خورش سیب آلبالو


این خورش خوشمزه رو من یه روز که برای ناهار رفته بودم خونه ی دوست خیلی خوبم گلناز جان خوردم. البته گلناز ما مجرده و این خورش دستپخت مامان نازنینش بود که همیشه دستپختش معرکه است. خلاصه که من دستور خورش رو گرفتم و همش منتظر بودم تا فصل آلبالو تازه بشه ( آخه مامان گلی از آلبالو فریزی استفاده کرده بود) و بتونم این خورش رو بذارم. البته اینم عرض کنم که وقتی آلبالو اومد دیگه سیب زرد درشت تو بازار نبود و من که اصل خورش رو با سیب درشت خورده بودم خودم با سیب شمرونی درستش کردم. با وجود این بازم این خورش خیلی خوشمزه بود و من دوستش داشتم. حالا تا فصل آلبالو تموم نشده بشتابید و درست کنید که اگه دوست داشتید یه مقدار آلبالو هم بذارید تو فریزر برای فصل های بی آلبالویی آینده. تا بیشتر از این دهن خودم آب نیفتاده دستورشو بنویسم و برم پی کار و زندگیم.
مواد لازم
گوشت خورشتی هر چقدر مصرف خانواده تون هست
آلبالو هسته گرفته برای هر دو نفر یک لیوان متوسط
پیاز یک عدد متوسط برای دو نفر
زعفران
نمک و فلفل سیاه و کمی ادویه خورشت
سیب شمرونی کوچیک یک عدد برای هر نفر ( اگه سیب درشت بود یک عدد برای دو نفر)
روغن و کره کمی
شکر یک قاشق سر خالی برای هر نفر ( میزان شکر رو می تونید بسته به ذائقه خودتون کم و زیاد کنید یا اصلاً نزنید، به خودتون رجوع کنید!)
پیاز رو یا رنده کنید یا خیلی ریز خورد کنید و با کمی روغن تفت بدین تا رنگش کمی طلایی شه. گوشت رو اضافه کنید و کمی تفت بدین. فلفل و ادویه رو اضافه کرده و یکی دو دقیقه دیگه تفت بدین. آب بریزین توش. به جوش که اومد زعفران رو اضافه کرده و شعله رو کم کنید و بذارید دو ساعت روی شعله ی کم بپزه. در این مدت هر وقت آب خورش تموم شد آب جوش اضافه کنید. در پایان ساعت دوم نمک و آلبالو رو اضافه کنید. سیب ها رو چارقاچ کرده و پوست و تخمه بگیرید. بعد دوباره چند قاچ کرده و توی کمی کره تفت بدین تا کمی رنگش طلایی شه. نیم ساعت الی 40 دقیقه بعد از ریختن آلبالوها سیب ها رو اضافه کنید و در قابلمه رو بذارید تا با همون حرارت ملایم بپزه. یک ربع بعد از ریختن سیب ها شکر رو اضافه کرده و بچشید. اول یه قاشق شکر بزنید و اگه شیرین تر دوست داشتید باز اضافه کنید تا زمانی که مزه اش با ذائقه تون سازگار باشه. یک ربع بعد خورش آماده است، یعنی نیم ساعت بعد از ریختن سیب ها. تو این خورش میزان آبدار بودن یا کم آب بودن با خودتونه ولی من آبدارش رو ترجیح می دم چون آبش خیلی ملس و خوش طعمه و با برنج خوب می شه. همین دیگه. درست کنید و خبرشو به من بدید، نوش جان!
خورش درست کن و عکاس: شادانه خانِم جان!
این نوشته در خورش ها ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

20 پاسخ برای خورش سیب آلبالو

  1. شاپرک :گفت

    سلام شادی جوووووووووووووووون تو هم انگار مثل من تنبل شدی و دیر به دیر می آپی .
    نمیدونی چند ساله که من آرزو دارم این خورش را بچشم ولی چون جناب همسر ذائقه اش با این طعم ها جور نیست منم خودم را محروم کردم ولی این دفعه دیگه باید درستش کنم فقط برای خودم و کیفش را ببرم ممنون برای دستور خوبت می بوسمت .

    • شادی :گفت

      سلام عزیزم. تنبل که شدم:)))) ولی دلیل اصلی اش سرشلوغی یه.
      همسری منم اهل این مزه ها نیست. منم برای خودم و خواهرم درست کردم. بی خیال این همسری های بدغذا بابا. آدم دلش می خواد خو!!!!!
      بوسسسسسسسسس

  2. عجب غذایی شده ه ه ه اصلا رنگشم آدمو دیوونه میکنه.
    ازون غذاهاس که مامانم عاشقش میشه. حتما باید براش درست کنم.
    مرسی ی ی ی شادی جونم.
    میبوسمت.

  3. khanjon :گفت

    چطوري شادي خانوم؟ جمع تنبلا جمعه من يكي كم بودم كه خودم رو رسوندم.چه خبره و چه كردي شادي خانوم.سيب و آلبالو تو خورش چي ميشه. منم عاااااااااشق مزه هردو. وجه اشتراك تنبلارو حال كردي؟ گاهي وقتا تنبلي حق ماست. مي بوسمت زياد.

    • شادی :گفت

      به به. آشنای قدیم. بابا کجایی خانم جان. کم پیدایی. البته خودت گفتی ها تنبلی نمی ذاره که!!!!! آره این خورش خیلی باحاله بیامتحان فکر کنم دوست داشته باشی . می بوسمت.

  4. وااااااای شادی جونی چه کردی :8
    فکر کنم با همسری این غذا رو دوست داشته باشیم مرسی خانومی :*

  5. ترلان :گفت

    سلام عزیزم
    فکر کنم خیلی دوس داشته باشم… احتمالاً یه چیزی تو مایه های خورش آلو باشه… یعنی ملس… ترش و شیرین!
    اگه این طور باشه که عاشـــــــــــــــــــــقشم!!!

    • شادی :گفت

      اگه اینجور طعم ها رو می پسندی پس ضمانت می کنم که دوست داری. خوشمزه تر از خورش آلوست. بیامتحان که پشیمونی نداره :*

  6. شکمو :گفت

    به به شادی جون چه کردی

  7. eligooloo :گفت

    من یک بار خورشت سیب خوردم خونه دوستم خیلی خوشمزه بود اینم باید خوشمزه باشه . دستت درد نکنه شادونه جون .

  8. ببین شادانه خانوم چه کرده
    منم خیلی این خورش رو دوس دارم طعم عشق میده باهام موافقی شادی؟

  9. الینا :گفت

    سلام
    واقعا هنرمندی شادی جون. عکسهائی که انداختی چقدر هنرمندانه هستن. تبریک میگم به همسرتون که واقعا جواهر گیرشون اومده. همه کس سعادت ندارن که خانم با سلیقه نصیبشون بشه. راستی خانم خانوما نی نی تو راه هست یانه

  10. Nasim :گفت

    مرسی شادی جون جالب بود.

پاسخی بگذارید

