ماش پلو


مواد لازم برای دو نفر آدم معمولی
ماش نصف پیمانه کمی بیشترک
برنج دو پیمانه
نمک و زردچوبه
روغن و کمی کره
ادویه پلویی کمی (اختیاری)
برنج رو تو یه کاسه و ماش رو تو یه کاسه دیگه بذارید برای دو سه ساعتی خیس بخورن. یادتون نره که روی برنج نمک بپاشید.بعد از دو سه ساعت آب ماش رو خالی کرده و با یه مقداری آب و کمی نمک بذارید بپزه در حدی که دونه های ماش قابل جویدن باشه ولی از هم باز نشده باشه و ترک نخورده باشه. فکر کنم بسته به جنس ماش بین نیم ساعت تا 45 دقیقه کافیه. من نیم ساعت کمی بیشتر گذاشتم. ماش رو بریزید تو یه سبد و کنار بذارید.
تو قابلمه باز هم آب بریزید و یکی دو قاشق چایخوری به آب زردچوبه اضافه کنید و نمک هم بریزید. وقتی آب جوشید برنج رو بدون آبی که تو کاسه همراهش بود اضافه کرده و بذارید آب دوباره به جوش بیاد. وقتی دونه های برنج بین دو تا ناخن می شکستند یعنی آماده ی آب کشیدن هستند. برنج رو تو آبکش ریخته و روش کمی آب گرم بدید.
قابلمه رو شسته و روی گاز بذارید. تهش روغن و کره رو ریخته و ته دیگ دلخواهتون رو بذارید. روش یه لایه برنج، یه لایه ماش بریزید تا بالا. لایه ی آخر برنج باشه. من معمولاً همراه ماش پلو کمی مرغ می پزم و از آب مرغ کمی روی برنج می دم. اگه نبود آب معمولی بریزید. زیاد نریزید که خمیر شه، روش کمی ادویه پلویی بپاشید. دم کن بذارید.شعله رو زیاد کنید. حدود یک دقیقه ای که بگذره برنج بخار می ده بالا. زیرش رو کم کنید و بین 40 دقیقه تا یک ساعت بذارید بمونه تا دم بکشه. اگه آب و روغن نیاز داشت یعنی خشک بود یا برنج دم نمی افتاد و دونه هاش نرم نمی شد، بهش آب و روغن یا آب و کره یا آب مرغ بدید. که البته آب موغ خوشمزه ترش می کنه.
یادتون باشه ادویه پلویی و حتی زردچوبه رو می تونید حذف کنید.
و…………………….
برای دمی ماش:
بعضی وقتا هم که حوصله ی آبکش کردن برنج و این برنامه ماش پزون رو ندارم. ماش رو می ذارم می پزه، همراه کمی نمک و زردچوبه و روغن البته و بعد برنج رو اضافه می کنم به ماش نیم پز توی همون قابلمه  و وقتی همه ی آب توی قابلمه تبخیر شد دم کن می ذارم تا دم بیاد. این شیوه ی کته کردن ماش و برنجه که بهش دمی ماش می گن و تنها نکته اش اینه که میزان  آب نباید خیلی زیاد باشه که برنج خمیر شه و نباید هم خیلی کم باشه که برنج خشک شه. آب روی برنج و ماش توی قابلمه باید حدود یه بند انگشت بالاتر از مایه باشه. می تونید با دسته ی قاشق بند انگشت رو اندازه بزنید. قاشق رو نباید تو برنج فرو کنید. روش باشه و در ضمن اگه انگشتاتون بلنده، کمی اندازه رو کوتاه بگیرید. اگه ادویه پلویی دوست دارین دقیقاً قبل از گذاشتن دم کن کمی بپاشید روی برنج و روش یه تیکه کوچولو کره بذارید.
اگه آب برنج کم بود اضافه کنید و اگه زیاد بود با ملاقه از روش بردارید.
و در آخر همون جملات مهم!!! همیشگی:
تشریف بیارید  فیس بوک روی میز آشپزخانه و روح منو شاد کنید عزیزان. لایکمان کنید خوشحال شیم!!!!
نوش جان
عکاس و آشپز: شادی
این نوشته در پلو و چلو, غذاهای گیاهی ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

22 پاسخ برای ماش پلو

  1. سلام شادی جونی.
    چقد با نمک. من تا حالا درست نکردم. باید حتما امتحان کنم.
    چقدم کامل توضیح دادی. مرسی عزیزم.
    بووووس.

    • شادی :گفت

      اتفاقاً زهرا جون من خیلی دوست دارم ماش پلو رو. درست کنی مشتری می شی. البته من بیشتر به شیوه ی تنبلانه ی دومی درست می کنم ولی روزایی که کدبانوگری خونم می زنه بالا آبکش درست می کنم. می بوسمت.

  2. Behnaz :گفت

    avvalan merci
    sanian raveshe dovom kheily kheily khoshmazzeh tar ham hast chon hameye mavad o mazeh hash toosh mimuneh

  3. شکمو :گفت

    kheyli veblag khobi darid merci man linketoon mikonam

  4. khanjon. :گفت

    سلام شف شادونه.خوبي؟ ماش پلو عاليه ولي من يه بار پختم از بس ماش نپزي بود پشت دستم رو داغ نهههه گاز گرفتم كه ديگه نپزم. امروز نون پختم ننه بيا سهمت رو ببر. ميبوسمت زياااااااد.

    • شادی :گفت

      اوا. عجب ماش بی ادبی بوده. حال دوت منو گرفته!!!! حالا یه بار با یه ماش باادب امتحان کن. خوشت می اد ها! سر می زنم مادر جان 🙂

  5. من تا حالا ماش نپزوندما 😀
    دست گلت درد نکنه شادی جونی :*

  6. شاپرک :گفت

    سلام شادی جون
    دختر دست رو چه جیزی گذاشتی مزه ماش واقعا عالیه دستت درد نکنه این بشقابت همینجور داره چشمک میزنه .
    خیلی دوست دارم همین فردا دست به کار بشم .

  7. سلامشادی جونم خوبییییییییییییییییییییی؟!!!!!!!!!!!!
    خیلی وقت بود ازت خبری نداشتم هردفعه میومدم میدیدموبلاگت بازنمیشه
    دیدم فیلتر شدی!!!!!!!!!! چرا آخه؟! ورد پرس فیلتره یا وبلاگ تو شادی جونم؟ اینجوری که خیلی بد شد که! 😦

    • شادی :گفت

      خوبم مهسا جونم. آره متاسفانه وردپرس فیلتره. ولی من دیگه حرصامو خوردم و بی خیال شدم عزیزم. مرسی از لطف همیشگی ات.

  8. eligooloo :گفت

    سلام کدبانو منم تا حالا درست نکردم اما میدونم که مزه ماش را دوست دارم توی آش و …. دلم میخواد درست کنم مرسی از این پیشنهاد عالی

  9. مريم :گفت

    سلام شادي جون . عزيزم من لينكت كردم . خوشحالم باهات آشنا شدم . ولي با بدبختي وبت رو باز كردم . آخه چرا فيلتره ؟ ((:

    دمي ماشت هم حرف نداره . حتما امتحان ميكنم . اتفاقا فكر ميكنم مدل كته اش خوشمزه تر بشه . دستت درد نكنه .

    • شادی :گفت

      مرسی مریم جون. چه می دونم. کلاً وردپرس رو فیلتر کردند. بی خیال دیگه.
      آره دمی اش خیلی خوشمزه است. بیامتحان که پشیمونی نداره.
      منم لینکیدمت دوست جونم 🙂

  10. فرخنده :گفت

    سلام
    میگم چرا توی تگ ها ،»آلبالو» نیست…من یه عالمه آلبالو دارم که نمیدونم باهاشون چیکار کنم…البته مربا که میپزم ولی بازم خیلی زیا د ه
    میشه کمکم کنید لطفا

    • شادی :گفت

      فرخنده جون تو دسرها یه کیسل آلبالو هست فعلا اونو درست کن که خیلی خوبه. یه نوشیدنی آلبالویی عسلی هم تو نوشیدنی ها هست که خوبه. تو تگ ها هم آلبالو هست ولی چون تعداد دستورها با آلبالو کمه کوچیکه و دیده نمی شه. ولی چشم. درست می کنم به زودی چیزهایی و می ذارم اینجا.

  11. محسن غفاری :گفت

    هر موقع ماش پلو داشتیم داداشم کتک سیری میخورد / یادش بخیر

پاسخی بگذارید

