سس پستو….به روش من!


این سس عزیز از سس های محبوب زندگی منه. دل نمی تونم بکنم ازش به هیچ وجه! این سس ایتالیایی هست و دستورش هم تو اینترنت فراوونه، منتها من فکر کردم تا فصل ریحون تازه تموم نشده و می شه این سس رو درست کرد دستورش رو اینجا هم ثبت کنم تا هم آرشیو بشه و هم یادآوری برای خانوم های کدبانوی گل و آقایون علاقمند به آشپزی!
سس پستو کاربرد های فراوونی داره و خودتون هم می تونید کنار غذاهای گوشتی و مرغی ازش استفاده کنید، همسر من که با کوکو سیب زمینی هم پستو می خوره. قبلاً دستور یه پیراشکی رو گذاشته بودم که توش رو سس پستو گذاشتم و خیلی خوشمزه شده بود. لینکش رو پایین صفحه می ذارم. دستور های بعدی هم در راهند. به زودی براتون می ذارم.
فقط قبل از هر دستوری از خوردن پستو با پاستا!!!! غافل نشید که هرگز این طعم خوب رو فراموش نخواهید کرد.
این سس رو تا 10 روز تو یخچال و تا سه ماه تو فریزر می تونید نگه دارید.
من زیاد درست می کنم و می ریزم تو شیشه های کوچیک و می ذارم فریزر و هر وقت لازم دارم از روش با قاشق می تراشم. اگرم زیاد بخوام که می آرمش بیرون و یخش که باز شد مصرف می کنم.
و اما دستور تهیه:

مواد لازم
ریحان پاک کرده ی شاخه گرفته شسته و خشک شده 6 پیمانه
پودر پنیر پارمزان یک و نیم پیمانه ( اگر پنیر درسته و پودر نشده پیدا کنید اونجوری تازه تر و خوشمزه تره)
روغن زیتون یک و نیم تا دو پیمانه
دانه کاج 4-50ق.غ ( می تونید دانه کاج رو حذف و معادلش کردو بریزید، می شه حدود 18-16 تا نصف گردو که به اضافه اون مقداری می شه که پایین نوشتم یعنی روی هم حدود 27-24 تا نصف گردو….البته موقع درست کردن سس می تونید مزه اش کنید و دونه ها رو بیشتر کنید، فقط اگه از گردو استفاده کردید دیگه تفتش ندید و همونجوری بریزید)
نصف گردو 6-7 عدد
سیر 6-7 حبه (می تونید بعد مخلوط کردن مواد بچشید و اگه دوست داشتید سیرش رو اضافه کنید، من 8 تا ریختم)
نمک ( کمی چون پنیر هم نمک داره ) و فلفل سیاه
دانه های کاج رو در تابه ی بدون روغن کمی بو بدید تا رنگشون کمی عوض بشه ولی قهوه ای تیره نشه چون تلخ می شه.
سیر رو رنده کنید. ریحان و سیر و دانه کاج رو بریزید تو غذاساز.
سبزی ها که خوب خورد شد و همه ی مواد مخلوط  شد پنیر پارمزان رو اضافه و باز بزنید تا خوب مخلوط بشه.
و بعد کم کم روغن زیتون رو به مخلوط اضافه کنید. اگه روغن زیتون با غذاساز خوب با مواد مخلوط نمی شد از قاشق استفاده کنید و خوب مخلوطش کنید.
این کار رو تا جایی انجام بدید که غلظت سستون به اندازه ی ماست کمی سفت بشه. نمک و فلفل رو هم اضافه کنید. مخلوط رو بچشید و اگه احساس کردید چیزی از مواد کم و زیاده اضافه کنید. این سس هر چی بمونه سبزتر می شه. این عکسا مال لحظه ای یه که درست کردم و سبزیش کمه هنوز. اما مزه اش حرف نداره.

اینم لینک پیراشکی با خمیر ترد سیب زمینی دار که تو یه مدلش پستو گذاشته بودم و عالی شده بود:اینجا.
اینم عکسش:

نوش جان
سس درست کن و عکاس: شادانه
این نوشته در سس ها ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

22 پاسخ برای سس پستو….به روش من!

  1. گلی :گفت

    من عاشقشم!
    شادی چجوری یخ زده میتراشی؟ تنها چیزی که نتونستم یخزده استفاده اش کنم همین پستو هست!!!! مثل سنگ میشه .
    تازه من تازگیا شنیدم خیلیییییییییییی بده روغن مایع رو فریز کرد . اگرم مثلا میخوای بادمجون سرخ کنی و فریز کنی بهتره جامد باشه روغنش! من پستوووووووووو میخوام چیکار کنم

    • شادی :گفت

      آخه کار پستوی ما به یخ زدن نمی کشه. خیلی مصرفمون بالاست خواهر جام. بعد نه….. مال من مثل سنگ نمی شه که، البته10 دقیقه می ذارم بیرون فریزر . البته خونه ما زود مصرف می شه. هر دفعه یه شیشه کوچیکش رو در می آرم از فریزر و می ذارم یخچال و تا 10 روز نشده تموم می شه. تو هم تو شیشه های کوچیک بسته بندی کن. اینجوری راحت مصرف می شه. بعدشم نمی دونم خواهر، فکر کنم روغن مایع فریزری اش بده ولی روغن زیتون رو نمی دونم. اگرم بده خدا خودش به شیکمویی من ببخشه. نمی تونم جلوی خودمو بگیرم و از اینا نخورم 🙂

  2. سلام شادی جونم. خوبی؟ ببخشید که دیر دیر سر می زنم… چه پستوی خوشمزه ای.من هم خیلی دوست می دارم پستو… همه جورش رو. (البته من سبزدوست تر دارم) ولی با پاپریکا و خودزیتون (سبز و سیاه ) و گوجه هم زیاد ه. من عاشق ساندویچ پستو با پنیر موزارلا و گوجه فرنگی ام بذاره آدم تو ساندویچ ساز ممم دلم کلی تنگ شده بود… بوس

    • شادی :گفت

      سلام الهه جون. به به چه روز خوبی که تو سر زدی اینجا. خوبی؟ خبری ازت نیست. مرسی عزیزم. منم خیلی پستوهای جورواجور رو دوست دارم اما سبزش رو بیشتر!!!!!!! باش در فضای اینترنتی. خوشحال می شم. بوسسسسسس

  3. عالیه شادی جونی
    من و همسری هم عاشق پستو هستیم:) با لازانیا هم عالی میشه
    یه رسیپی دارم عالی :*

  4. maryam :گفت

    این سٔس عالیه، حالا بعضی‌ اوقات من اینو با پسته هم درست میکنم یعنی‌ هم با دونه کاج و هم پسته ولی‌ نسبت پسته بیشتر باشه. البته با پسته خام. امتحان کن. خوشت میاد.

    • شادی :گفت

      آره فکر کنم خیلی خوب بشه. اصلا با هر دونه ای خوشمزه می شه و با پسته که فکر کنم خیلی خوب بشه. مرسی از پیشنهادت. دفعه ی بعد امتحان می کنم 🙂

  5. سمیرا :گفت

    سلام ، مرسی از دستور خوبتون . من تا حالا این سس رو نخوردم ، ولی خیلی دوست دارم امتحان کنم ولی متاسفانه بجز پنیر پیتزا (اونم به مقدار کم ) و پنیرتبریزی هیچ پنیری رو دوست ندارم ، میشه چیز دیگه ای جایگزین کرد .البته از پنیرایی که میپسندم.

  6. هانی شف :گفت

    دانه کاجم کجا بود آخهههههههههههههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • شادی :گفت

      تو باغچه !!!!!!!!!!!!!! از لوازم قنادی فروشی های معروف سوال کن. احتمالا دارند. حیف که منم تموم کردم وگرنه برات می فرستادم 🙂

  7. سارا :گفت

    عزیزم دانه کاج را از کجت می شه تهیه کرد؟

    • شادی :گفت

      سارا جان بعضی از لوازم قنادی فروشیا دارند فکر کنم. از فروشگاه دیدنی های تجریش بپرس. شماره اش تو اینترنت هست. من خودم از خارج ایران گرفتم. اگرم پیدا نکردی با گردو درست کن. بد نمی شه.

  8. mojgan :گفت

    شادی جون دستت درد نکنه که من عاشق سس پستو هستم.شادی جون چقدر عکسات خوب و روشن هستند.البته خب معلومه دیگه شما اهل هنر و تائتر هستین باید هم عکاسیتون عالی باشه.ضمنا درگذشت سمندریان عزیز را تسلیت می گویم .

  9. mojgan :گفت

    راستی به دوستان عزیزم بگم که فروشگاه تواضع تخم کاج یا صنوبر داره.من از آنجا خریدم .

  10. رویا :گفت

    شادی جان من تا حالا پستو نخورده بودم. از پارسال این دستور پستوی شما تو نوبت بود. امروز بالاخره همت کردم سبزی پاک کردم و گردو شکستم و پارمزان تازه خریدم درستش کردم. وای خیلــــــــــــــــــــــــــــــی خوشمزه بود. ته عذاساز رو هم با نون خوردم. خیلی دست شما درد نکنه. بازم دستورهای خوب خوب بذار. بازم ممنونم.

پاسخی بگذارید

