سالاد تبوله/ لبنان


سالاد تبوله سالادی یه که با سبزیجات و بلغور خیس خورده درست می شه و با ذائقه ی ما ایرانی ها هم حسابی جوره. راستش من یکی رو که قزوینی هستم یاد دویماج خودمون می ندازه که خیلی دوستش دارم. حالا یه بار دستور دویماج رو هم می ذارم.
قبلاً هم یه سالاد لبنانی دیگه تو وبلاگ گذاشته بودم که اونهم خیلی خوشمزه است: سالاد الفتوش.
دوست داشتید به دستور سالاد الفتوش هم سری بزنید که خیلی خوبه.
و اما درست کردن این سالاد خوشمزه هیچ کاری نداره. من سبزیش رو یه روز قبل خورد کردم چون کلاس داشتم فرداش و می خواستم از کلاس اومدم کار زیادی نداشته باشم ولی متاسفانه نعناش همونجور که تو عکسا هم معلومه کمی سیاه شد. شما اگه نمی خواید این مشکل رو پیدا کنید  بهتره نعنا رو همون روز درست کردن سالاد خورد کنید و توش بریزید.
مواد لازم
گشنیز یا جعفری خورده شده ی تازه یک و نیم لیوان ( یا مخلوط هر دو)
پیازچه خورد شده سه چهار تا
نعناع خورد شده یک سوم لیوان کمی بیشترک
خیار پوست کنده و خورد شده 3 عدد
گوجه خورد شده دو عدد متوسط
لیمو تازه 4 عدد
بلغور ریز نصف لیوان ( من از کوسکوس استفاده کردم که یه جور بلغور سفید شده تو کارخونه است و الجزایری ها غذایی به همین نام ازش درست می کنند که قبلاً طرز تهیه اش رو گذاشته بودم و الان هم لینک طرز تهیه اش رو پایین پست می ذارم)
آب گرم
نمک و فلفل سیاه
فلفل قرمز کمی
روغن زیتون 4-5 ق.غ
خوب کاری نداره دیگه. حالا که مثل دخترای خوب همه چیز رو خورد کردید و اماده گذاشتید کنار دستتون فقط چند تا کار کوچیک مونده که به این ترتیب انجام می دید.
بلغور رو توی کاسه می ریزید و روش آب گرم می ریزید تا جایی که روش رو بگیره و به اندازه یک بند انگشت روش باشه چون بلغور آب رو مثل اسفنج به خودش جذب می کنه. کمی نمک و فلفل و آب یکی از لیموها رو بهش اضافه می کنید و می ذارید بیست دقیقه تا نیم ساعت بمونه. می تویند اینجوری امتحانش کنید که کمی اش رو بخورید و اگه سفت نبود و نرم شده بود آماده است. اگر آماده نیود و دیگه آب نداشت کمی آب گرم بهش اضافه کنید.
حالا…..
بلغور رو بریزید تو صافی ریز و با پشت قاشق فشار بدید تا آب اضافه اش از صافی رد بشه. بعد همه ی مواد خورد شده مون رو باهاش مخلوط می کنیم و در اخر آب لیموها رو گرفته با روغن زیتون و کمی نمک و فلفل سیاه و کمی فلفل قرمز باهاش مخلوط می کنیم. خوب هم زده و می چشیم اگه از نمک و فلفل و آبلیمو کم داره بهش می زنیم. می ریزیم تو ظرف دربسته یا ظرفی که می شه روش سلفون کشید و می ذاریم دو سه ساعت تو یخچال بمونه تا مزه دار بشه. بعدش در می آریم و با خوشحالی و ارامش در کنار سر و همسر می خوریم و تصور می کنیم تو یکی از رستوران های لبنان نشستیم و لذت می بریم.
لینک طرز تهیه سالاد الفتوش یه سالاد دیگه ی خوشمزه ی لبنانی
لینکی درباره cous cous که چیه و از کجا اومده آیا؟؟!!!
لینک طرز تهیه کوسکوس الجزایری 
سازنده و عکاس: شادانه
این نوشته در سالادها, غذاهای ملل ارسال شده و با , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

16 پاسخ برای سالاد تبوله/ لبنان

  1. یاسی :گفت

    به به ،مرسی شادی جان

  2. negin :گفت

    سلام شادی جونم. به به به این سالاد. منم زیاد درستش می کنم. عالیه.
    عبادات هم قبول باشه گلم.

  3. ترانه :گفت

    مرسی من خیلی ایین سالاد رو دوست دارم…

  4. شادی جون حسابی غافلگیرمون کردیا چقدر خوشمزه بارون شده اینجا :*

  5. khergheh :گفت

    خیلی خوب بود، ممنون

  6. maryam :گفت

    من عاشق این سالادم . فقط من یه دوست عرب داشتم میگفت باید خیلی ریز سبزی رو خورد کنی‌.

    اگه تو ایران هست حتما از کوسکوس اسرائیلی استفاده کن. خیلی خوشمزه و خوشگله. مثل مروارید میمونه وقتی‌ درست می‌شه.

    • شادی :گفت

      دفعه ی بعد ریز خورد می کنم که عربی اصیل بشه. از اون کوسکوسا تو ایران نیست. اینا رم من از ایران نگرفتم. مرسی عزیزم.

  7. ناشناس :گفت

    tosh bayad jafari berizi na geshniz.mitooni online hameie recipe ha ro bebini.

  8. مژگان س :گفت

    شادی عزیز.به قول معروف می گن از بین پیامبرها جرجیس را پبدا کردی. یک نیست به من بگه این همه پستهای جدید رفتی زیر پست 2008 مسیج میگذاری.ببخشید من تاریخ را نگاه نکرده مسیج دادم.زیر غذاهای الچزیره. :). من عاشق این سالادم.ممنون دوست خوبم. الان هم شما در الجزایر هستید؟

پاسخی بگذارید

