نان کره ای رویا جان…یک طعم هوش بر!


نان کره ای
از خوشمزه گی این نون و مخصوصاً عطر عجیب و خوبش هر چی بگم کم گفتم….. خیلی نون خوبی بود که من اتفاقی توی وبلاگ مطبخ رویا دیدم و درست کردم. البته من این نون ها رو شب درست کردم و چون شب ها عکس ها خیلی بی کیفیت می شند گذاشتم صبح ازش عکاسی کردم. وگرنه وقتی تازه از فر در می آد خیلی خوشگل تره.
چند تا نکته رو بگم و برم سر دستور رویا جون. من یکی دو تا تغییر دادم که خیلی کوچیک هستند ولی اینجا می نویسم. دستور رو از روی وبلاگ رویا جون  براتون می نویسم. شما اگه خواستید عین همون رو درست کنید البته در مزه و نتیجه خیلی هم تفاوتی نباید باشه.
من سه یا چهار قاشق ( یادم رفته) از آرد سفید رو بعد از اندازه گیری برداشتم و به جاش آرد سبوس دار کامل که غلات داره ریختم. در ضمن سینی فرم کوچیک بود و مجبور شدم همه ی نون هار و با فاصله هایی کمتر از اون چیزی که دستور گفته بچینم که باعث شد کمی به هم بچسبند ولی این موضوع در کیفیت تاثیری نداره! بعد از گذاشتن کره لای نون ها و تا زدنش (توضیح تصویری رو تو وبلاگ رویا جون ببینید) من خمیر رو کاملا گرد کردم و به شکل یه گلوله کوچیک گذاشتم رو سینی و بعدش نیم ساعت گذاشتم ور بیاد.نان کره ای
آهان یه چیز دیگه هم این که من از خمیر مایه تازه استفاده کردم و اول با آرد مخلوطش کردم بعد آب و روغن رو اضافه و کمی مخلوط کردم و بعد شکر و بعد خمیر که شد نمک…..چون نمک قاتل خمیر مایه تازه است….اینو از دوستم  ماری یاد گرفتم!!!! باید آخرش نمک رو بزنید وقتی خمیر مایه تازه استفاده می کنید. اما چقدر خمیر مایه تازه خوبه. من عاشقش شدم. چه پفی….چه عطری و چقدرم کار باهاش راحته….خیلی خوبه. خدا کنه تو ایران هم تولید بشه یا اگه هست همه جا پیدا بشه. آمین.
من 4 پیمانه آرد برام کافی بود و خمیر نرم و خوبی به دست آوردم که ده دقیقه ورز دادم. البته از لیوان های کوچیک به عنوان پیمانه استفاده کردم.
نکته آخر اینکه روی نون ها رو مخلوطی از یک زرده تخم مرغ و یک قاشق شیر و یک قاشق و نیم زعفران دم کرده مالیدم. در ضمن اون زعفرون ها که درسته روی نون ها می بینید به خاطر اینه که زعفرون بنده تو این آب و هوای مرطوب نم کشیده و قابل سابیدن نیست…..در نتیجه درسته دمش می کنم. البته از قیافش هم خوشم می آد.
یه چیز دیگه اینکه من طبق معمول با دقت دستور رو نخونده بودم در نیجه نصف یه کره دویست و 50 گرمی رو استفاده کردم….. البته راضیم و به جز اینکه چاق خواهم شد مشکلی نیست….اونم حل می شه با ورزش 🙂 ، کره رو که نمی شه حذف کرد!!!!

نان کره ای

خوب دیگه حرفی ندارم جز اینکه پایه باشید دوستان، برید درست کنید و حالش رو ببرید.
دستور نان کره ای از مطبخ رویا
آرد 4 تا 4.5 پیمانه
آب ولرم یک و نیم پیمانه
نمک یک قاشق چایخوری سر خالی
شکر دو قاشق غذاخوری
خمیر مایه یک قاشق غذاخوری سرپر
کره 80 گرم
شکر را با آب ولرم حل می کنیم و بعد خمیر مایه را به آن اضافه کردم و می گذاریم ور بیاید. در یک ظرف مخلوط آرد و نمک را می ریزیم و وسط آن خمیر مایه و روغن رو می ریزیم. با چنگال هم می زنیم. بعد آن را ورز می دهیم. اگر آرد نیاز داشت اضافه کنید. ده دقیقه خوب ورز بدید ( این قسمت سختشه) بعد روش رو کمی با روغن چرب کرده و بذارید تو طرف و روش سلفون کشیده و بذارید جای گرم ( من می ذارم زیر پتو) و بعد یک ساعت وقتی حجمش دو برابر شد بردارید. کمی ورز بدید و به چانه های اندازه نارنگی تقسیم کنید و وسطش ورقه های نازک کره بذارید و از وسط تا کنید خمیر رو. بعد یه تای دیگه که مثلثی بشه. لبه های خمیر رو با انگشت به هم بچسبانید. ( اینجا من خمیر رو گرد کردم) بعد با فاصله روی سینی فر بچینید و روش پارچه کشیده و نیم ساعت بذارید جای گرم ( باز زیر پتو). فر رو از یک ربع قبل روی 180 درجه بذارید و بعد روی خمیر ها از مخلوط زرده و زعفران بزنید( مال من شیر هم داشت) و بذارید روی پنجره وسط فر. کف فر یه کاسه فلزی پر آب بذارید. ( من پر آب داغ کردم که از اول بخار کنه) و بذارید نون ها برای نیم ساعت بپزند و طلایی بشند. اگر کمی از کره پس داده شده بود با قلم مو بمالید روی نون ها.  بذارید خنک شه و بعد از این عطر و بو و مزه لذتمند شوید.

نان کره ای

از رویای عزیز برای این دستور خوشمزه یک دنیا ممنونم.
نکته: برای دیدن آموزش تصویری برید: اینجا
دستور: رویا جان
عکاس و پزنده: شادانه
این نوشته در آشپزی از رو دست بقیه!, خمیر و نان ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

15 پاسخ برای نان کره ای رویا جان…یک طعم هوش بر!

  1. شکمو :گفت

    عالی شده عزیزم نوش جوونتون باشه دست هر دوتان درد نکنه

  2. رز :گفت

    به به ، چقدر بافتش خوبه افسانه جان ، خیلی وقته که نون نپختم ، دست گل هردوتون درد نکنه بابت این نون عالی
    گفتی زعفرونات نم کشیدن ، منم اون اوائل که اومده بودم اینطور شد ، برای همین دیگه یا آسیاب شده اش رو میارم ، یا میذارم فریزر و بلافاصله در میارم و آسیاب میکنم ، حالا که از این زعفرونهای رشته ای داره ، اون کیک کنجد و هل و زعفران ، ارغوان رو درست کن ، فکر کنم خیلی عالی باشه ، من زعفرون رشته ای نداشته بیدم :))))
    چقدر حرف زدم ، به هر حال نوووووش جونتون

    • افسانه :گفت

      مرسی رزی جون. آره من باید پودرش رو از این به بعد بیارم…انقدر که هوا مرطوبه کلا همه چیز یه شکل دیگه می شه!!! به توصیه ات عمل کردم و کیک رو پختم….خیلی باحال بود. ممنون که بهم معرفی کردی….خودم ندیده بودم. حالا می ذارمش تو وبلاگ 🙂

  3. pegah :گفت

    شادی جون از قیافه اش معلومه که عالی شده دستت درد نکنه 🙂

  4. اعظم :گفت

    شادی عزیز چه نونهای خوشمزه ایییییییییییی عطر کره رو میتونم احساس کنم عالیییییییییی در یک کلام چه جالب من نمیدونستم نمک قاتل خمیر مایه تازه هست

    • افسانه :گفت

      مرسی اعظم جون….آره خودمم تازه فهمیدم….تو اینترنت هم رفتم سایتهای فرانسوی رو دیدم شف های معروف همه نمک رو آخر سر اضافه کرده بودند به خمیری که خمیرمایه اش تازه است!

  5. zhanet :گفت

    cool my good friend

  6. gilda :گفت

    به به چه نون خوشکلی ، چه بافت خوبی ، چه عکسهای شیکی
    دستت درد نکنه افسانه جون ، دست رویا خانوم هم درد نکنه
    من عاشق نان تازه هستم ، عاشق بوی پختش

  7. الهام(منو) :گفت

    سلاااااااااااااااااااااام
    برگشتی ؟ خیلی خوشحالم :))))
    می دونم حسابی از دنیا عقبم :دی ولی یهو به سرم زد اینجا یه سر بزنم البته خو یه دلیلشم اینه که با فیل شکن باید وارد شد :دی
    حسابی درگیر ولی در هرحال دیدن اینجا بهم یه عالمه انرژی میده :))))))))

  8. لاله :گفت

    عزیزم جونم شادی جان زعفرونات رو بذار توی مایکرویو تا دوباره خشک بشه البته نذاری بری ها که بسوزه 🙂
    یه دیقه یه دیقه زمان بده و مرتب چک کن تا خشک بشه و بعدش آسیابش کن
    زعفرونهای منم همینطور شده بود و توی مایکروویو خشکش کردم مثه روز اول شد فقط هموونطور که گفتم همین که حس کردی خشک شده برشون دار چون اگه زیاد بمونه رنگشم تیره می شه
    نونتونم عالی شده خانوم نوش جونتون

    • افسانه :گفت

      مرسی لاله جون. خودم به ذهنم رسیده بود بذارم تو فر ولی فکر کردم می سوزه و می ره پی گارش….. با ماکروفر بهتره….قابل کنترل تره. حتما امتحان می کنم. مرسی که یادم دادی 🙂

پاسخی بگذارید

