باقلای مراکشی


این شیوه ی پخت باقلا که خیلی خیلی خوشمزه است همونطور که نوشتم مال مراکشه و این روزا که همه ی خانومای خانه دار در حال پاک کردن باقلا و احیاناً پختن کمی از اون به سبک خودمون یعنی با پوست غلاف مشغولند بد نیست این مدل رو هم امتحان کنید. من که مشتری دائم شدم و می خوام یه مشت باقلا با پوست بذارم تو فریزر وقت و بی وقت زمستون و پاییز درست کنم با همسری بخوریم و از مراکشی ها تشکر ویژه کنیم!!!!
فقط تو رو خدا این بخاری که از روی این باقلای مراکشی بلند می شه ببینید، خودم الانه هوس کردم  حالا چه برسه به شما:)
اینم بگم که من تو سایت های مختلف فرانسوی این دستور رو دیدم و تقریباً همه جا طرز تهیه اش یکی بود فقط چیزی که من پختم با مال اونا یه تفاوت اساسی داره و اونم اینه که سبزی اصلی این باقلای خوشمزه گشنیزه اما من که تو خونه کمی شوید تازه از باقلاپلوم مونده بود و حال رفتن تا سر خیابون و گشنیز خریدن رو نداشتم با شوید درستش کردم که خیلی هم خوشمزه بود اما فکر می کنم با گشنیز هم خیلی خوب بشه و شما ترجیحاً اگه اصل مراکشی اش رو خواستید درست کنید با همون گشنیز درست کنید و مثل من تنبلو نباشید. بپرید برید سر کوچه گشنیز بخرید، آشپز باید زبر و زرنگ باشه آ باریک الله…..
حالا مواد لازم
باقلا از غلاف در اومده 500 گرم
سیر رنده شده 2 حبه
گشنیز خورد شده 2 قاشق غذاخوری ( من شوید ریختم، گفتم که چرا!)
4 قاشق سوپخوری روغن زیتون
2 ق. مرباخوری پاپریکا
2 ق. مرباخوری زیره
نمک و فلفل
همه ی مواد رو بریزید تو یه قابلمه و روش رو تا حدی که آب روی باقلاها رو بپوشونه آب بریزید و بذارید بجوشه وقتی جوشید زیرش رو کم کنید و بذارید رو شعله ی کم ریز جوش بزنه. حدود 20 تا 30 دقیقه بذارید بپزه و آبش کار بره (یعنی تموم شه) اگه باقلا هنوز سفت بود کمی دیگه آب بریزید تا بپزه و خوب نرم شه ولی در نهایت این خوراک خوشمزه نباید آبدار باشه و روغن زیتونش بیشتر می مونه تو ظرف. همین دیگه بریزید تو ظرف سرو و نوش جان بفرمایید.
توصیه می کنم درست کنید. خیلی لذیذه.
و در آخر این پست یه خبر خوب و خوشحال کننده دارم:
یکی از دوستای خوب اینترنتی مون که احتمالاً خیلی از شما می شناسیدش یه فروشگاه اینترنتی برای فروش مواد لازم تو آشپرخونه راه اندازی کرده مثلاً خمیر یوفکا که در دسترس نیست، خمیر باقلوا و قالب ها و رنگ های غذایی و خیلی چیزهای به درد بخور رو می تونید اونجا پیدا کنید/ این دوست گلم بهار خانوم نازنینه.
برای دیدن فروشگاه اینترنتی بهار خانوم گل اینجا کلیک کنید. حتماً سر بزنید مطمئنم چیزای به درد بخوری اونجا پیدا می کنید.
باقلای مراکشی پز و مترجم و عکاس و خورنده و خلاصه همه کاره: خود شادانه جان شاد!
این نوشته در اردور و پیش غذا, تنقلات, ترجمه از زبان فرانسه, غذاهای ملل ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

31 پاسخ برای باقلای مراکشی

  1. سلاااام شادی جون. چقد کیف داره وقتی بیخوابی بعد از بیسکوئیت درست کردن اومده سراغم، یهو ببینم که یه خانوم خوشگل هنرمند یه خوراکی خیلی ی ی ی خوشمزه آپ کرده.
    کلی ی ی ی کیف کردم که این نصفه شبی پای لپ تاپ یه خوراکی مفید یاد گرفتم.
    اما خداییش دیگه چشمام باز نمیمونه.
    فردا باید به فروشگاه بهار خانوم یه سر بزنم. رنگ red-red میخوام.
    میبوسمت عزیزم.

    • شادی :گفت

      سلام زهرا جون. ای بابا پس تو بعد از منم بیدار بودی. آخه دیگه ساعت از 2 گذشته بود که آپ کردن من تموم شد. بابا فعال. خوشم می آد مثل خودمی بی خوابیهات کار می ده دستت.
      آره یه سری بزن ببین چه خبره. می بوسمت

  2. سلام شادی جون
    خیلی خوشمزه هست . دلم از این باقالی خوشمزه ها خواست . دست گلت درد نکنه .
    از اینکه نسبت به من و وبلاگ و فروشگاه لطف داشتین ، بینهایت سپاسگزارم .
    و یک سوال : عکسهات خیلی قشنگن . البته معلومه هنر اینکارو هم داری . می خواستم مشخصات دوربینت رو هم بپرسم ( البته اگه ممکنه ) .
    باز هم ممنون

  3. khanjon :گفت

    به به باقلاپزونه. چه بر و بو و بخاري داره. ممنون كه احوالپرسي كردي. من اجبارا بايد 2 هفته برم سفر. البته تفريحي نيست.درمانيه.براي همسري. و از ديدن عزيزاني مثل تو محروم. مي بوسمت زييييييييييييييييييييييييييييياد.

    • شادی :گفت

      مرسی عزیز مهروبونم. امیدوارم زودتر همسری خوب بشه و در کنار درمان بهتون خوش هم بگذره. می بوسمت البته منم زیااااااااااااااااد 🙂

  4. اخ جون باقالی 🙂
    اما معده ی بی ادب من نمیذاره لذت ببرم ازش که! 😦

  5. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون عجب بوی باقالی راه افتاده خوش موقع اومدم دارم باقالی میپزم برم یک مقداریش را اینجوری درست کنم فکر کنم منم طعم شوید را بیشتر دوست داشته باشم .شاید بخاطر اینه که باقالی پلو دوست دارم اینجور به نظرم میاد .

    • شادی :گفت

      سلام بهار جونم. چه خوب که الان که باقلا داری این پست رو دیدی. خیلی خوشمزه است اخه. دوست دارم همه ی دوستام طعمش رو بچشن. من که تونفیق اجباری داشتم شوید ریختم حالا تو ببین چه می کنی. فکر کنم در هر حال خوشمزه است!

  6. montazer :گفت

    salam shady jan khobi azizam mamnon bkhater up koshmazaton rasty mishe dastor felafel irani keh to iran dorost mikonan ro bezarid man chand noesh ro imthan kardam ama aslan maze on felafelhaye sareh koch e madrseh ro nmidan mmanon misham

    • شادی :گفت

      سلام دوست جان. چشم در اولین فرصت سعی می کنم تو خونه فلافل خورون راه بندازم و عکس بگیرم ازش. هیچ وقت به صرافت عکس و پست نیفتادم اخه تواینترنت خیلی دستورش زیاده ولی یادم می مونه تا چند وقت دیگه حتما.

  7. هانیه :گفت

    سلام دوستم………خیلی عالی بود. ما همیشه بدون غلاف می پریم، توی وبلاگم هست…اما این مدلی باید خیلی خوشمزه باشه…حتما امتحان میکنم
    راستی ممنون که به .ولاگم سر زدین…می تونم لینکتون کنم؟

  8. eligooloo :گفت

    شادونه جونم سلام عصر جمعه ات به خیر
    شادونه تو فیسبوک هستی تو؟ اونجا چند تا صفحه خیلی خوب آشپزی هست که همه عکس میذارن و کلی اطلاعات رد و بدل میشه ندیدمت تا حالا اونجا. صفحه آشپزی جنوبی یکی از بهترین هاست.
    اگه دوست داشتی بیا سر بزن :بوس

  9. یاسی :گفت

    یه دونه ای شادی جون
    اینو وقتی بخوام از شوهرم چیزی بگیرم به عنوان باج بهش میدم:)
    بازم تشکر شادی جان بابت این همه زحمتی که میکشی

  10. شاپرک :گفت

    شادی جون اسم بهار از کجا آوردی خوبه زمین تا آسمون با هم فرق فکولن .

    • شادی :گفت

      راست می گی ها شاپرک جونم. دو تا پیغام رو با هم قاطی کردم. شرمنده ام. بذار به حساب گیج بیجی من خواهر جون 🙂

  11. واوووووووووووووووووووی من از اینا میخواممممممم…

  12. ماه جبین :گفت

    وای که من چقدر باقالی پخته دوست دارم. منم میخواستم آموزششو بزارم ولی مادرم گفت هنوز باقالی برای پختن نیومده . دستت درد نکنه گلم از آموزش قشنگت

  13. یاسی :گفت

    اینو درست کردم شادی جون ،حرف نداشت،یه مقدار گلپر و آویشن هم من دراوردی اضافه کردم خیلی خوب بود
    مرسی گلمممممم با این پست قشنگت

  14. لیلا.ع :گفت

    عجب عالی امروز باقالی خریده بودم برای با پوست پختن حالا مدل مراکشی شما رو امتحان میکنم
    ممنون شاد باشی

  15. farnaz :گفت

    سلام. من نمیدونم چرا باقالیهای من سف میشه. کمک کنید

پاسخی بگذارید

