شوربای مراکشی


مدتی که الجزایر زندگی می کردیم با ماه رمضان الجزایر هم برخورد داشتیم. الجزیره پایتخته الجزایره و محل زندگی ما هم بود. الجزایر یکی از کشورهای مسلمان قاره ی آفریقای جنوبی و همسایه ی مراکش و تونسه. غذاهای این سه تا کشور خیلی شبیه به همه و البته به نظر من و همسری غذاهای مراکشی خوشمزه تر از غذاهای الجزایری یه. تو غذاهای سنتی این کشورها یه چیزی مشترکه و اونم استفاده ی زیاد از نخود هست که اتفاقاً خیلی هم برای سلامتی خوبه. از رمضان الجزیره براتون بگم که خیلی براشون مهمه و ماه عید بهش می گن و تقریباً همه روزه می گیرند. در طول ماه رمضان همه ی مغازه های خوراکی فروشی بسته است. کار اداره ها دیر شروع می شه و زود تموم می شه و خیلی کم و سخت می تونی کارهات رو پیش ببری. افطارها مفصل و با یه سری خوراکی های ثابت و اکثراً شیرین همراهه. در ضمن مثل ما بعد از افطار مردم نمی ریزن بیرون گردش، شهر سوت کوره…. البته کلاً اونجا مغازه ها زود تعطیل می شن که دلایلش مفصله و یه روز با یه غذای دیگه حوصله اش بود می گم.
یکی از خوراکی های پای ثابت افطار شوربا هست که نوع مراکشی اش کمی با نوع الجزایری اش فرق داره، مثلا توش ورمیشل داره اما نوع الجزایری اش توش بلغور داره. در ضمن شوربا خیلی آبکی تر از این که می بینید هست اما من با علاقه ای که به آش و سوپ سفت دارم کم آب تر درستش کردم. اگه فرصتی باشه تا آخر ماه رمضان یه بار هم شوربای الجزایری رو درست می کنم.
 
اینم بگم که در کل چند تا دستور شوربا هست که تو جزییات با هم فرق دارند مثل ما که ممکنه سوپ جو رو با دستورهای مختلف درست کنیم اما در کلیات همه شبیه هم هستند. این یکی هم خیلی خوشمزه است. درست کنید و لذت ببرید.
مواد لازم
یک ق.س روغن زیتون
200 گرم گوشت گوسفند خورد شده
یک پیاز بزرگ یا دو پیاز کوچک
یک پیمانه نخود خیسانده از شب قبل
یکی دو سیب زمینی متوسط
دو هویج متوسط
دو شاخه کرفس متوسط
یک دسته کوچک گشنیز
یک و نیم ق.س رب گوجه
یک ق.چ پاپریکا
نمک و فلفل سیاه
100 گرم ورمیشل
کرفس رو ریز کنید. هویج رو یا رنده و یا ریز کنید، گشنیز رو هم خورد کنید. همه رو کنار بذارید.
پیاز رو کمی در روغن زیتون تفت بدین ( روی شعله ملایم). گوشت رو اضافه و از هر طرف سرخ کنید. رب رو اضافه و کمی تفت بدین ( من کمی ادویه و زردچوبه هم زدم). کمی آب اضافه کنید. گشنیز رو اضافه کنید. یک و نیم لیتر آب و فلفل و پاپریکا رو اضافه کنید و بذارید آب بجوشه. نخود و کرفس ریز شده و هویج ریز شده رو اضافه کنید. بذارید یک ساعت و نیم روی آتش ملایم رو به کم بپزه.
نیم ساعت قبل از پایان پخت نمک رو اضافه کنید، سیب زمینی رو هم فندقی خورد کرده و اضافه کنید ( اگه جنس سیب زمینی نرمه نیم ساعت کافیه وگرنه چهل دقیقه قبل از پایان پخت بریزیدش توی غذا). پنج دقیقه قبل از پایان پخت ورمیشل رو هم اضافه کنید و بذارید نرم بشه ( هم زدن فراموش نشه). اگه سوپ شل دوست دارید همراه ورمیشل کمی آب جوش هم اضافه کنید. همینجوری خوشمزه است ولی اگه دلتون خواست با لیمو تناول فرمایید.
پ.ن: قبلاً یه غذای سنتی الجزایری گذاشته بودم، این غذا تو مراکش هم خیلی رواج داره. الان تو فرانسه هم خیلی طرفدار داره. اسمش هست کوسکوس و دستورش رو می تونید اینجا پیدا کنید.
شورباپز از نوع مراکشی و عکاس: شادانه
این نوشته در آش و سوپ, غذاهای ملل ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

22 پاسخ برای شوربای مراکشی

  1. هانیه :گفت

    مرسی شادی جونم…. دوست دارم اینو امتحان کنم…چون هم عاشق آش و سوپم..هم غذاهای جدید رووو دوست دارم…راستی من چرا فکر میکردم تو ایرانی پس؟!!

    • شادی :گفت

      خواهش می کنم عزیزم. ایشالله درست کنی و لذت ببری. الان ایرانم هانیه جون. دو سال پیش الجزایر زندگی می کردم 🙂

  2. خیلی جالب بود عزیزم.یه روزی که سر حال بودم حتما درستش میکنم.

  3. شکمو :گفت

    dastet dard nakone shadi joon bayad khoshmaze bashe

  4. به به اصلا قیافه شو که تو اف بی دیدم با خودم گفتم از اوناس که منو میکشه.
    خیلی ی ی ی عالیه شادی جونم. باید حتما درستش کنم.
    میبوسمت.

  5. کویریات :گفت

    سلام شادی جان. مرسی از این دستور پر و پیمون. من غذاهای مراکشی دوست دارم. اینجا به طور خاص رستوران الجزایری نداریم ولی مراکشی هست. شورباهاشون و چای نعناعی اشون و همیشه می خوریم و و دوست می داریم. واسه افطار این شوربا خیلی خوبه ان شالله قبل از اتمام ماه رمضون امتحانش می کنم.

    • شادی :گفت

      سلام الهه جون. منم غذاهای مراکشی رو دوست دارم. راست می گی چای نعناها خیلی خوشمزه است. امتحان کن که خیلی خوبه 🙂

  6. شادی جونی چه کردی :* واسه افطار خیلی خوبه
    دست گلت درد نکنه خانوم :*

  7. شاپرک :گفت

    شادی جون برو کنار خواهر میخوام جلوت گاو زمین بزنم با این تاخیری که داری .
    تو این مملکت فکر نکنم بتونی کسی را پیدا کنی که عاشق سوپ نباشه منم سوپ سفت را بیشتر دوست دارم بخصوص که دست پخت شادی خانوم گل باشه .
    شادی جون من دستورهای مختلفی از کوسکوس دیدم ولی نمیدونم که کجا میشه خریدش تو ایرون هم پیدا میشه ؟

    • شادی :گفت

      شاپرک خونی مسافرت بودم. تو فیس بوک نوشته بودم که خو!!!!!!!!!!!
      این خیلی خوشمزه است، بدرستی پشیمون نمی شی….. من ندیدم تو ایران بفروشند، برای منم هر چند وقت یه باری یکی می آره. البته الان مدتهاست نرفته اونوری، تو پست نتوشته بودم که با بلغور ریز هم می شه جایگزینش کرد.

  8. khanjon :گفت

    چطوري تنبل جونم؟ غيبتت داره زياد ميشه. بايد با ولي بيايي. شوربا حتي اسمش هم خوردنيه. وقتي مراكشي هم باشه ديگه ديگه.

  9. eligooloo :گفت

    به به شادی جون من عاشق سوپ یا شوربا! های اینجوری هستم . دستت درد نکنه . من همیشه از گوشت مرغ استفاده میکردم واسه غذاهای این مدلی. جالبه تو مراکش از گوشت قرمز استفاده میکنند. دستت درد نکنه که یک غذای الجزایری برامون گذاشتی.

  10. آرزو :گفت

    به به چه سوپ خوشمزه ای درست کرده شادی خانوم ما…دستت درد نکنه عزیزم.

  11. ترلان :گفت

    سلام شادی جون.. خوبی؟؟؟
    1-2 روز بود میخواستم تولدت رو تبریک بگم ولی همش تا صفحه وبلاگت رو باز می کردم ارور می داد (اشکال از اینترنت اکسپلورر خودم بود!!) ………….. به هر حال از ته دل بهت تبریک می گم و برات طول عمری همراه با شادی و سلامتی آرزو می کنم دوست خوب و پرانرژی من! 🙂

پاسخی بگذارید

