سمبوسه بقچه ای


خانوم خوشگلا سلام . چطورین؟ من نبودم خوش بودین؟
سوار لاکپشت بودین؟؟؟؟!!!!
آقا نگا نکنید دارم شنگول منگول می نویسم بگید چقدر دلش خوش و حالش خوبه. خیر . ما هم همچون بسیاری از فرزندان آدم ابوالبشر که در این زمین خاکی با یه عالمه مشکلات خاکی و گلی و آهنی و فولادی دست و پنجه نرم می کنن، با همونا!دست و پنجه می نرمیم و بسیار روزها که آقا دیگه کم می آرم اما چه کنم که آدمیزاد به امید زنده است؟!
بی خیال. مشکلات تمومی ندارن اون که می مونه عشق و صفا و مجبته که من به همه ی خوانندگان اینجا دارم و هر بار که می آم و به وبلاگم سر می زنم و یه نظر جدید می بینم جدی جدی خوشحال می شم. از همه ی دوستانی که در وقفه های طولانی بین پست های من بهم سر می زنن و یادشون نمی ره که شادانه خانومی هم وجود داره بی نهایت ممنون و روی ماهشون رو از راه دور مجازی بوسه های مجازی می زنم.
اما خوشمزه ی امروز سمبوسه ای یه از سر اتفاق یعنی با کمی از عذاهای مونده از یه مهمونی که نتیجه اش خیلی خوب و خوشمزه تر از یه سمبوسه با فکر قبلی شد!
مواد لازم برای دو نفر
مرغ پخته ترجیحاً سینه یه نصفه
سیب زمینی بخار یا آب پز دو تا
هویج بخار یا آب پز یکی
نخود فرنگی بخار یا آب پز نیم پیمانه
نمک و فلفل سیاه
روغن
خمیر سمبوسه یا نان لواش نرم
از مهمونی که داشتیم کمی مرغ مونده بودو من مرغ رو ریش ریش کردم. دو تا سیب زمینی متوسط و یک هویج رو بخارپز کردم. نصف پیمانه هم نخودفرنگی بخارپز کردم.
بعد سیب زمینی ها رو و هویج رو رنده کردم و همه ی مواد رو با نمک و فلفل سیاه و کمی زردچوبه با هم خوب مخلوط کردم.
من از خمیر مخصوص سمبوسه استفاده کردم یعنی همیشه می گم دوستان در حال رفت و آمد به دوبی برام می آرن. منتها این سری دوستی که برام خمیر رو آورده بود یه آقا بود و زیاد تخصص نداشت و خمیری که آورده بود خیلی باریک بود و در نتیجه اگه به شکل مثلث یعنی شکل همیشگی سمبوسه می پیچیدمش خیلی سمبوسه هام کوجولو می شد و در ضمن پیچیدنشون هم سخت بود. این بود که تصمیم گرفتم سمبوسه هام رو بقچه ای بپیچم.
مراحل چینش رو توی عکس می بینید. اول دو تا خمیر یا دو لایه نازک از نون لواش نرم که مستطیلی مثل خمیر بریدین به شکل به اضافه بذارید رو هم. تو مرکز به اضافه کمی از مواد بذارید و بعد مثل بقچه به صورت چپ و راست روی هم بیارید.
همه ی سمبوسه ها رو که پیچیدید به حدی روغن توی تابه بریزید که کفش رو بگیره. روغن که داغ شد سمبوسه ها رو از طرف آخرین خمیری که پیچیدین بذارید تو ماهیتابه. این کار برای اینه که لایه ی آخر زود سرخ و خشکِ خرت خرتی بشه و مواد دیگه به هیچ وجه بیرون نریزه.
بعد از سرخ کردن سمبوسه ها بذاریدشون روی روزنامه یا کاغذ مخصوص روغن گیری. روش هم دوباره روزنامه یا کاغذ بذارید و کمی فشار بدین تا روغن اضافی اش درآد. البته کلاً سمبوسه عذای چربی یه و بهتره آدم تو خوردنش زیاده روی نکنه.
ایشالله تو پستای بعدی طرز پیچیدن سمبوسه مثلثی رو می ذارم.
نکته: اگه خمیر سمبوسه ندارید ابداً مهم نیست نون لواش تازه بخرید و بپیچید تو نایلون و وقتی نرم شد با قیچی به صورت نوارهای 25 در 5 سانت ببرید. این می شه خمیر سمبوسه تون و خیلی هم خوشمزه است. اگرم خیلی حس و حال دارین خمیر درست کنید. من که نمی کنم ولی تو اینترنت فراوون دستورش رو دیدم.
عکس و دستپخت: خودم
این نوشته در سمبوسه و پیراشکی, غذاهای متفاوت, غذاهای اختراعی من ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

31 پاسخ برای سمبوسه بقچه ای

  1. ناردونه :گفت

    شادی جون ممنون ازدستور این غذا
    شما طرزتهیه لواش سمبوسه رو بلدی؟
    خواهش می کنم ناردونه جون. نه من بلد نیستم اما همونطور که گفتم تو اینترنت باها به دستورهای مختلف برای تهیه خمیر سمبوسه برخوردم. البته بیشتر به زبان فرانسه ولی فکر کنم سرچ کنی به فارسی هم یافت می شه که خوب البته کیفیت و نازکیش مثل کارخونه ای ها نمی شه ولی از قدیم گفتن کاچی به از هیچی!

  2. سيما :گفت

    شادی جونم عکاس و نوشتی ولی ناقلا ننوشتی کی این سمبوسه رو خورده؟و گاز جون جونی گرفته؟
    دلم خواست بلا

  3. سلام شادي جون. ايشالا كه هيچ وقت مشكل و سختي نداشته باشي تو زندگيت (هست كه اما دعاشو كه ميشه كرد.) و هميشه شاد باشي عزيزم.
    سمبوسه ت هم خيلي جالبه. اين مرغ بعد از مهموني هميشه آدم رو به خلاقيت وادار ميكنه 😉
    دست گلت درد نكنه عزيزم.
    راستي خيلي خوشحال ميشم سمت منم بياي البته كلا درك ميكنم هويجوري گفتم 😉

  4. ترلان :گفت

    به قدری قشنگ و کریسپی شده که از همینجا میخوام بخورمش!!! هوس کردم منم سمبوسه درست کنم…. انشالله در اولین فرصت!

  5. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون
    کی آپیدی من ندیدم چرا بالا نیومده ؟
    این خمیرت چقدر نازکه حالا من از کجا یکی را پیدا کنم که الان بخواد بره دبی ؟
    به این میگن سمبوسه

    خودم واست می رم دوبی

  6. سمیر :گفت

    دستتتتتتتتتتتتتتتتتتت طلااااااااااااااااااااااااااااااااااا چه باحاله

  7. آفاق :گفت

    وای خدا چه خوشگل و چه دلبر
    می گم شاید با این خمیر پیراشکی های آماده شیرآوران هم بشه!
    شادی جونم الهی که زندگیت پر از شادی باشه.

    نه آفاق جونم خیلی خمیرش نازکتر از شیرآوران بود. کیفیت و مزه اش هم خیلی بهتر بود. ولی امتحانش که ضرر نداره می شه یه بار هم با مواد داخلش که نوشتم با خمیر شیرآوران امتحان کرد تا ببینیم چی از آب در می اد؟!

  8. هدی :گفت

    چه قدر خوشگل شده من فقط دستور آشپزیای تو را قبول دارم.
    دهنم آب افتاد شادی خانمممممم.

  9. سلام شادی خانوم کدبانو ….خیلی زیبا واشتها آور شده ….

  10. دوست میداریم بسیار تا

  11. فروغ :گفت

    من تازه این وبلاگو پیدا کردم وخیلی خوشحالم که هنر مندی مثل تورو یافتم عزیزم مرحبا خانمی

  12. گلی :گفت

    واقعا هم خرت خرتی شده

  13. خوش به حالتون که لا اقل یکی هست که براتون از دبی چیز میز بیاره
    خیلی خوش آب و رنگ شده

  14. طاهره :گفت

    سلام شادی جون
    عجب سمبوسه ایی
    میخوامممممممممممممم

  15. سرآشپز :گفت

    چه سمبوسه ی هوس انگیزی شده شادی جون
    خمیرش خمیر فیلو بود؟

    نه عزیزم خمیر سمبوسه بود ولی مارکش با همیشه فرق داشت. اندازه و نازکیش هم متفاوت بود. گفتم که اینو یه آقایی خریده بود برام و خیلی تخصص نداشته بنده خدا اما نتیجه خوب شد، دستش درد نکنه.

  16. گیسو :گفت

    اون سمبوسه رو کی گاز زده هااااا؟
    تنها تنها میخورین؟منم میخوام خوب

  17. ریحانه :گفت

    شادی جون چه کرده
    من غذا بصورت بقچه ای خیلی دوست دارم خودمم یک غذا با اسلایس های نازک کدو و بادمجان درست میکنم که بقچه ای پیچیده میشه.ولی سمبوسه تا حالا اینجوری درست نکرده بودم واقعا لذت بردم مرحبا بر تو هنرمند عزیز
    عالی بود

    خوب ریحانه جون دستورشو رد کن بیاد دیگه!

  18. lili :گفت

    چه خوشگل و بامزه!

  19. عسل :گفت

    وای شدیدا گشنه ام شد. مرسی این غذا عشق همسر جانه. حتما درستش می کنم.

  20. راحله :گفت

    سلام
    دستتون درد نکنه با این غذای خوشمزه که من همیشه دوستش دارم ولی از اونجا که اینجا دسترسی به نون لواش ندارم از خوردنش محرومم. چند بار هم خواستم خمیرش رو خودم درست کنم که همونطور که خودتون گفتید به کیفیت خمیر شما یا نون لواش نرسید برای همین عطایش را به لقایش بخشیدم.
    ولی با چیزی که شما گفتید کنجکاو شدم که خمیر سمبوسه که براتون آوردن چیه؟ یعنی در واقع اسمش به انگلیسی یا فرانسه چی می شه؟ البته اینهم بگم که من کشورهای عربی زندگی نمی کنم ولی دوست دارم بدونم به چه اسمی باید دنبالش بگردم شاید فرجی شد و پیداش کردم.
    یه دنیا ممنونم.
    موفق باشید و ایام به کام.

    راحله جون تو کشورهای عربی که زبان فرانسه حرف می زنن اکثرا به اسم Diol
    تو کشورهای فرانسه زبان یا آفریقایی هم به اسم brik
    کلمه ی خمیر هم می شه Pâte
    راستی یه اسم فرانسوی دیگه هم هست تو کشورهای عرب فرانسه مثل مراکش و تونس pastilla
    انگلیسی اش رو هم که ترلان جان لطف کرده و نوشته.
    این خمیرها رو معمولا تو یخچال فروشگاههای بزرگ می تونی پیدا کنی. مثل سوسیس کالباس و پنیرها که می ریزن تو یخچال های رو باز. خوب بگردی می یابی انشالله. موفق باشی.

  21. ترلان :گفت

    در جواب راحله جون خمیر سمبوسه به انگلیسی میشه:
    Samoosa Leaves و همينطور Samoosa Sheets!

  22. سلام عزیزم. ایده ی خیلی جالب و زیبایی بود محشره

  23. دزیره :گفت

    سلام شادی خانم.ممنون از دستوراتتون ولی فکر کردم که یادآوری کنم که هیچ وقت از روزنامه استفاده نکنین چون سرب داره و فوق العاده سمی هست

    مرسی خانومی

  24. راحله :گفت

    سلام
    به ترلان خانم عزیز: ممنون که جوابم رو دادید.
    موفق باشید.

  25. ton amie a kanoon :گفت

    سمبوسه دوست دارم با گوشت :))

  26. خانجون :گفت

    عالیه راستی اگه به نانوایی لواشی بگی آخر پخت که کارش تمومه چند تا خمیر نان را نیمه پز بزنه هم چیز خوبی میشه

  27. آیدا :گفت

    نون لواش به این نازکیه؟

  28. ایدا :گفت

    وای ببخشید من نخوندم اول شکلا رو نگاه کردم میشه راهنماییم کنید بگم ار دوبی چی میخوام خمیر یا نون مخصوص؟…………. بگو همینجا دقیقا چی برام بیارن

    عزیزم باید بگی خمیر مخصوص سمبوسه. تو بسته بندی های به ابعاد 30 یا 40 در 10 یا 20 هست. یعنی مثل یه نوار بلند و کمی پهن.
    اینا رو تو بخش یخچال فروشگاهها باید پیدا کنند مثل پنیرها و سوسیس کالباس. آوردنی هم بذارن تو فریزر یخ بزنه تا در طول پرواز و برگشتن و رسوندن به دستت دماش رو حفظ کنه. ایران و خونه شون هم رسیدن بذارن فریزر.
    تو هم بذار تو فریزر. موقع استفاده 20 تا 30 دقیقه قبل از استفاده بذار از فریزر بیرون که نرم شه. تا نرم نشده استفاده نکن. برگه ها رو از هم جدا و سمبوسه رو بپیچ.
    بقیه ی پنیر رو سرش رو دوباره بسته چسب بزن . تو سلفون بپیچ . برگردون فریزر. خمیر نباید هوا بخوره چون خشک می شه. همین دیگه. موفق باشی

  29. sima :گفت

    alyyyyyyyyyyyyyy bood man khamire filo daram ba oon ham mishe khanoomi?

پاسخی بگذارید

