ترشی لبو


تنبلی نکنید. بپرید تا فصل لبوهه لبو بخرید و ترشی بندازید. 10 روزه هم آماده است. ثواب داره والله این شووراتون تو این سرمای سیاه زمستونی یه چیزی داشته باشن کنار دیزیشون بخورن!
و اما…..

لبو رو خریده، خوب و حسابی شسته. با آب فراوون بار گذاشته. چنگال زده، هر وقت نرم شد و پخته بود از روی شعله برداشته و بذارید سرد شه. (اووووووووف نفسم گرفت بس که یه نفس گقتم)
پوست بگیریدو حلقه حلقه کنید. با قالب های شیرینی نخودچی قالب بزنید یا اینکه مکعبی خورد کنید. بریزید تو شیشه و روش سرکه سفید بریزید تا روش رو بپوشونه. به ازای هر یه لبو متوسط یه قاشق مرباخوری شکر بریزید سر ترشی و درش رو سفت ببندید و بذارید تو یخچال. ده، دوازده روز بعد برید درش آرید و بریزید تو پیاله بذارید کنار دیزی شوورتون.
خانما بعد از چند روز از گذاشتن این پست اینو بگم: اگه ترشی ملس دوست ندارید اصلاً شکر نزنید. من عشق ترش و شیرینم. به نظر من که خیلی خوبه. یه بار امتحان کنید مشتری می شید.
بسیار خوشمزه. مادر شوهر ما خورد و مقداری هم برد! یعنی بسی تأیید شد.
عکاس و ترشی درست کن هم خودم بودم.
پ.ن: به بیانات عالی من در پست قبل توجه کنید منظورم پی نوشت پست قبله چون حقایق عجیبی دستگیرتون می شه!
این نوشته در چاشنی ها, شور و ترشی ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

42 پاسخ برای ترشی لبو

  1. میشا :گفت

    سلام….دهنم آب افتاد…..ایول به سلیقه ت

  2. masi :گفت

    من تا حالا نخوردم و درست هم نکردم.میتونم از پسش بر بیام؟ چقدر قالب هاتون قشتگ هست ماه و . ..

    آره بابا کاری نداره مسی جان. درست کن که پشیمون نمی شی

  3. من خوردم ، میدونم عالیییییییییییییییییییییییییییییییی میشه

  4. مریم :گفت

    مطمئنی باید شکر توش بریزیم؟ آخه همینجوری لبو شیرینه
    من همه ی ترشی هایی که درست می کنم ملسند. کلاً با طعم تند سرکه نمی تونم کنار بیام ولی اگه فکر می کنی دوست نمی داری نریز. ملس ترش و شیرین می شه واییی. برم چند تا بخورم برگردم

  5. گیسو :گفت

    به به منم دوست دارم خوشمزه س
    هنوز امسال درست نکردم
    مرسی از یاد آوریت

  6. گلی :گفت

    ننه شادنه …. سرکه قرمز نمیشه ؟؟ سرکه سفید ندارم که

    نه جیگر جان طعمشون با هم فرق وکوله! برو یه سفید بخر بذار دم دست همیشه از این خرت و پرتای قرمز گلی درست کن آبش هم برای سس سالاد خوبه صورتی خوشگلش می کنه.

  7. آخ شادی جون چه کنم که شوور من دیزی خوره اما ترشی خور نیست. اصن ذوق ترشی خوردن منم کور کرده. هرچی سرکه کم میریزیم که ترشی ش کمتر بشه ام انگار فایده نداره. این ترشی لبو های بیچاره منم از پارسال همینجوری موندن تو یخچال (البته منظورم از 6 ماه پیشه. هنو یه سال نشده که ما زیر یه سقفیم).
    خلاصه که دستت طلا شادی جون.
    واسه اون اختراع کلم دلمه ای اصن نمیدونم چرا منم که اینو خوندم خودم احساس کردم گل کلمه ;))
    نمیدونم رو حساب عکس یا رو حساب منظور تو 😉
    میبوسمت عزیزم.

    حالا شوور خودمم همچین ترشی خور نیست آبجی اما ناچاره آخه ما خیلی بیشتر از شیش ماهه که زیر یه سقفیم

  8. علی :گفت

    سلام
    لطفا در زمینه همکاری سرکار با یک تالار پذیرائی در تهران اعلام نظر فرموده و ایمیل بزنید
    با تشکر
    علی
    alirezahosein128@gmail.com

  9. خانجون :گفت

    خیلی خوشگلند.چه با سلیقه.

  10. شاپرک :گفت

    حالا قبل از این که ترشی خوشمزه را یاد بگیرم بذار عید را تبریک بگم .روزهای خوبی در ایام تعطیل برات آرزو می کنم .
    هوووووووووووووم دیزی با ترشی اونم از نوع لبوئیش منم میخوام چند تا شیشه درست کردی

    مرسی عزیز جانم. فعلاً یه شیشه ی بزرگه. آخه شور هم انداختم. در اونو که باز کنم دیگهخ ترشی به حاشیه رانده می شود خواهر!

  11. منم ترشیه لبو دوست دارم
    چقدر راحت بود
    خیلی خوبه دستت درد نکنه شادی جون

  12. کویریات :گفت

    چقده اینها گوگولی اند. میشه از لبوی پخته استفاده کرد؟ اینجا لبوی پخته ی وکیوم شده هست… رویش سرکه بریزم میشه؟ باید بشه دیگه نه؟ حالا من بپزم یا کارخونه که نباید فرقی کنه!

    قربون خانوم! الی جون حالا با همون کارخونه ای ها یه شیشه کوچیک بنداز ببین چطور می شه. اگه بهش موقع پخت شکر زدند و شیرینه تو دیگه نزن خواهر زیادی ملس می شه یه وقت!

  13. نجمه :گفت

    خیلی ترشی خوشمزه ای میشه. ولی یه کم هم موسیر توش بریزی محشر میشه. مطمئن باش. مامان من همیشه میریزه خوشمزه میشه.

    دفعه ی بعد چشم. مرسی

  14. سمیر :گفت

    میسی من که خیلی دوس دارم.

  15. ناردونه :گفت

    شادی جون ازاین ترشی های خوشگل همش چهار تا دادی ما بخوریم دعوامون میشه که مخصوصا من و شاپرک ممکنه کارمون به گیس و گیس کشی بکشه

    قربونت برم همش مال تو و شاپرکی. آدرس بده نصف کنم بفرستم.

  16. __███_███___██__██
    __███__███████___███
    ___███_████████_████
    ███_██_███████__████
    _███_____████__████
    __██████_____█████
    ___███████__█████
    ______████ _██
    ______________██
    _______________█
    _████_________█
    __█████_______█
    ___████________█
    ____█████______█
    _________█______█
    _____███_█_█__█
    ____█████__█_█
    ___██████___█_____█████
    ____████____█___███_█████
    _____██____█__██____██████
    ______█___█_██_______████
    _________███__________██
    _________██____________█
    _________█
    ________█
    درود بر شما
    وب بسیار خوب و پرمحتوایی داردی.
    خوشحال میشم کلبه محقر مرا با قدوم مبارکتون منور کنید.

  17. ELHAM :گفت

    آخه اینکم ترشیه؟
    پس سرکه هاش کو؟ نکنه تا تهشو خوردی بعد یادت افتاده عکس بگیری هوم؟
    دستت درد نکنه ماهی کوچولو لبوهاتم عین خودت گوگوری مگورین

    سرکه هاش می شه سس سالاد دیگه. نه که ما طبعمون نازکه سس سالادمون باید صورتی باشه وگرنه از گلومون پایین نمی ره خانوم جان!!!!

  18. ton amie a kanoon :گفت

    با سلیقن

  19. سلام شادی جون جونی خوشگل خانمی. خوبی عزیزم. ممنون از اینهمه لطفت گلم این روزا اصلا» فرصت ندارم که به وب برسم حتی پاسخ کامنت ها رو نمی رسم جواب بدم و یا پست جدید بذارم. امیدوارم به زودی بتونم مثله قبل فعال بیام. شادی خانمی ظرف قشنگت حیف شد شکست ولی حالا یه بهتر ترشو می خری عزیزم……….
    این ترشیت هم عالی و شیک شده من فقط کمی هم سیاهدونه اضافه می کنم به ترشی لبو خیلی خوب می شه

    قربون مهربونی هات برم لادن جون. راستش منم سرم شلوغه این روزا و خیلی وقت آپ کردن ندارم اما تلاش خودمو می کنم. بیا مسابقه بذاریم اصلاً

  20. ریحانه :گفت

    شادی جان من باهات موافقم عالیه این ترشی
    ممنون دوست عزیزم

  21. وای اون غذای ژست قبلیت حسابی وسوسه ام کرد به پختنو من که امسال نمیتونم ترشی بخورم. زبونم میسوزه!

    ای بابا چرا خواهر؟؟؟؟[نگران]

  22. منم تا حالا ترشیشو نخوردم
    چقدر قالب زدی خوشگل شدن

    امتحان کن. قیافش خوشگل و مهمون کشه. مزه اش هم خوبه. خودشو می تونی برای تزیین سالاد استفاده کنی با آبش هم سس سالاد درست کنی که صورتی می شه. خلاصه پر کاربرده خواهر.

  23. منم موافقم که نباید غلطهاتو اصلاح کنی و اینجوری یادگاری میمونه خودش خاطره شد. منم گفتم وا چر این به گل کلم یه چیز دیگه میگه گفتم شاید لهجه محلیه

    راستی چقدر بعضیها کنجکاون ها !!! چه سئوالاتی تو خصوصی میپرسن

  24. عسل :گفت

    حالا من که به شوهر جان آبگوشت نمی دم بخوره این ترشی رو چی کار کنم؟

    خودت بخور عزیز جون. با آبگوشت یا بی آبگوشت. جفتش می چسبه.

  25. ترلان :گفت

    نمیدونم چرا من اصلاَ دستم به ترشی نمیره!!! این ترشی لبو رو پارسال خونه داییم خوردم، خیلی خوشمزه بود!! یه ترشی خیلی خوشمزه دیگه هم خوردم! اتفاقاَ دستور دقیق این دومی رو تو فرودگاه که بودم تند تند تلفنی از زن داییم پرسیدم، به محض رسیدن به دبی دست به کار شدم و درست کردم ولی اصلاَ خوشمزه نشده بود!!! هر چقدر نون ها و شیرینی هام خوب از آب در میان ترشی هام هیچ تعریفی ندارن!!

    تو می تونی ترلان. امتحان کن تو می تونی

  26. مهناز :گفت

    سلام
    از وبلاگتون خوشم اومده و اگه اجازه بدید می خوام این ترشی رو برای دل خودم درست کنم نه برای شخص دیگه!
    اما یه سوال برام پیش اومده!
    شکر رو کی باید داخل ترشی بریزیم؟ منظورم اینه که وقتی لبو داره می پزه شکر رو بریزم یا وقتی سرکه رو روی لبوی داخل شیشه ریختیم بعدش شکر رو اضافه می کنیم؟
    با تشکر
    مهناز جان توی توضیحات نوشتم خانومی. سرکه و شکر رو تقریبا هم زمان می ریزی حالا اول سرکه بعد شکر یا اول شکر بعد سرکه فرقی نداره. موقع پخت شکر نزن. اگه خیلی شیرین دوست داری هم موقع پخت کمی شکر اضافه کن و هم موقعی که داری می ریزی تو شیشه.

  27. حلول عید سعید غدیرفرصتی است تا حق باوران ولایت مدار با تمسک به حبل المتین
    امامت وذیل عنایات قطب عالم امکان (عج) وتجدید بیعت با ولی فقیه زمان ، تداوم بخش رسالت و امامت معصومین درعصر غیبت باشند . این عید را به شما و خانواده محترم تبریک می گویم.
    جالب بود. موفق باشید

  28. شادی جون دستت درد نکنه کلی لبو دارم الان

  29. سلام.در پی مطالعه این پست شما بر آن شدیم ما هم درست کنیم.از آقایی جونمان پرسیدیم دوست داری ؟ گفتند بلی…بسیار. متوجه شدیم در ایام طفولیت پدرشان برای ایشان درست می کرده اند . از او طرز تهیه را پرسیدیم گفتند بعد از اینکه لبو پخت مقداری شکر رویش می ریزیم و با سرکه می گذاریم تا این جوری خسته شدم. آره گفت که این جوری می ذاریم چند روز بمونه تا برسه. ولی من یه جاش رو متوجه نشدم و خجالت کشیدم بپرسم.تو این ترشی باید از آب لبو هم بریزیم ؟

    نه عزیزم خیلی راحته فقط سرکه و شکر بریز رو لبوی پخته…. وبلاگ آشپزیت رو ندیده بودم خواهر!!!

  30. من امروز ساختم….. ما هم کلا ملس دوست داریم….. با وجود اینکه شکر هم موقعه پخت و هم در سرکه ریختم باز هم چشیدند و گفتند سرکه اش تیزه…. من هم 3 چهار قاشق شیره انگور اضافه کردم
    حالا یکی دوهفته صبر کنم ببینم چی میشه…. اگه خوب نشه مجبوری بیای همش رو خودت بخوری….

    خوب کلا دستور رو عوض کردی که!!! ولی بد نمی شه، اعتماد به نفس داشته باش!!!!!!!!!

  31. خیلی ممنون.ببخشید دیر اومدم! شرمنده . چند روزی نبودم. منم شما رو لینک کردم. خیلی خوشحالم یه دوست تازه پیدا کردم! 🙂

  32. هدی :گفت

    سلام. می شه دستور پخت کدو حلوایی رو برام بذارید. البته مربای کدو حلوایی

    سلام هدی جان. من مرباشو تا حالا نپختم و فکر نکنم امسال بپزم خانومی.

  33. آرینا :گفت

    سلام خانوم کدبانو من ترشی لبو رو که دستورش رو دادی با چغندر قند هم درست کردم. خوشرنگ و خوشمزه شد. مرسی از دستورهای جالبتشاد باشی

    خدا رو شکر

  34. soheilanosrati :گفت

    mamnoonam az in hame zahmati ke mikeshi

  35. soheilanosrati :گفت

    man ghablan in torshiro dorost karde boodam hame migoftan khooshmazast vli indafe ba dastore shooma dorost mikonam shekar ham mirizam bebinam chetor mishe mazash

پاسخی بگذارید

