پیراشکی با خمیر ترد سیب زمینی دار


مواد لازم برای خمیر
آب ولرم 2 لیوان
نمک 1ق.م
شکر 1ق.م
روغن مایع 3 تا 4 ق.غ
مایه خمیر فوری 1ق.م سرپر
سیب زمینی پخته و ریز رنده شده 1 عدد متوسط
آرد 400 تا 500 گرم
توجه کنید که این مقدار مواد خیلی زیاده و برای یه خانواده 4 نفره خوبه. اگه دو نفرید نصف کنید یا مثل من پیراشکی ها رو آماده کرده و تو فریزر نگه دارید و یه روز دیگه دو سه ساعت قبل پخت از فریزر در بیارید و تو یخچال و بعد دمای محیط بذارید تا خمیر دوباره نرم بشه و بعد سرخ کنید.
آب و نمک و شکر و روغن و مایه خمیر رو مخلوط کنید. سیب زمینی رو هم اضافه کنید و بعد آرد رو آروم آروم اضافه کنید تا زمانی که خمیر به دست نچسبه و خمیر لطیفی درست بشه. روی خمیر رو بپوشونید و بذارید نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه توی محیط گرم بمونه. من توی فر خاموش می ذارم همیشه.
برای آماده کردن پیراشکی ها خمیر رو روی میز کار که کمی آرد پاشی کردید با وردنه باز کنید. روی خمیر کمی آرد بپاشید تا کار راحت باشه. خمیر رو با یه قالب گرد قالب بزنید و مواد مورد علاقه تون رو که می تونه گوشتی ، مرغی یا گیاهی باشه بذارید لاش. دو طرف خمیر رو روی هم تا کنید و به هم بچسبونید. پیراشکی هایی رو که آماده می کنید توی یه سینی که کفش رو آردپاشی کردید بچینید. وقتی همه ی پیراشکی ها رو پیچیدید توی روغن توی تابه روی آتیش ملایم سرخشون کنید. یادتون باشه اول روغن رو روی شعله ی تند داغ کنید و بعد شعله رو ملایم کنید.
این پیراشکی خیلی لطیف و خوردنی یه. من که عاشقش شدم.

برای مواد داخل پیراشکی من از این مایه استفاده کردم:
سویا رو بذارید خیس بخوره تا نرم شه. آبکش کنید و خوب بشورید و کنار بذارید. یه پیاز رنده و سرخ کنید. رنگش که برگشت سویا رو اضافه و تفت بدین. کمی رب اضافه کنید. کمی آب بریزید و یه قرص عصاره ی گوشت توش حل کنید. یه مقدار هم نخود فرنگی بسته به سلیقه و ذائقه ی خودتون اضافه کنید بهش. بذارید بجوشه. درش رو بذارید تا آبش کامل تبخیر شه. اگرم در طول پخت بچشیدش تا ببینید نمک عصاره اگه کم بوده، نمک اضافه کنید بدک نیست ( چه جمله ای گفتم ها!)
من نصف پیراشکی ها رو با این مایه پر کردم و نصف دیگه رو با سس و پنیر به این ترتیب:
کف بعضی از خمیرها سس پستو مالیدم به اضافه کمی پنیر رنده شده پیتزا یا موزارلا
کف بقیه هم سس کچاپ تند مالیدم به اضافه کمی پنیر رنده شده پیتزا یا موزارلا

نتیجه ی هر دو عالی بود. ولی اون که پستو داشت چیز دیگه بود. آخه من عاشق سس پستو هستم. عطرش هم خیلی خوب بود. هلاک می کرد آدمو!!!!
فقط یادتون باشه این پیراشکی های پنیری یه ذره هم باز نمونند و خوب به هم بچسبند چرا که پنیر در میانه ی پخت آب شود و بیرون ریزد و توی روغن جلز و ولزی کند که مپرس چنانکه ممکنه دست و بالتون با روغن بسوزه همچون دست و بال خودم که کمی سوخت!

امتحان کنید که می ارزه، نوش جان
پیراشکی پز و عکاس: شادی خانوم
این نوشته در سمبوسه و پیراشکی ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

42 پاسخ برای پیراشکی با خمیر ترد سیب زمینی دار

  1. Nasim :گفت

    به به! شادی جون عالی شده! دستت درد نکنه.
    من عاشق پیراشکی هستم.

  2. هانیه :گفت

    به به….فوق العاده ست عزیزم…مرسی

  3. eligooloo :گفت

    دستت درد نکنه چقده خوشمزهههههههههههه به نظر میرسه شادی جونم

  4. dorsa :گفت

    عزیزم دستت درد نکنه. خیلی خوش مزه به نظر میاد. فقط دو تا سوال:

    1- من ایران زندگی نمی کنم. می خوام بدونم خمیر مایه فوری یه چیز استاندارده، یا شما خودت گفتی فوری؟ اگه شکل و خصوصیاتش رو بگی ممنون میشم و اینکه با بقیه خمیر مایه ها چه فرقی داره.

    2- اگه نخوایم سرخ کنیم و تو فر بذاریم میشه؟ اگه آره میشه لطفا توضیح بدی چطوری؟

    مرسی از لطفت

    • شادی :گفت

      درسا جان خمیر مایه ی فوری یه چیز استاندارده و تو همه ی کشورها هست. اگه بخوای بخری تو بسته بندی یه و روش هم به همون زبونی که بخری نوشته خمیر مایه ی فوری. فرقش هم اینه که می شه به مواد خشک اضافه کردش و عمل اومدن لازم نداره.
      و در مورد سوال دومت من نمی دونم. چون اولین بار بود که درست کردم. فکر نمی کنم خیلی جالب بشه چون خمیر توی حرارت داغ روغن پف می کنه و می پزه. مثل دونات. موفق باشی

  5. وای به به اون پنیرای کش اومده اون وسط و اون خمیر که معلومه حسابی ترده دلمو برد.
    عاااالیه.
    مرسی شادی جونی.

  6. هگمتان :گفت

    سلام شادی خانوم
    خیلی با سلیقه ای
    فقط من آخرش رو کامل نفهمیدم باید سرخ کنیم ؟ یعنی نباید داخل فر بزاریم

  7. شادی جونی چه کردی! عالی و لطیفن رفت تو لیست 🙂
    راستی یه جا خوندم که سیب زمینی توی نون نقش بهبود دهنده داره!
    کیک گیلاستم آپ بعدیمه هرچند دیر شده :*

    • شادی :گفت

      آره خیلی خمیرش لطیفه عزیزم. نمی دونستم سیب زمینی بهبود دهنده می شه چه جالب!!!!!!!!!!!!!!
      به به. منتظریم ببینیم چه کردی دخترو 🙂

  8. شاپرک :گفت

    به به شادی خانوم گل
    چه پیراشکی های خوشکلی نمیدونم چی شده هممون رفتیم تو کار پیراشکی اونم از نوع سیب زمینی دارش 🙂
    منم میفهمم این پیراشکی چقدر خوشمزست بخصوص اون برشتگی نونش

  9. رزیتا :گفت

    وای عزیزم خیلی خوشمزه به نظر میاد و خیلی هم خوش آب و رنگه.حتما می درستمش 🙂

  10. شکمو :گفت

    چقدر عالی شادی جون مخصوصا برای من که گوشت نمیخورم مرسی

  11. khanjon :گفت

    به چه عجب ياد ما كردى شادونه گلي.خوبي سلامتي؟ من كه مرتب سرمي زدم.بسوزه پدر عاشقي.اما پيراشكي هات عالي و خوشرنگه ها اوسا . مي بوسمت.

  12. کویریات :گفت

    سلام شادی جونم چه دوست داشتم این پستتو البته همون روزی که آپ کرده بودی دیده بودمآ ولی نشده بود بیام بنویسم من هم خیلی پیراشکی و هرچی که دونه دونه ای باشه دوست دارم. به این همکارهای روسم گفتم دستور پیراشکی روسی برام بیارن! اینم خیلی خوب ه :دی اینکه سیب زمینی داره خیلی خوبه 🙂

  13. گلی :گفت

    نظرت در مورد اینکه من یه نیم کیلویی سس پستو گلی ساز تو فریزر دارم چیه ؟!! :دی
    اغفال میشم الان کهههههههههههههههه !

  14. یاسی :گفت

    ممنون شادی جان،واسه شام امشب درست کردم خیلی عالی شده بود

  15. گل بانو :گفت

    سلام. می شه بگی به جای مایع خمیر فوری چی می شه ریخت؟ بکینگ پودر؟ جوش شیرین؟ مرسی

    • شادی :گفت

      سلام. مایه خمیر معمولی هم می شه ریخت. البته باید با کمی شکر و آب گرم عمل بیاد. جایگزین دیگه ای براش نمی شناسم. شاید با جوش شیرین بشه ولی من مطمئن نیستم. اگه می خوای درست کنی مایه خمیر رو از لوازم قنادی فروشی ها می تونی تهیه کنی.

  16. نگار :گفت

    من به تازگی آرد سیب زمینی رو کشف کردم که برای درست کردن کوکو سیب زمینی محشره! فکر می کنی بشه این تو هم ریخت؟ یعنی اگر سیب زمینی تو خونه نداشتیم!؟ وقتی با آرد سفید نصف نصف توی شیرینی پزی استفاده می کنم، نتیجه خیلی خوبه، هم چسبندگی خمیر بیشتر می شه و هم تردتر 🙂

    • شادی :گفت

      آره آرد سیب زمینی خیلی پر کاربرد و به دردبخوره. ولی واقعاً نمی دونم تو این دستور جواب می ده یانه! اگه ریسک کنی و به منم خبر بدی که خیلی خوب می شه….. شایدم خودم به زودی امتحان کنم 🙂

  17. الهام(منو) :گفت

    من درست کردم خوب شد ولی یکم داخل خمیر خام بود !!!! چرا ؟

    • شادی :گفت

      الهام جان شاید خمیر رو زیاد کلفت برداشتی و روغنت هم کم بوده و خوب داغ نشده. در ضمن شعله هم باید ملایم باشه.اگه اینا نبوده نمی دونم واقعاً!

  18. نفیسه :گفت

    ما امشب بریم درست کنیم بدش نظرمونو می دیم.

  19. نفیسه :گفت

    درست کردم عالی شد.
    دستتتون درد نکنه

  20. این عالیه من خیلی درستش میکنم مرسی عزیزم

پاسخی بگذارید

