه البته بدون شکرش…گلو رو نرم میکنه…مثه فرنی عمل میکنه
    دستت درد نکنه
    راستی کدوهای ما مثه خربزه ی گونده ست

  7. دست شما درد نکنه شادی جون چه کار خوبی کردی این مطلب مفید رو اینجا گذاشتی اصلا بفکرم نمیرسید این کار رو بکنم ممنون

  8. ترلان :گفت

    شـــــادی…. من عاشق کدو حلوایی هستم!!! اتفاقاَ اولین پست وبلاگم هم کیک کدو حلوایی بود!! یادش به خیر
    خیلی باسلیقه ای که اونطوری بسته بندی می کنی!! آب قلم… پوره کدو حلوایی … آفرین دخترم

  9. چه کار جالبی کردی شادی جون!!!!!!!

  10. طاهره :گفت

    حیف که همسر من کدو دوست نداره

  11. دیشب این مطلبتو خوندم اما با موبایل. آخرشم نظرمو نتونستم ثبت کنم.
    اما این خیلی خوبه. واسه ماهایی که دو نفریم واقعا این کار عالیه.
    من اضافه های خیلی از مواد غذاییم رو مجبورم بسته بندی کنم بذارم تو فریزر که خراب نشه. البته من تازه کارم.
    مرسی که یه کار جدید بهم یاد دادی عزیزم.

  12. گلی :گفت

    من همینطوری کدو ها رو مکعبی خورد میکنم میذارم فریزر . بعدش میشه پخت پوره کرد … یا ریخت توی پلو !
    ولی اینطوری که تو کردی جای کمتری اشغال میکنه . این دفعه همین کارو میکنم !

  13. ton amie a kanoon :گفت

    از همه با حال تر این که بالاش تاریخ زدی.
    کار خوبیه:))

  14. روش خوبیه به شرطی که بهمون یاد بدی با پوره اش چی درست کنیم دست خطت خیلی خوشگله ها

  15. بیتا :گفت

    جالب بود.مرسی
    در بعضی از مناطق مازندران این پوره را با ماست مخلوط کرده گاهی کمی سیر له شده هم (بنا به دلخواه) به آن اضافه کرده و بورانی کدو بدست میاد.

  16. سیمین :گفت

    سلام
    میشه لطفا دستور سوپ کدو حلوایی را هم بذارین . خوشمزه میشه ؟

  17. ناردونه :گفت

    سلام شادی جون من تا حالا فکرنکرده بودم که کدو رو فریز کنم چون هرچقدر هم غول پیکر باشه دخلش توخونه مامیاد مربا و کیکش خیلی خوشمزه ست
    راستی این تاریخ زدنت خیلی برام جالب بود

  18. واقعا نکته جالبی گفتی فقط پوست کردن کدو حلوایی واقعا کار سخت و طاقت فرسا است من پیشنهاد می کنم اول کدو را به قطعات بزرگتر تکه کرده بعد از کمی حرارت دادن با قاشق راحت می توان گوشت کدو را از پوست اش جدا کرد بعد هم بقیه موارد، که خیلی قشنگ توضیح دادی

  19. بسیار عالی و مفید
    مرسی شادی جان

  20. lili :گفت

    متاسفانه من طعم کدو حلوایی دوست ندارم

  21. صبا :گفت

    سلام
    مامان من از همین پوره ی کدو حلوایی تو پختن فسنجون استفاده می کنه….که خیلیم خوب میشه.خودم نمی دونم دستورشو…اگه بخوای می تونم ازش بپرسم.

  22. ریحانه :گفت

    سلام شادی جان
    ممنون از توضیحات خوبت عالی بود.
    موفق باشی
    منتظر دستور کیک هستم.

  23. وسوسه شدم واسه تهیه ی این کدوی نارنجی

  24. خانجون :گفت

    سلام شادی خانم هنرمند من تا حالا کدو حلوایی نخوردم حتما می گی عمرت بر فناست اما دارم وسوسه می شم امتحان کنم

  25. نارگل :گفت

    شادي جونم سلام. ديروز از روي دستور شما پوره كدو حلوايي درست كردم. يه كم شكرم اضافه كردم. واقعا نرم و خوشرنگ و خوشمزه شد. يه پيمونه شو گذاشتم وسه كيك. بقيه شم قراره امشب با همسري بشينيم خالي خالي بخوريم. به عنوان دسر!
    واقعا عالي شد. دستت درد نكنه خانومي.

    نوش جان نارگل جون. می گم چه خواننده ی خوبی هستی ها. خوشحال می شم غذاها رو امتحان می کنی. همچن خستگی ام در می ره خواهر.

  26. میترا :گفت

    دور از جون شما ، از كدو حلوايي هر كوفتي درست كنن من دوس دارم درست مثل بادمجون ، تا اونجايي كه ديدم همه دستورها و غذاهاتون خيلي خيلي خوب بودن مرسي… حتما ازشون استفاده ميكنم.
    ولي خودمونيم ها از كي گردو شبيه مكعب شده يا مكعب مثل گردو

    میترا چان معلومه تازه اومدی اینجا و با غلط ها و حواس پرتی های من آشنا نیستی خانومی . گردو که سهله با این حواس من خربزه هم مکعبی یه والله:)

پاسخی بگذارید

