بریوشت با قلب توت فرنگی


بریوش یک جور نون سبک و حجم دار هست که  سرچشمه ی اصلی اش استان نرماندی توی فرانسه هست ولی الان خیلی از اروپایی ها عشق بریوش پزی دارند. به بریوش کوچیک در شکل های مختلف بریوشت می گند.

این اولین تجربه ی بریوش پزی من بود که همراه سجاد  خواهرزاده ی 10 ساله ام درست کردم، نتیجه خوشمزه بود اما من کمی آرد کم آوردم و خمیرم چسبنده شد در حالی که خمیر باید سفت تر از این باشه. فکر می کنم می شد کمی بهتر بشه یعنی پفش بهتر بشه وگرنه مزه اش عالی بود، دفعه ی بعد خدا بخواد اگه! به هر حال آرد کافی تو خونه داشته باشید وقتی درست می کنید این دستور رو، البته انشالله.

این سجاد عزیزمه در حال بخور بخور!!!

این بریوشت که قلب توت فرنگی یا به قول من و همسری توت فرهنگی داره خیلی خوشمزه است البته به شرط اینکه مزه ی ترش توت فرنگی رو دوست داشته باشید. می تونید به جای پاشیدن پودر شکر روی بریوشت با سس شکلات یا کارامل میل بفرماییدش. به هر حال یه شیرین کننده لازم داره چون نونش شیرینی معمولی داره و مثل شیرینی شیرین نیست. اما وقت خوردن  که برسه با یه نون خوشمزه با قلب توت فرهنگی!!!!!!!! روبرو می شید که کمی هم شربت قرمز توش درست شده. به به. جای شما خالی بود.
راستی اگه خواستین باقی مونده ی بریوشت ها رو نگهداری کنید توی ظرف دربسته و بیرون یخچال بذارید. ودر ضمن توصیه می کنم تو قالب سیلیکونی درست نکنید، مال من اونایی که قالبش سیلیکونی بود کمی خمیری شده بود!
 می تونید هم مواد رو نصف کنید. برای ما که دو روز طول کشید تموم شه!

قبل از شروع پست هم عرض کنم تشریف بیارید  فیس بوک روی میز آشپزخانه و روح منو شاد کنید عزیزان. لایکمان کنید خوشحال شیم!!!!
مواد لازم
آرد سفید  500 گرم
شیر ولرم یک پیمانه 200 گرمی
کره 100 گرم
120 گرم شکر
تخم مرغ 2 عدد
20 گرم مخمر خشک (فکر کنم حدود 2 قاشق غذاخوری سر پر می شه!)
1/2 قاشق مرباخوری نمک نرم (دانه ریز)
توت فرنگی به مقدر لازم
پودر شکر برای پاشیدن رو و اطراف بریوشت ها
مخمر خشک رو با نصف پیمانه آب و کمی از شکر مخلوط کرده (توی کاسه بزرگ باشه و امیدوارم مخمرتون تازه باشه!)، بپوشونیدش بذارید جای گرم نیم ساعت بمونه تا عمل بیاد.  وقتی عمل بیاد پف می کنه و این شکلی می شه.

تو یه کاسه بزرگ مواد خشک رو با هم قاطی کنید، بعد وسطش رو گود کنید.
مخمر عمل اومده و شیر گرم و تخم مرغ ها رو اضافه کنید.
اینم دستای آقا سجاد که تخم مرغ ها رو داره اضافه می کنه!!!!!!!

مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآد.  کره رو چند قطعه کرده و اضافه کنید و با خمیر مخلوط کنید.
اگه خمیرتون شله کمی آرد رو کم کم اضافه کنید تا چسبندگی خمیر از بین بره. می بینید که من آردم آخر کار تموم شد و خمیرم چسبنده باقی موند!

روی خمیر رو بپوشونید و بذارید 2 ساعت تو جای گرم بمونه تا حجم خمیر دو برابر شه.  قالب های مافین رو کره مالی و آرد پاشی کنید.
از خمیر به اندازه یه نارنگی کوچیک بردارید و تو دستتون پهن کنید.
اگه توت فرنگی درشت دارید یک دونه و اگه کوچیکه دو تا بذارید وسط خمیر جمعش کنید و بذاریدش تو قالب.
نصف تا یک سوم قالب تقریباً باید خالی باشه. چون دوباره پف می کنه و بالا می آد. بپوشونید و بذارید نیم ساعت دیگه بمونه.

ده دقیقه قبل از گذاشتن تو فر، فر رو با حرارت 180 درجه گرم کنید. بیست دقیقه تا نیم ساعت برای پختش کافیه. وقتی رنگ روش طلایی شد با خلال دندون تمیز امتحان کنید و اگه چیزی بهش نچسبید بریوشت ها پخته است. از فر در آرید و بذارید خنک شه.

شکر بپاشید و بعد از قالب در آرید. اینطوری ترک های خوشگلی روش می افته. برای در آوردن از قالب از یه چاقوی پلاستیکی میوه خوری استفاده کنید تا قالبتون اگه تفلونه خط نیفته. دوئرشون رو با چاقو آزاد کنید و بعد در آرید.

بعد از درآوردن از قالب ته بریوشت ها رو بزنید تو پودر شکر و دور تا دورشون رو هم پودر شکر بپاشید.

می تونید بریوشت ها رو با سس شکلات یا کارامل یا سس توت فرنگی یا شربت توت فرنگی یا مربای توت فرنگی یا شربت عادی و یا…… خلاصه هر چیز شیرین آبکی و غیر آبکی مثل خامه ی فرم گرفته یا  آیسینگ شکری  و یا هر روکشی که دوست دارید میل کنید.
نوش جان.

عکاس و بریوشت پز: شادانه

این نوشته در مافین ها, ترجمه از زبان فرانسه, خمیر و نان ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

24 پاسخ برای بریوشت با قلب توت فرنگی

  1. کویریات :گفت

    به به دست آشپز و کمک آشپز درد نکنه

  2. وووووااااااااااااااااای شادی چه دوست میدارم اینو چه خوشتله!

    حتما میدرستمش و خبرت میکنم :*

    دست گلت درد نکنه :*

  3. عجب چیزیه شادی جون ، دستت درد نکنه ولی من نتونستم تلفظش کنم …
    در ضمن من رفتم تو فیس بوک و روحتو شاد کردم عزیزممممممممممممممم

    • شادی :گفت

      قربونت برم مهربون جونم. روحم اول تو فیس بوک شاد شد که اسمت رو دیدم الان هم بیشترک شاد شد. :))))))))
      تلفظش هست
      Briochette

  4. khanjon :گفت

    سلام شادونه گلي. چه كردي خانمي خييييييييلي خوشگلندو خوردني. مخصوصا كه توت فرهنگي هم داره و درضمن يك قنادباشي جوان هم كمك كنه.راستي منم نون پختم حلوا.مي بوسمت.

    • شادی :گفت

      مرسی دوست جانم. آره سجاد خیلی باحال کمک می کنه، کل آشپزخونه رو به هم می ریزه ولی با مزه است با بچه ها کیک پختن! سر می زنم. منم بوسسسسس

  5. سامان :گفت

    من دلم ضعف رفت. منم ميخوام ببين ساعت 2 نصف شب ما رو چطوری گشنمون كردین . دلم ويز ويز ميكنه

  6. لیلا.ع :گفت

    شادی جان به به از این شیرینی عالیه ممنون
    عزیزم خوشحالم که مهمان سفره اینترنتی من شدی
    شاد باشی

  7. شاپرک :گفت

    سلام بر شادانه گل
    بازم که گل کاشتی این دیگه خیلی خوردن داره بافتش که خیلی عالی شده اتفاقا تو خونه ما هر شیرینی و دسری باید با یک سوم شکر پخته بشه تا مقبول بیفته پس این با شیرینی کم دیگه حسابی تو دل جا باز می کنه برم سیوش کنم در اسرع وقت دست به کار بشم .
    برم ببینم میتونم روحت را شاد کنم .برمیگردم گزارش کارم را میدم

  8. شاپرک :گفت

    من برگشتم بازم با مشکل نه میتونم روی دیوارت بنویسم نه حتی گزینه پسندیدم برام وجود داره حالا برو تو صفحه لادن جون اون جا روی دیوار هر دوتون نوشتم

    http://www.facebook.com/pages/Ladans-Food-Journal/186643664714858

  9. وااااای اینجا رو ببین. دلم ازین قلبی توت فرنگی دارا خواست. آخی ی ی چه کیفی کردی با خواهر زاده ت. منم هی به این خواهرم میگم بذار نی نی ت بیاد پیش من با هم کیک درست کنیم میگه نه. البته بچه م هنوز یکم کوچولو ا 1 سال و 3 ماهشه 😉 اما کمک میکنه تو همه کارا ;))
    ببخشید دیر شد شادی جون این چند وقت یکم کارام زیاد بود.
    یه عاااالمه بووووس.

    • شادی :گفت

      ایشالله خواهر زاده ات زودی بزرگ شه و از تجربه ی شیرینی پزی و آشپزی با بچه ها کیف کنی. البته خرابکاری هاشون هم جای خود دارد. خواهش می کنم عزیزم. این حرفا چیه. کار داشتی دیگه. می بوسمت:)

  10. Nasren Irani :گفت

    سلام ممنون از آموزش خوشگل و خوشمزه شما.من مدتی است که با شما در فیس بوک آشنا شدم موفقhttp://honartabakhi.blogfa.com/
    . باشید
    اگه مایل به لینک هستید خوشحال میشم از هنرتون استفاده ببرم.

  11. Nasim :گفت

    وااااای چه خوشگل و خوردنی! دلم خواست مرسی شادی جان ! راستی منم روحت رو شاد کردم!

  12. لیلا.ع :گفت

    همیشه از دیدنت سر سفره اینترنتی خوشحال میشم ممنون که به من سر میزنی
    شاد باشی

پاسخی بگذارید

