موسلی شکلاتی… صبحانه ای سالم با غلات و دانه ها


گرچه من دیر به دیر می آم اما باور کنید به فکر همه تون هستم. همش دارم فکر می کنم برم آپ کنم بعد می بینم وقت ندارم. یه روز امتحان زبان دارم. یه رز مهمونیم. یه روز مهمون دارم. یه روز پروژه ام وقتش داره تموم می شه و زنگ می زنن می گن چی شد و من تازه یادم می افته باید تا آخر خرداد  تمومش کنم. یه روز حوصله ندارم. یه روز خوابم می آد. یه روز دارم شیرینی می پزم. و خیلی کارای دیگه. خلاصه که وقت کم، شور نوشتن زیاد. باور کنید ها!
قبل از شروع پست هم عرض کنم تشریف بیارید  فیس بوک روی میز آشپزخانه و روح منو شاد کنید عزیزان. لایکمان کنید خوشحال شیم!!!!

امروز با دستور خیلی خیلی مفید و خیلی خوشمزه ی موسلی اومدم. موسلی ترکیبی از غلات و دانه هاست که با آب میوه یا ماست یا شیر سرو می شه. بعضی مواقع بهش میوه ی فصل تازه و مخصوصاً سیب تازه خورد شده اضافه می کنند. مدل هایی هم با میوه های خشک داره که می شه میوه های خشک رو ریز کرد و به موسلی آماده شده قبل از اضافه کردن شیر اضافه کرد. ( میوه ی خشک رو نباید تو فر پخت). موسلی رو هم بزرگترها و هم بچه ها خیلی دوست دارند. مخصوصاً نوع شکلاتی اش رو که گذاشتم باب میل بچه هاست. شما می تونید انواع دانه ها رو مثل تخم آفتابگردون خام یا هر دانه ای به موسلی تون اضافه کنید و لذت ببرید. میوه های تازه هم با موسلی توی ماست شیرین خوب می شه.
راستی یه مارک خوب موسلی هم تو ایران هست به اسم فامیلیا که سوئیسی یه و خیلی گرونه. من اول ها از اونا می خریدم ولی دیدم بابا داره به اقتصاد خانواده صدمات جدی می زنه!!! مخصوصاً که من و همسری در یک هفته یک بسته اش رو می بلعیدیم. خلاصه که تصمیم گرفتم دستورش رو یابیده و تو خونه درست کنم. این دستور حاصل ترکیب چند تا دستور فرانسوی یه که من تا حالا چند باری با مواد کم و زیادتر درست کردم و همیشه هم دوست داشتیم. از نظر اقتصادی و از نظر بستن دهن بچه های شکمو به نظر من موسلی با خواص عالی ای که داره بی نظیره.
از من به شما نصیحت که درستش کنید، حالا دیگه خود دانید.

حالا…………………………
اول یه تاریخچه ی فسقلی درباره ی موسلی بدم، بعد بریم سر اصل مطلب، البته ببخشید کمی کتابی شد، ترجمه است دیگه:
موسلی ترکیبی از غلات است که می تواند به تنهایی خورده شود اما معمولاً  به عنوان صبحانه  همراه با شیر، ماست یا شیرسویا خورده می شود. موسلی در بخش آلمانی زبان سوئیس به عنوان  محل به وجود آمدنش بسیار گسترده است.  امروزه موسلی به عنوان یکی از خوراکی های با کیفیت روی میزهای بزرگ هتل ها درجه یک عرضه می شود.
سازنده ی موسلی دکتر و متخصص  تغذیه زوریخی  است به نام  ماکسی میلیان بیرشی – بینر که در 1867 در آرو متولد و در 1939 در زوریخ فوت کرد. او ترکیب موسلی را در سال 1900 کشف کرد. معنی تحت الفظی موسلی « پوره ی کوچک» است.
اتفاقی که افتاد این بود که در یک گردش کوهستانی دکتر بیشر در غذای یک چوپان شریک شد.  با وجود سن زیاد او، غذا ترکیبی بود از جو خورد شده در شیر، شیرین شده با عسل و همراه شده با یک سیب. چنین بود که موسلی کشف شد و در رژیم هایی پیشنهاد شد که او در کلینیک خود ارائه می داد.
موضوع به برخی محافل گیاهخوای هم کشیده شد و بعد دکتر بیشر با این موفقیت اجتماعی به لطف جنبش هیپی ها شناخته شد.
دستور اصلی دکتر بیشر و البته عکس سردیس دکتر:

1. یک ق.س جو پرک را در 3 ق.غ تا س آب سرد بخیسانید.
2. یک ق.س آب لیمو اضافه کنید و یک ق.س شیر غلیظ شیرین.
3. با 200 گرم سیب (بدون پوست گرفتن) رنده شده مخلوط کنید.
4. یک ق.س فندق یا بادام خورد شده اضافه کنید.
حالا من یه چیزی بگم: از چوپان مزبور متشکرم!!!!
مواد لازم
جو پرک  دو لیوان

گندم پرک نصف لیوان

بادام خورد شده نصف لیوان

فندق خورد شده نصف لیوان

کنجد یک سوم لیوان

عسل سه چهار قاشق غذاخوری
کره بیست تا سی گرم

پودر دارچین یک قاشق غذاخوری

شکلات چیپسی یا خورد شده سه چهارم لیوان

پودر نارگیل یک سوم لیوان

عسل رو روی بخار کتری بذارید تا روان بشه و گرم بشه. کره رو بهش اضافه کنید تا آب شده و مایع روانی به دست بیاد.مواد خشک به جز شکلات و پودر نارگیل رو با هم مخلوط کنید.

عسل و کره رو روشون ریخته و خوب مخلوط کنید.

توی سینی فر بریزید و خوب پخش کنید.

فر رو روی 180 درجه گذاشته و موسلی رو بذارید تا رنگش طلایی بشه.
بیست تا سی دقیقه کافیه. بهش سر بزنید که زیادی برشته نشه چون خشک می شه.

وقتی از فر درآوردید و هنوز داغه شکلات و پودر ناریل رو اضاقفه کنید و خوب هم بزنید تا با گرمای مواد شکلات آب شده و مواد به صورت گلوله های کوچک در آد.

بذارید خنک شه و تو شیشه ریخته و تو یخچال نگه دارید.
با شیر یا ماست یا شیر سویا تناول کرده و لذت ببرید.

عکاس و موسلی ساز و خورنده و محقق و مترجم و خلاصه همه کاره: شادانه، شادانه
این نوشته در فرهنگ لغت آشپزی, ترجمه از زبان فرانسه, صبحانه و عصرانه, غذاهای ملل ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

25 پاسخ برای موسلی شکلاتی… صبحانه ای سالم با غلات و دانه ها

  1. khanjon :گفت

    اين جيگره شادي جون.عاليه. واقعا دستت بابت ترجمه وتهيه اين پست درد نكنه.كارت تكه مثل خودت. مي بوسمت زياد.

  2. کویریات :گفت

    چه باحال من هیچ وقت فکر نکرده بودم آدم موسلی درست کنه! همیشه می خریم از این موجودات طعم های مختلف و با ماست میوه ای می خوریم. (البته من با ماست وانیلی دوست تر دارم). ولی جالب بود واسم درست کردنش. :دی دست شادی جونم دردنکنه خسته نباشی از کارو بارها.

    • شادی :گفت

      مرسی الهه جونم. خودمم با کنجکاوی یافیدم دستورشو. فکر میکردم نشه تو خونه درست کرد ولی ظاهراً همه چیز رو می شه تو خونه درست کرد!!!!!!!!!! حالا وقت کردی درست کن عزیزم می چسبه خود آدم درست کنه. تو هم خسته نباشی گلم 🙂

  3. شااااادی چه خوبه ه ه ه اینن.
    اصلا فک نمیکردم بتونم موسلی رو تو خونه درست کنم. من خیلی وقته به همون دلایل خودت ترکش کردم. اما با اینی که یاد دادی از فردا دیگه صبحونه دست ساز میخورم.
    واااااای دوس دارم بغلت کنم اینقد که خوشحالم.
    دست گلت درد نکنه عزیزم. واقعا عالی و کامل توضیح دادی.
    بووووووس.

  4. شادی خانومی چه کردی!!!!! :*
    شادی یه سئوال: چقدر میشه نگهش داشت؟
    میدرستمش به زودی 🙂

  5. لیلا.ع :گفت

    شادی جان این خیلی محشره ممنون که مارو هم شریک کردی

  6. لیلا.ع :گفت

    شادی جان ممنون که به من سر زدی
    شاد باشی

  7. شاپرک :گفت

    منم یک چیزی بگم : از شادانه مزبور متشکرم

    سلام شادی جون این دفعه دیگه زود رسیدم… بابا چه موسلی درست کردی… یک بسته اش را دارم تنها خورنده اش خودم هستم خوش به حالمه ولی از این به بعد خودم میدرستم با دستورت .اینجا شکلک بغل و بوسه نداریم ؟

    • شادی :گفت

      سلام شاپرکو خانوم هوووووو. نه کمبود شکلک داریم. خودمم دچار کمبود شدم والله. افسردگی گرفتم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      پس تنها بدرست و حالش را ببر جانم! بوس

  8. Nasim :گفت

    سلام شادی جون من بالاخره برگشتم! مرسی خیلی عالی بود ! چه جالب کلی زحمت کشیدی ممنون.

  9. khanjon :گفت

    دلمه دوست داري زودي بيا وگرنه تموم شد نگي نگفتم ها.k

  10. یاسی :گفت

    سلام شادی جان
    بازم ممنون بابت وقتی که گذاشتی
    امیدوارم پروژه ت هم به خوبی پیش بره

  11. khanjon :گفت

    سلام شادي جون خوبي؟ خوشحالم ديدمت موفق باشي گلم.

  12. کیمیاگر :گفت

    سلام شادی خانم من نزدیک 1 سال میشه که مشتری اشپز خونه شما هستم
    میخاستم بگم وبلاگ شما پر از عشق و احساسه
    امیدوارم که همیشه در زندگی موفق باشی

پاسخی بگذارید

